Skal bygge ud og tænkte gøre det enkelt, har kigget på http://www.caboden.se/pdf/mariefred_fasader_37.pdf
den er dog lidt for lille, vil gerne kunne have et soveværelse med lavt til loftet på overetagen i stedet for blot en soveloft.
hvad tror I kan man hæve væggelivet selv...burde vel kunne gøres selv før man
sætter spær op, lave en forhøjelse på 60 cm? (måske nok)
den er dog lidt for lille, vil gerne kunne have et soveværelse med lavt til loftet på overetagen i stedet for blot en soveloft.
hvad tror I kan man hæve væggelivet selv...burde vel kunne gøres selv før man
sætter spær op, lave en forhøjelse på 60 cm? (måske nok)
Moderator
· Stockholm
· 57 875 indlæg
Det må jo sandsynligvis en helt anden tagspær til. Ellers vil du få en bjælke på ca. 60 cm højde at hoppe over for hver 1,2 meter på overetagen. Du har brug for nogen, der omkonstruerer huset, sandsynligvis ingen større udfordring. Tagspærfabrikkerne laver sådanne konstruktioner rutinemæssigt og ofte som en del af prisen for tagspærene. Sandsynligvis er det heller ikke passende blot at bygge 60 cm op, væggene bør nok helst bygges op til den højde fra starten for at opnå den rette styrke. Ved et forhøjet vægflade så (tror jeg) at du får en udadgående kraft på den del af væggen, der stikker op. Den kraft kommer fra tagspæren.
jo, så havde jeg ønsket, men ca-boden kan ikke fremstille med forhøjet vægliv.hempularen sagde:
jeg kan acceptere, at man vil have brug for en kraftigere konstruktion på "overetagen" og den kan gå ind 20 cm på gulvet.
Eftersom hytten i sig alligevel er så lille, bliver belastningen måske ikke så stor?
har ingen anelse om, hvordan jeg ellers skal gøre, ifølge tilbud fra løsvirkesbyggere ville
festen koste ca. 150.000 kr, hvis de gør det. ca-boden koster fra 70.000 kr
så hvis jeg da skulle bruge 30.000 på vægliv / tagspær ville det blive fra 100.000...
swecul sagde:jo, så havde jeg ønsket, men ca-boden kan ikke fremstille med forhøjet vægliv.
jeg kan acceptere, at man bliver nødt til at have en kraftigere stamme på "overetagen" og den kan gå ind 20 cm på gulvet.
Eftersom hytten i sig alligevel er så lille så måske det ikke bliver så store belastninger?
har ingen anelse om hvordan jeg skal gøre ellers, ifølge tilbud fra løsvirkesbygger ville
festen koste ca 150.000 kr hvis de gør det. ca-boden tager fra 70.000 kr
så hvis jeg så skulle lægge 30.000 på vægliv / spær ville det blive fra 100 sedler...
Kan du ikke bare isolere taget og indrette loftet, så har du jo et sovehems med godt nok lidt lavt til loftet? Dæk for siderne, så får du jo skunkrum, og så ser det jo ud til at være forhøjet vægliv indefra.
swecul sagde:jo, så havde jeg ønsket, men ca-boden kan ikke fremstille med forhøjet væggeliv.
jeg kan acceptere, at man bliver nødt til at bruge kraftigere konstruktion på "overetagen", og den kan gå 20 cm ind på gulvet.
Eftersom hytten i sig selv alligevel er så lille, så bliver det måske ikke så store belastninger?
har ingen anelse om, hvordan jeg ellers skal gøre, ifølge tilbud fra løsvirkesbyggere ville
festen koste omkring 150.000 kr, hvis de gør det. ca-boden tager fra 70.000 kr
så hvis jeg så skulle lægge 30.000 på væggeliv / spær ville det blive fra 100 lakker...
Kan du ikke bare isolere taget og indrette loftet, så har du jo et soveloft der, godt nok lidt lavt til loftet? Dæk for siderne, så får du jo skunkrum, og så ser det jo ud som om, det er forhøjet væggeliv indefra.
jo men så får jeg jo præcis som du siger en hems... og det vil jeg ikke have, vi må kun bygge 80kvm så hvis en del af dem kan være i 1 ½ plan så er jeg taknemmelig for hver ekstra kvm jeg kan få. derfor vil jeg have forhøjet vægterliv...
Moderator
· Stockholm
· 57 875 indlæg
Hvad siger lokalplanen (eller hvorfor du nu kun må bygge 80kvm) om bygningshøjden da?
Af din begrænsning i størrelse gætter jeg på, at det drejer sig om et fritidshusområde? Der har de ofte strenge regler, der forbyder alt undtagen 1-plans bebyggelse.
Måske er det tid til at tjekke, inden du bruger for mange ressourcer på ombygning af hytten.
Af din begrænsning i størrelse gætter jeg på, at det drejer sig om et fritidshusområde? Der har de ofte strenge regler, der forbyder alt undtagen 1-plans bebyggelse.
Måske er det tid til at tjekke, inden du bruger for mange ressourcer på ombygning af hytten.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 600 indlæg
Du har måske lignende bestemmelser som i vores område hvor vi bygger fritidshus; Max 80+20, 3,5m væggeliv og 30 graders tagvinkel...swecul sagde:
Jeg har bestilt et Onsala fra CABoden. Desværre betød 30 gr taget at vi ikke kan få et godt loft heller
Overvejede så det der med forhøjet væggeliv, efter tips fra sagsbehandleren - kruxet er jo lige netop at det itne fungerer med CABoden da.
Har overvejet om jeg skal bygge en gæstehytte med lidt sær planløsning og loft i halvdelen af hytten, da i løsværk. Så bygger jeg enten med forudbestilte spær uden "tværregel", eller med limtræsbjælke i kip (gæstehuset bliver kun 6x3 m så en limtræsbjælke i kip bør række)
At modificere en CABoden så meget bliver nok ikke billigt desværre - da er det bedre at bestille løsværk, eller løse vægmoduler fra fx lunqusit træ (de sælger per "løbende meter"), og bygge taget af andet, løsværk eller forudbestilt...
/K
Klik her for at svare