Hej
Jeg har brugt dagen på at rive et gulv under en dårligt tømret tilbygning, som er blevet fugtskadet. Planen var også at rive væggene ud til vindpappen og erstatte med ny isolering, men da gulvet var revet op, fik jeg endelig mulighed for at tjekke vægkonstruktionen ordentligt. Der mangler luftspalte, ligesom vindpap... isoleringen ligger altså direkte mod facaden.

Hytten er en isoleret, men kold, hytte, der står på stolper med ~40-50 cm frihøjde. Rummet jeg rev i dag, var en tilbygning med glasfiber + masonit i bunden. Dette var fugtskadet, men konstruktionen har klaret sig godt (phu). Nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre med væggene samt hvad der "gælder" for blindbunden.

Vi kommer ikke til at bruge hytten om vinteren, og den vil være kold. Spørgsmålet er, hvad pokker jeg skal have isolering i væggene til? Da der mangler vindspalte, og jeg ikke vil gå løs på facaden (i hvert fald ikke i år), er spørgsmålet om hytten ikke har det bedst uden isolering?

Jeg putter isolering i gulvet i hvert fald... føles dumt ikke at gøre det, når bjælkelaget alligevel er åbent. Der tænkte jeg at bruge asfaltplade ophængt på imprægnerede bjælker og isolering direkte ovenpå med fer og not som overgulv. Ingen plast, ingen pap. Er det okay?

En ting til. Under hytten er der kun jord. Jorden var fugtig, og der voksede friske rødder meget tæt i området, hvor jeg stod. Gravede omkring 10 cm væk. Er det en god idé at lægge en aldringsbestandig plast ovenpå jorden? Det føles bart, som det er nu.

Jeg skal supplere med drænrør på "oversiden" af huset, men det skal jeg have hjælp til... :)

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.