Jeg fandt et tværsnit for, hvordan de byggede min plade i kælderen i 1970. Som jeg ser det, er der 70 mm isolering, det opfylder jo ikke dagens bygningsnormer, men hvis det passer, er pladen jo ikke helt uisoleret i hvert fald.

Hvordan tolker I billedet, er der isolering i pladen? Udfører den nogen funktion? Tænker på gulvvarme.

• Gennemskæringsdiagram af kælderplade fra 1970 med 7 cm mineraluldsisolering og konkrete lag, visende detaljer ved ydervægge og plastfolie.
Jeg tolker det som, at pladen er uisoleret, du har 70mm isoleringen ovenpå pladen.
En konstruktion som kan være en risikokonstruktion i dag, eftersom den kan holde fugt tilbage, som når remmen trods plastfoilen, der ligger der.

• Synes
Ernfrid
  • Laddar…
Casaloco
Synes det ser ud til at være dobbelte betonplader på tegningen med 70 isolering imellem. Skulle have brug for at se flere tegninger for at vurdere, hvorfor de har gjort sådan.

• Synes
Ernfrid
  • Laddar…
Sintret plade er vel en ældre betegnelse for klinker, så det andet betonglag er en afretningsmasse for at kunne lægge klinker i kælderplan uden at gulvene er så kolde (isolering).
I visse tilfælde med en ældre model af gulvgärve med stålrør eller prisolrør indstøbt i afretningen.

Faktisk samme teknik som bruges i dag med flydespartel til at forstærke før klinker på ikke-stabile underlag som mellemdæk i træ.

• Synes
Ernfrid
  • Laddar…
C corre sagde:
Jeg tolker det som, at pladen er uisoleret, du har 70 mm isolering ovenpå pladen.
En konstruktion, der kan være en risikokonstruktion i dag, da den kan holde fugten tilbage, som finder vej til soklen trods plastfolien, der ligger der.
Det blev straks meget besværligt.

Hvorfor hviler huset på træ? Jeg mener, det er jo et stenhus, forstår ikke formålet med at have træ nederst.

Senest redigeret:
  • Synes
epw
  • Laddar…
Nu er det ingen væg tegning. Men det jeg ser af væggene viser ikke et stenhus. Så kan man jo have puds eller stensfacade også på trähus.

• Synes
Ernfrid
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Nu er det ingen væg tegning. Men det jeg ser af væggene viser ikke et stenhus. Så kan man jo have puds eller stensyning selv på træhuse.
Det er et stenhus, muret kælder med tegelfacade. Jeg undrer mig over, hvorfor de har lagt tegningen i husmappen, hvis den ikke tilhører huset.

• Synes
ThomasEcke
  • Laddar…
Men vent nu.... Jeg tror det er forkert billede. I har ret. Det er jo tegning til pladen på første plan. Altså pladen over kælderen.

Der er gennemskæring for kælderen

• Byggeplan af en kælder tværsnit med specifikationer for murisolering, materialer og dimensioner.
Hvad er din problemstilling?

Seneste billede viser en ret ordinær kælder med opreget gulv på betonplade. Også det en risikokonstruktion, som man må vurdere i helhed med dræning og vægmateriale.

edit:
Læste TS første indlæg igen.
Er din overvejelse at lægge gulvvarme ovenpå det eksisterende gulv?
Det er i så fald ikke noget, jeg ville anbefale.

Du kan kigge lidt på Granab/Nivell eller Platon med 20mm XPS og vandbåren slangevarme.

• Synes
Ernfrid
  • Laddar…
C corre sagde:
Hvad er dit spørgsmål?

Det sidste billede viser en ret almindelig kælder med opregeteret gulv på betonplade. Også det en risikokonstruktion, som man må vurdere i helhed med dræning og vægmateriale.

edit:
Læs første indlæg i tråden igen.
Overvejer du at lægge gulvvarme oven på det eksisterende gulv?
Det er i så fald ikke noget, jeg ville anbefale.

Du kan kigge lidt på Granab/Nivell eller Platon med 20mm XPS og vandbåren slangevarme
Ja præcis, jeg er ved at projektere for mekanisk ventileret Platon og overvejer gulvvarme. Jeg kommer ikke til at få plads med anbefalet isolering, men 50mm XPS kan jeg få plads med. Men anbefalingen er vel ca. 30 cm.

Bedste svar

300mm er anbefalingen for en ny plade, når man isolerer under betonpladen for at klare dagens ret hårde energikrav og fugtsikkerhed, som moderne konstruktioner uden ventilation af gulvene kræver.
Du kan jo lægge parket på en sådan plade uden platon eller tilsvarende.

I dit tilfælde er det jo ROT, så du tager jo hvad du kan.
40 eller 50mm XPS er rigelig isolering i det tilfælde, så der ville jeg ikke se noget problem.

• Synes
Ernfrid
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.