S
  • Takstol illustration med pil pegende mod midten, spørgende om strukturen kræver støtte af en bærende væg eller er selvbærende.
Lidt mærkeligt udseende, men tanken er nok, at den skal være selvbærende over ca. 7 meter. Hvilken er snözonen?

• Synes
Powerjunkie
  • Laddar…
Er den delt som billedet, ja det behøver den desværre, ovenfor eller nedenfor.

nej det behøver den ikke

S
J justusandersson sagde:
Lidt mærkeligt udseende, men tanken er nok, at den skal være selvbærende over ca. 7 meter. Hvilken er sneszonen?
Skåne

Punkt 7 henviser til et oplæg/stöd, holdt næsten på at overse det, da jeg byggede min garage.

• Synes
Exonkg og 1 anden
  • Laddar…
S
sir_daniel sir_daniel sagde:
Punkt 7 henviser til en opsætning/støtte, var ved at overse det, da jeg byggede min garage.
Er det muligt at købe lagervare (helst) selvbærende spær til et 6m bredt hus?

sir_daniel sir_daniel sagde:
Punkt 7 henviser til en opstilling/støtte, holdt på at misse det, da jeg byggede mit garage.
7 = afstivning?

6m selvbærende er lidt

Det er lidt tricky at gå ind i beregningen af en fagværkstagstol uden at kende til parametrene. De har tydeligvis anvendt et kendt beregningsprogram. Sammenligner man med Træguidens oplysninger om en W-tagstol med taghældning på 1:2 (27 grader) så har over- og underrammerne samme dimensioner, bare omvendt. Støttebenene er derimod tyndere end træguidens, 70 mm i stedet for 145. Det er dog i samme område.

6 m selvbærende er ikke et problem. I Skåne kan man i det mindste komme op på 11 m.

7 bør være en afstivning. Det er vel rningarna i 1 og 5 som er støttepunkterne.

J justusandersson sagde:
6 m selvbærende er intet problem. I Skåne kan man i det mindste komme op i 11 m.
i skåne funker op til 50m spændvidde også

Med W-gitterspær er nok 11 m en realistisk grænse for Skåne. Med andre konstruktioner er der næsten ingen grænser andet end økonomiske.

W-takstol i konstruktionstræ på byggeplads med maskineri og skov i baggrunden.
22.5m fagværk ( W-spær ) i konstruktionsvirke:)

Det er måske ikke hvad jeg kalder en W-takstol, men selvfølgelig er der næsten ingen grænse for spændvidden for et fagværk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.