Hej godt folk. Jeg har en cirka 11 cm tyk indervæg, der består af en form for letklinker-lignende blokke (bygningen er fra 1945), som jeg nyligt havde brug for at forlænge med ret præcist 60 cm.

Jeg valgte derfor at mure videre på denne væg med 9x19x59 cm lecablokke "liggende på højden" (altså 9 cm tyk, 19 cm høj og 59 cm lang), og tanken er derefter at lægge 1 cm puds på hver side, så det bliver samme 11 cm tykkelse som den eksisterende væg.

Dette var for nogle måneder siden, så alt burde have nået fuld styrke på nuværende tidspunkt, men nu, når jeg mærker på mørtlen i fugerne, virker det meget "svagere" end hvad jeg er vant til. Som eksempel kan jeg uden nævneværdig kraft skrabe det væk med kanten på en mureske. Skal det være sådan?

Jeg murede en murstensvæg (også indendørs) for nogle måneder tidligere, og mørtlen i denne er stenhård. Men dette var så mursten i stedet for leca, og fugerne er vel nærmere 20 mm i stedet for 5 mm.

Det eneste jeg kan forestille mig er, at jeg blandede en tredjedel til en halv pose med mørtel ad gangen, og at jeg eventuelt gjorde mørtlen lidt for løs, kan dette have ødelagt blandingen? Jeg kan dog ikke huske, at jeg gjorde det direkte anderledes til murstensvæggen.

Jeg brugte Weber Gullex M 2.5 til begge vægge, hvis det gør nogen forskel.

Gullex bliver ret hårdt når det er tørt, og det burde det have gjort på dette tidspunkt. For meget vand? Fryserisiko?

Det er netop, at jeg brugte lidt for meget vand, som jeg bekymrer mig for. Jeg vil huske, at jeg blandede det til en konsistens af grovspartel omtrent (jeg kunne "spartle" det op som stötfog på eksisterende væg). Men dette er måske lidt løst, hvis man sammenligner med "våd pottemuld", som jeg har læst, at nogle anbefaler?

Jeg tror ikke på fryserisiko, da det er indendørs. ;)

For meget vand, tror jeg ikke. Hvis det gik at mure med, så kan blandingen ikke have været så dårlig.
Jeg tror snarere, at det har været for varmt og tørt i luften. Mørtelen har altså tørret for hurtigt. Måske har du også brugt varmt vand til mørtelen, hvilket ikke er godt.

• Synes
schmakita
  • Laddar…
God input der om varmt vand til brugen. Jeg husker, at jeg bare "åbnede hanen" og dermed kunne have fået både den ene og den anden temperatur på vandet, men både tørmørtelen, leca-blokkene og den tilstødende væg var jo i stuetemperatur, så det burde vel ikke have kunnet påvirke så meget? Nu var det dog midt om vinteren (dvs meget tør luft).

Noget, jeg lagde mærke til, der adskilte sig mellem leca og mursten, var, at lecaen sugede vand meget mindre end hvad murstenen gjorde; selv dagen efter var fugerne mellem leca-blokkene stadig mørke (dvs fugtige), og det tog yderligere en dag eller to, før fugerne blev lysegrå. For murstensvæggen skete dette på kun nogle få timer. Men dette burde vel tværtimod være en god ting for leca-væggen sammenlignet med murstensvæggen?

At det tørrer langsomt er kun godt.

Så lad os se. Her er forskellen; murstensvæggen efterfulgt af lecavæggen.

[video=youtube;Um5uAlHP4HM]https://www.youtube.com/watch?v=Um5uAlHP4HM[/video]

[video=youtube;93wP2RnQ6eo]https://www.youtube.com/watch?v=93wP2RnQ6eo[/video]

Værd at nævne er, at fugen i lecavæggen er meget tyndere end den ser ud til. Men jeg "spartlede" jævnt fugen med mørtel efterfølgende.

Mit gæt er stadig for varmt vand.
Men under alle omstændigheder ser det ikke ud til at være nogen større fare. Det holder, og det er helt okay at pudse på.

• Synes
ensamresande
  • Laddar…
Tak for al input! Jeg er ikke bekymret for, at det kan pudses på, men snarere er jeg bekymret for, at fugen går i stykker eller revner, hvis nogen i fremtiden skulle falde ind i væggen eller lignende. Den eksisterende væg har ganske vist stået der i 70 år uden problemer, men min bekymring for den nye væg skyldes, at:

Det er kun en "række" med lecablock (de ligger altså ikke i forband/overlap som blokkene i den eksisterende væg gør).
Væggen er kun 9 cm tyk (dette er for så vidt det samme som før).
Væggen "slutter" efter denne nye væg; der er altså ingen tilstødende væg eller lignende, der giver stabilitet (tidligere var her et hjørne til en væg, som jeg nu har fjernet).
Væggen er meget "stum" sammenlignet med eksempelvis en gipsvæg; der er kort sagt ikke meget, der kan give sig ved en eventuel belastning, så den ville nok revne og gå i stykker i stedet.

Er der nogen grund til denne bekymring?

Jeg ved ikke, hvordan du har gjort, men i en sådan forlængelse plejer man at lægge et eller to armeringsjern (6mm) i hvert andet eller tredje skift. Jernene har man så boret ind i den gamle vægs fuger eller sten. Hvis du har gjort det, vil den med al sandsynlighed holde.

Jeg gjorde på denne måde med armeringsjern, da jeg murede den tidligere nævnte murstensvæg (som da gik ind i en tilstødende murstensvæg).

Men denne gang var de letklinker-lignende* blokke i den eksisterende mur så "bløde" og holdt så dårligt sammen, at jeg ikke følte, det var værd at forsøge at forankre armeringsjern i dem. Så planen blev/er i stedet at pudse et net fast (almindeligt svejset pudsnet 19x19x1.05 mm) på begge sider af den nye mur, og også banke pudsen væk og overlappe nettet en decimeter eller deromkring ind på den eksisterende mur. Dette burde vel hjælpe, så muren holder bedre?

*Blokkene ser nogenlunde ud som lecablokke, men i stedet for leca-kugler er det ca. 5-15 mm store "splinter" af tegl.

Jeg tror, at jeg har fundet frem til problemet.

Først lidt baggrund. Jeg prøvede at blande et par forskellige blandinger af mørtel; en efter instruktionerne, en med meget lidt vand, en med meget vand (mere end jeg nogensinde har muret med), og en med meget og desuden varmt vand. Så lod jeg disse blandinger hærde i to uger, men derefter kunne jeg ikke mærke nogen betydelig forskel i hårdhed/styrke mellem dem. Så ingen hjælp der.

Men da jeg for nylig skulle mure endnu et stykke af en væg, gjorde jeg en ting anderledes; jeg sørgede for at eftervande fugerne rigeligt et par gange om dagen i 3-4 dage efter. Et par uger senere var disse fuger mærkbart "stærkere" end den tidligere lecavæg (mere lig teglvæggen).

Den næste ting, jeg testede, var at eftervande fugerne også i den tidligere lecavæg (selvom det var tre måneder siden denne blev muret); dette hvis mørtlen var tørret ud for hurtigt, og hærdningen var stoppet. Og efter en uges rigelig vanding blev også disse fuger mærkbart stærkere.

Som det sidste kan jeg også tilføje, at med teglvæggen lagde jeg hver mursten i blød i en halv time eller deromkring, inden jeg murede den. Dette (plus den tykkere fuge) bidrog givetvis til, at disse fuger ikke tørrede ud på samme måde.

Slut på historien. :)

• Synes
Vardagsrum og 4 andre
  • Laddar…
Tak for infoen.

Jeg murede selv mit første stød nogensinde med i går. Lecablock. Jeg er ret sikker på, at jeg blandede en for løs blanding af murbruk b. Den var lidt tykkere end vælling... Men jeg tænkte, at fanden, må jo prøve alligevel hvis man skal lære noget.
Så i dag bliver det at gå ned og vande fugen lidt!!

Tak for infoen og at du også lavede en rigtig undersøgelse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.