Har tænkt på at bygge en hævet terrasse, højden er ca. 2,5 m. Tanken er, at den skal bære som en "almindelig" terrasse.
Problemet er, at jeg ikke vil have for mange fundamenter, da det er et skrånende hus, og så bliver der ret store afstande mellem søjlerne=enormt træ=tungt osv osv. Det hælder faktisk mod at bygge konstruktionen med IPE-bjælker.
Vedhæfter en (meget) enkel skitse.
Hvordan ville I have gjort/ikke gjort det? Måske er det helt umuligt uden at det skal blive alt for store dimensioner?
Taknemmelig for alle svar!
Nu vil jeg ikke svare på dit egentlige spørgsmål, men jeg er nysgerrig på om du med andre ord skal bygge en balkon? Med den højde vil du have brug for en byggetilladelse og med det nok både konstruktions tegninger og KA.
Hvis man ser det som et dæk, har du brug for tre ca. 9 m lange bærende bjælker, for eksempel i limtræ, med 3 m c/c afstand og på tværs gulvbjælker med 600 mm c/c. Hvis du bor i snøzone 2, kunne bærende bjælker være 90x315 mm og gulvbjælkerne 45x220 mm. Måske er det en altan, og da bør man tage højde for lidt større belastninger, som i første omgang påvirker dimensionerne af de bærende bjælker. Det bedste er at placere dækket på limtræssøjler, der hviler på lave fundamenter. Hvis konstruktionen skal være fritstående fra huset, skal visse søjler stabiliseres med diagonaler samt selve dækket i det horisontale plan. Hvis du i stedet ønsker at bruge stål til de bærende bjælker, er en IPE 180 tilstrækkelig. Udover at stålet bliver omtrent dobbelt så dyrt som limtræ, får du et vedligeholdsproblem på halsen. Jeg ville ikke vælge stål.
Hej og tak for svar.
Hvordan ved jeg, om det klassificeres som en altan eller en terrasse på højde?
Angående bærbjælkerne, bliver afstanden ikke omkring 4-4,5 m? Eller tænker du, at man flytter disse stolper ind mod midten og får lidt udhæng?
Hej och tak for svar.
Hvordan ved jeg, om det klassificeres som en balkon eller en altan på højde?
Ang bærerne, bliver afstanden ikke omkring 4-4,5 m? Eller mener du, at man flytter disse stolper ind mod midten og får lidt udhæng?
Det kan læses på din kommunes hjemmeside.
Sådan skriver min kommune om definitionen: Enaltan, der helt placeres i jordniveau eller er under 1,6 meter kræver ikke byggetilladelse.
En altan kræver dog byggetilladelse, hvis den regnes som en tilbygning, dvs. hvis den øger bygningens volumen eller hvis rummet under altanen kan bruges til f.eks. opbevaring. Det er primært størrelse, højde og udformning, der afgør, om en altan er en tilbygning eller ikke. Der er ingen præcise mål for, hvornår en altan bliver en tilbygning, hverken når det gælder størrelse eller højde.
Jeg vil anbefale, at I tager det op med jeres kommune. Jeg vil sige, at jeres bygnings volumen ændres og at der derfor kræves byggetilladelse.
Med støtte af Planlovgivningen er det ikke med sikkerhed muligt at sige, om din terrasse kræver byggetilladelse eller er undtaget fra byggetilladelse. Dette skal du tjekke med kommunen. Jeg tror, at højdeforholdene på grunden er ret afgørende, ligesom om ejendommen er beliggende inden for et lokalplanlagt område eller ej.
Jeg vælger at placere bærebjælkerne parallelt med huset, så gulvbjælkerne får en spændvidde på ca. 3 m. Det giver en bedre materialudnyttelse. Det gør ikke noget, hvis bærebjælkerne stikker lidt ud fra soklerne.
Med støtte af Plan- og byggeloven kan man ikke med sikkerhed sige, at din terrasse kræver byggetilladelse eller at den er byggetilladelsesfri. Dette skal du tjekke med kommunen. Jeg tror, at højderne på grunden er ret afgørende, ligesom om ejendommen ligger inden for et lokalplanlagt område eller ej.
Jeg vælger at lægge bæringerne parallelt med huset, så gulvstrøerne får en ca. 3 m spændvidde. Det giver en bedre materialudnyttelse. Det gør ikke noget, hvis bæringerne stikker lidt ud fra stolperne.
Men hvis jeg har en spændvidde på 4,5 m, hvilken dimension skal jeg så have?
Jeg forstår ikke helt, hvordan du får det til 3 m. Da terrassen skal være ca. 9x7 m.
Angående altan eller terrasse skal jeg tjekke det op med min kommune.
Hvis gulvbjælkerne skal være i almindeligt konstruktionsvirke, skal de have en betydeligt kortere spændvidde end 4,5 meter. Ellers skal disse også være i limtræ, og så bliver det hele cirka tre gange så dyrt. Jeg har tegnet principperne for konstruktionen på din tegning. Nogle plints placering kan have brug for justering.
Hvis gulvbjælkerne skal kunne være i almindeligt konstruktionsvirke, skal de ligge med betydeligt kortere spændvidde end 4,5 meter. Ellers skal disse også være i limtræ, og så bliver det hele ca. tre gange så dyrt. Jeg har tegnet principperne for konstruktionen på din tegning. Nogle af plintrernes placering kan måske skulle justeres.
[billede]
Det var netop det, der var problemet. Har jeg mindre spændvidde, så "dræber" jeg hele arealet underneden, da det er på suterræn-delen samt bagsiden, så bliver det lidt for stort tab i forhold til, hvad jeg får.
Hvilke dimensioner kræves for 4,5m? Hvor kan jeg finde ud af det?
For 4,5 meters spændvidde kræves limtræ. Mindste mulige dimension er 42x315 mm. Så kan du for så vidt øge c/c afstanden mellem disse til 700 mm, hvis du bruger terrassebrædder med dimensionen 34x145 mm. Man kan også forestille sig andre varianter. Du kan vælge kraftigere limtræsbjælker med større c/c og så indsætte tyndere træ imellem disse med bjælkesko. Nogle gode hjælpemidler til dimensionering, når man har brug for at tænke uden for boksen, kender jeg ikke til. Her på Byggahus kan du få hjælp, bare du ved, hvad der er dine prioriteter.
For 4,5 meters spændvidde kræves limtræ. Mindste tænkelige dimension er 42x315 mm. Da kan du i og for sig øge c/c afstanden mellem disse til 700 mm, hvis du bruger terrassebrædder med dimensionen 34x145 mm. Man kan forestille sig andre varianter også. Du kan vælge kraftigere limtræsbjælker med større c/c og derefter fælde tyndere træ ind mellem disse med bjælkesko. Nogle gode hjælpemidler til dimensionering, når man skal tænke uden for boksen, kender jeg ikke til. Her på Byggahus kan du få hjælp, så længe du ved, hvad dine prioriteter er.
Tak fordi du tog dig tid til at svare! Denne "terrasse" har ligget lidt på is, men jeg tænker at genoptage det nu under forældreorlov. Kunne jeg komme i kontakt med dig for at få en "rigtig" konstruktionsberegning samt også en tegning? Selvfølgelig mod betaling.
Det kan jeg desværre ikke hjælpe med. Det har jeg ikke tid til. Gode råd kan du få gratis her på forummet. Tegninger kræver derimod meget mere tid. Desuden bør man kunne kontrollere forholdene på stedet. Men jeg er smigret over tilbuddet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.