Se min rodede rumsbeskrivelse. Bemærk også de gule ringe, der viser de rum, der findes i min lejlighed.
På visse steder (røde vægge på billedet) i ejendommen ved jeg, at der er murstensvæg i 2 lag (med luftspalte imellem). Det er højst sandsynligt, at der også er dobbelt mursten ved min entrédør, og vægpartiet mellem mit WC/stue mod naboens stue - men, kan det være puds kun? (Mellem min stue/entré og WC er væggene kun af puds og hønsetråd, ca. 9cm tykke.)
Jeg vil bore et hul til en apparatdåse og vil ikke bore igennem væggen til naboen. I værste fald er altså min væg 9 cm tyk. renoveringsdåser er 55-65 mm dybe. Jo, jeg vil nok klare mig, men de netværksudtag jeg vil lave, med lidt længere forbindelser, kræver sin dybde.
Er der nogen her der ved, at der er dobbelt mursten på alle vægge, der adskiller lejlighederne? ...som jeg mistænker.
Nej, bara puds kan det ikke være men sandsynligvis er det letbeton eller slaggplader med puds på.
Borer man et hul i en tynd væg så kommer først lys puds, så sort puds. Hvad er slaggplader? Egentlig spiller materialet ingen rolle, men det er tykkelsen jeg er ude efter.
Det ville have været mere oplysende med en rigtig plantegning. Du kan regne med, at bærende vægge og lejlighedsskelvæggene er mindst helstens murstensvægge (tykkelse mindst 27 cm inkl. pudslag på begge sider). Ikke-bærende skillevægge er sandsynligvis halvstens mursten (15 cm tykke inkl. puds på begge sider). Letbeton blev mere almindelig i den senere del af 50'erne.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.