6,391 læst ·
44 svar
6k læst
44 svar
Hårdhed krydsfiner vs fyrretræ
Renovatør
· Stockholm
· 20 218 indlæg
Hej, jeg har et lidt særligt spørgsmål, hvad er hårdheden på krydsfiner vs fyrretræ. Jeg er ved at lave et computerspil og samler information om forskellige typer ammunition til at trænge gennem forskellige materialer. Problemet er bare, at referencematerialet jeg finder er forskelligt, nogle skyder mod fyrretræ ofte 2 by 4 reglar. Andre skyder mod krydsfiner.
Jeg er nødt til at normalisere værdierne. Først tænkte jeg bare at bruge densiteten ca. 410 kg/m3 for fyrretræ og vægte mod densiteten på krydsfiner 680 kg/m3 en faktor på 1.66, hvilket stemmer ret godt, en 9mm kugle (124 gr FMJ) går 100 mm i hårdt pakket krydsfiner og ca. 170-190mm i løst pakket 2by4 reglar (2 forskellige referencer på yuotube).
Yellow pine har en hårdhed på 870 janka, krydsfiner kan jeg ikke finde.
Jeg er nødt til at normalisere værdierne. Først tænkte jeg bare at bruge densiteten ca. 410 kg/m3 for fyrretræ og vægte mod densiteten på krydsfiner 680 kg/m3 en faktor på 1.66, hvilket stemmer ret godt, en 9mm kugle (124 gr FMJ) går 100 mm i hårdt pakket krydsfiner og ca. 170-190mm i løst pakket 2by4 reglar (2 forskellige referencer på yuotube).
Yellow pine har en hårdhed på 870 janka, krydsfiner kan jeg ikke finde.
Senest redigeret:
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Lav en prøve med et tykt stykke fyrretræ og en stak krydsfiner. Brug en grov søm (jo nærmere din studerede kaliber desto bedre). Slå sømmet ind med en form for faldhammer med kendt masse og faldhøjde. Sammenlign hvor mange slag der kræves for at trænge igennem hhv. materiale til en vis dybde. Gerne flere forsøg.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Hvis du skal lede efter materialeegenskaber, er hårdhed nok ikke det bedste mål. Jeg ville sammenligne fyrretræets brudgrænse tværs fiberretningen med brudgrænsen i krydsfinérens svageste retning (sandsynligvis 45° mod de to fiberretninger). Har ingen tal på det, men det er googlebart. "Tensile strength" på engelsk.
Renovatør
· Stockholm
· 20 218 indlæg
Jeg har en .38 revolver, problemet er bare, at træ ikke er godkendt materiale at skyde på, så jeg kan ikke teste hårdheden på den måde.
5.56x45 er den mindste kaliber, vi har i spillet, men det bliver en ordentlig søm det
undrer mig om der ikke bliver stor afvigelse også. Man kunne prøve at slå en gang og se, hvor langt sømmet kommer i et slag. Tage gennemsnit på det.
Skal tjekke, om jeg finder yellow pine og plywood specer for det. Takker
5.56x45 er den mindste kaliber, vi har i spillet, men det bliver en ordentlig søm det
Skal tjekke, om jeg finder yellow pine og plywood specer for det. Takker
Senest redigeret:
Renovatør
· Stockholm
· 20 218 indlæg
Var ikke let at finde data på det
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Kan forestille mig, at det er lidt vanskeligt at finde gode data. En projektil, der penetrerer en komposit, er jo temmelig kompleks, så at sammenligne enkelte materialeparametre er nok lidt vagt alligevel. Usikkerheden bliver nok større end forskellen, så at sige.
Et eksperiment er nok det, der giver mest, hvis man skal holde sig til enkle ressourcer og ikke skrive en ph.d. om spørgsmålet. En 6 tommer søm er jo i nærheden i hvert fald, hvis man vil prøve, kaliber 5 mm på den. Man kan absolut lave prøven med bare et slag, men man skal nok slå til rimelig hårdt. Man skal sikre sig, at man får den samme slagenergi ved gentagne forsøg. Måske en mellemstor mukkert på et pendul kan være en fornuftig opstilling.
I yngre dage kunne man altid gemme sig bag en papkasse, når det blev hedt til i et eller andet FPS-spil, skal man ikke overleve det længere?
Et eksperiment er nok det, der giver mest, hvis man skal holde sig til enkle ressourcer og ikke skrive en ph.d. om spørgsmålet. En 6 tommer søm er jo i nærheden i hvert fald, hvis man vil prøve, kaliber 5 mm på den. Man kan absolut lave prøven med bare et slag, men man skal nok slå til rimelig hårdt. Man skal sikre sig, at man får den samme slagenergi ved gentagne forsøg. Måske en mellemstor mukkert på et pendul kan være en fornuftig opstilling.
I yngre dage kunne man altid gemme sig bag en papkasse, når det blev hedt til i et eller andet FPS-spil, skal man ikke overleve det længere?
Renovatør
· Stockholm
· 20 218 indlæg
Jo måske må jeg teste med den bredeste søm jeg har. Og slippe en slegge fra samme højde. Kan give gode gentagelserBernieberg sagde:
Kan tænke mig det er lidt sværtilgængeligt at finde gode data. Et projektil som penetrerer en komposit er jo temmelig komplekst så at sammenligne enkelte materialparametre er nok lidt vagt alligevel. Usikkerheden bliver nok større end forskellen så at sige.
Et eksperiment er nok det, der giver mest, hvis man skal holde sig til enkle ressourcer og ikke lave en doktorafhandling i spørgsmålet. En 6 tommer tråd-søm er jo i nærheden i hvert fald, hvis man vil prøve, kaliber 5 mm på den. Man kan absolut lave prøven med bare et slag men man må nok slå ret godt til. Det gælder om at sikre, at man får den samme slagenergi ved gentagne forsøg. Måske en mellemstor slegge på en pendel kan være en fornuftig opsætning.
Nej du, i vores spil vil du ikke engang kunne gemme dig bag en bil undtagen bag motorblokkenBernieberg sagde:
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Ser jo fantastisk ud! Man lærte jo under værnepligten at skjul og beskyttelse ikke er det samme, så jeg overlever nok lidt alligevel.
Din video opmuntrede til lidt ballistik-googling, dette speciale kunne måske interessere dig, så du får realistisk vinkel og hastighedsreduktion på rikochetterne.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:561643/FULLTEXT01.pdf
Hilsner tv-spillende MÖP-fysiknørd
Din video opmuntrede til lidt ballistik-googling, dette speciale kunne måske interessere dig, så du får realistisk vinkel og hastighedsreduktion på rikochetterne.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:561643/FULLTEXT01.pdf
Hilsner tv-spillende MÖP-fysiknørd
Renovatør
· Stockholm
· 20 218 indlæg
Sejt, skal kigge, vores rekylmodel er ret enkel lige nu. Vi har lidt sandsynlighed pr. materialetype samt indfaldsvinkler om det bliver ricochet eller ej.Bernieberg sagde:
Ser jo fantastisk ud! Man lærte jo under værnepligten at skjul og beskyttelse ikke er det samme, så jeg overlever nok en stund alligevel.
Dit klip opmuntrede til lidt ballistik-googling, dette eksamensprojekt kunne måske interessere dig, så du får realistisk vinkel og hastighedsreduktion på rikosjetterne.
[link]
Hilsen videospilende MÖP-fysiknørd![]()
Men vi har ægte ballistisk koefficient implementeret, så kuglerne følger præcis den kuglebane de skal, og man kan skyde lige op, og kuglen kommer ned igen
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Meget sjov twist i et spil!
I referencen, jeg linkede til, så jeg, at der også var en model for penetrationsdybden (ekv. 1), hvor materialet karakteriseres af materialets flydespænding (også kaldet strækgrænse). Hjælper dig dog nok ikke meget, da det er en materialeegenskap, som er svær at definere for trämaterial.
I referencen, jeg linkede til, så jeg, at der også var en model for penetrationsdybden (ekv. 1), hvor materialet karakteriseres af materialets flydespænding (også kaldet strækgrænse). Hjælper dig dog nok ikke meget, da det er en materialeegenskap, som er svær at definere for trämaterial.
Renovatør
· Stockholm
· 20 218 indlæg
Bernieberg sagde:
Meget sjov twist i et spil!
I referencen jeg linkede til så jeg, at der også var en model for penetrationsdybden (ekv. 1) hvor materialet karakteriseres af materialets flydespænding (også benævnt strækgrænse). Hjælper dig dog næppe, da det er en materialegenskab, der er svær at definere for træmateriale.
Jo, der findes nogle modeller, fx newtons model osv. Men det er kun et estimat. Så vi har valgt at lave grafer med materialdybde på den ene akse og energiöverföring på den anden. Derefter via referencemateriale på nettet fylde i disse for hvert materiale og ammotyp. Vi har også nogle andre parametre som nylans evne til at begynde at tumbla osv. En 5.56 er lavet til at begynde at tumbla og penetrerer derfor ikke ligeså mange barrierer som fx en 9mm. Dog penetrerer den en barriere meget bedre.
Renovatør
· Stockholm
· 20 218 indlæg
Har ikke fundet nogle mythbusters, når jeg har googlet faktisk. Tests som disse er gode, da kan man ret præcist regne ud, hvor langt en kugle går inklusive tumbling, godt hvis man også kan finde en test i solidt materiale, og det er da, at man nogle gange får forskellige materialer på referencerne.Isakare sagde:
Sjovt at se på, men det var ingen gigantisk forskel.AndersMalmgren sagde:
Har ikke kommet opp noen mythbusters når jeg har googlet faktisk. Tester som disse er bra, da kan man ganske nøyaktig regne ut hvor langt en kule går inklusive tumbling, bra om man også kan finne en test i solid material og det er da som man noen ganger får forskjellige material på referansene.
[media]
Dum spørgsmål fra en, der aldrig har spillet spil, hvor man skyder på hinanden (kører bil, hvis jeg skal spille)
I dit spil kan man ikke gemme sig bag hvad som helst, uden materialet imellem og modstanderens våben er afgørende. Har jeg forstået det rigtigt ??
Renovatør
· Stockholm
· 20 218 indlæg
Ja præcis du kan gemme dig bag en trækonstruktion men det er ikke beskyttelse. Ikke engang en stålcontainer er beskyttelse mod 5.56 eller 7.62. Faktisk går 9mm også igennem den type stål men kun én side.Isakare sagde:
Sjovt at se på, men der var ingen gigantisk forskel.
Dum spørgsmål fra en der aldrig har spillet spil hvor man skyder på hinanden (kører bil hvis jeg skal spille)
I dit spil kan man ikke gemme sig bag hvad som helst, men materialet imellem og modstanderens våben er afgørende. Har jeg forstået det rigtigt ??
Senest redigeret: