Hej,

Vil gerne fjerne en væg, men tør ikke helt gøre det, før jeg er helt sikker på, om det er OK. Foreningen siger, at det er OK, og der er også andre, der har fjernet denne væg, men jeg vil ikke kunne sove om natten, hvis jeg ikke er 100 % sikker.

Jeg regner selvfølgelig ikke med at få et sikkert svar ud fra de materialer, jeg vedlægger nedenfor, og vil tage en bygningsingeniør eller lignende med, men var mest nysgerrig på jeres kvalificerede gæt.

Materialerne er desværre kun A-tegninger, hvilket var det eneste, jeg fandt i kommunens digitale tegnearkiv. Jeg vil ringe til dem i morgen og se, om der måske er flere ikke-skannede tegninger tilgængelige.

Vi kan begynde med en tegning over selve lejligheden samt den væg (eller del af væg), jeg vil rive ned:

Sender også med det tilsvarende rum, men på suterraenvåningen (hvor væggen ikke engang er med) og kældervåningen (hvor væggen er med):

Loftsrum (hvis det kan være til hjælp):

Samt en snittegning:

Huset er 9 etager, samtlige etager er identiske undtagen souterrain- og kælderetagen.

Væggen er ikke hård sammenlignet med facadevæggen, men det lyder heller ikke hult, når man banker på den.

Tak!

Meget usandsynligt, at væggen skulle være bærende. Hvornår er huset bygget?

Tak for svaret.

Huset er bygget i 1954.

Så har huset betonbjælkelag, som hviler på bærende vægge af mursten (mindst helstens tykke) eventuelt i kombination med letbeton. Væggen du vil fjerne består sandsynligvis af halvstens mursten eller letbetonplank. Hvis man vil være meget grundig, kigger man på en armeringstegning, men jeg synes ikke, det er nødvendigt i dette tilfælde.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Tak!

Jeg har ringet til kommunen og fået fat i en teknisk beskrivelse (de hade inga konstr. eller armeringsritningar). Jeg mistænker, at denne væg falder under "øvrige indervægge", som ifølge beskrivelsen er en "pladevæg".

Vedhæfter TB:n nedenfor.

Såvidt jeg forstår, gælder den beskrivelsen vaskerummet. Jeg synes ikke, du behøver at lægge mere arbejde i dette. Plattvägg er letbeton.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.