Hej!
Jeg skal bygge en bro, og trods google-søgning og søgen på forummet er jeg lidt usikker på, om jeg har taget hensyn til dimensionerne nok?
Broen skal bygges på fundamenter, og målene bliver 5x15 m med ca. 1 m overhæng på toppen. Selve broen bliver høj nok til at klare isen, dog vil fundamenter/stolper stå i vandet.
Jeg har tænkt følgende (venligst se billede)
- fundamentafstand (langsiden) 3 m
- fundamentafstand (kortsiden) 3,8 m
- bærende bjælke 2 stk. 45x220 c24
- regler 45x195, cc 80 cm (spændvidde 3,8m)
- terrassebrædder 45x145
Nogle yderligere detaljer:
- på grund af vanskeligheder ved at få broen lav nok (bygger på en gammel mole) har jeg ikke plads til en bærende bjælke på den ene langside, her havde jeg tænkt at fastgøre hver anden regel med en stolpesko direkte i underlaget - tilstrækkeligt?
- kan jeg bruge træsøjler 150x150 ligeså godt som støbte fundamenter?
Taknemmelig for tips og råd!
Jeg skal bygge en bro, og trods google-søgning og søgen på forummet er jeg lidt usikker på, om jeg har taget hensyn til dimensionerne nok?
Broen skal bygges på fundamenter, og målene bliver 5x15 m med ca. 1 m overhæng på toppen. Selve broen bliver høj nok til at klare isen, dog vil fundamenter/stolper stå i vandet.
Jeg har tænkt følgende (venligst se billede)
- fundamentafstand (langsiden) 3 m
- fundamentafstand (kortsiden) 3,8 m
- bærende bjælke 2 stk. 45x220 c24
- regler 45x195, cc 80 cm (spændvidde 3,8m)
- terrassebrædder 45x145
Nogle yderligere detaljer:
- på grund af vanskeligheder ved at få broen lav nok (bygger på en gammel mole) har jeg ikke plads til en bærende bjælke på den ene langside, her havde jeg tænkt at fastgøre hver anden regel med en stolpesko direkte i underlaget - tilstrækkeligt?
- kan jeg bruge træsøjler 150x150 ligeså godt som støbte fundamenter?
Taknemmelig for tips og råd!
Nogle reglar vil du i hvert fald ikke knække, selvom den bruges som lastbilsparkering. Det er muligt at anvende stolper af træ, men spørgsmålet er hvordan, og hvordan træet er beskyttet. Der bliver store belastninger på hver stolpe, og træ er ikke nær så holdbart som beton. Træ tåler heller ikke vand lige så godt som beton. Især ikke, hvis det står med endetræet opad og nedad. Det skal da være NTR-A eller måske en gammel telefonstolpe.
Tak for svaret! Tror du ikke, det bliver for meget svaj i broen med 195-regler og så langt afstand?
Ja måske skulle man støbe i stedet, lidt mere arbejde selvfølgelig. Stolperne jeg har tænkt at bruge er 150×150 i NTR A men de vil selvfølgelig blive slidt af isen, og jeg vil gerne have, at broen skal holde i mange år fremover.
Ja måske skulle man støbe i stedet, lidt mere arbejde selvfølgelig. Stolperne jeg har tænkt at bruge er 150×150 i NTR A men de vil selvfølgelig blive slidt af isen, og jeg vil gerne have, at broen skal holde i mange år fremover.
Det er jo kun 3-4 reglar med en spændvidde på ca 4 meter. Det er omtrent næsten hvad en 195-regel klarer i et bjælkelag. I et bjælkelag er det dimensioneret for ca 400kg/m2, hvilket jo er nær 10 gange så meget som du vil belaste broen med. Så jeg lover, at du ikke vil opleve noget svigt. Du kunne nok også have brugt 45x145 uden problemer.P PHAS sagde:Tak for svaret! Du tror ikke det bliver for meget svigt i broen med 195-reglar og så stor afstand?
Ja måske skulle man støbe i stedet, lidt mere arbejde selvfølgelig. Stolperne jeg havde tænkt at bruge er 150×150 i NTR A men de vil selvfølgelig blive slidt af isen og jeg vil gerne have at broen skal holde mange år fremover.
Hvad angår sokler, så ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal råde dig til uden at have set, hvordan det ser ud.
Klik her for at svare