I forbindelse med et jordarbejde, hvor vores parkeringsplads blev udvidet, blev der støbt en ny mur. Topkanten på denne mur blev af forskellige grunde ikke, som jeg havde håbet på rent æstetisk, så nu overvejer jeg, om jeg kan rette op på dette selv.

Jeg ønskede, at den nye murs overside skulle følge den forlængede linje, som den gamle murs overside udgør. Følelsen skal være, at åbningen for trappen er taget op i en kontinuerlig mur, i stedet for som nu, at en ny mur er opført.

Sådan ser det ud:

En ny mur ved en trappeopgang med betonfliser, en murkrukke og en busk i baggrunden, der viser ujævnheder i murens ovankant.

Som det ses, er det ikke så slemt. Muren ligger fint i linje i sideled med den gamle, men for mig er det frustrerende, at den nye murs topkant er "tæt på" den forlængede linje, men alligevel ikke helt.

Sådan forestiller jeg mig, at den forlængede linje ser ud, og hvor meget muren skulle hæves for at nå op til den:

Mur ved trappeopgang med terracotta-krukke, markeret linje viser ønsket højdejustering for æstetisk tilpasning til eksisterende linje.

Er det muligt at lave denne hævelse, og hvordan gør man i så fald? Bore for armeringsjern, bygge form rundt om den øvre del af muren og fylde med beton? Muren er halvhjertet pudset, så min tanke er at pudse om den samtidig med den gamle mur pudses. På den måde bliver overfladen ens, hvilket også bidrager til helhedsindtrykket.

Jeg har en hel del andre støbe-/pudsespørgsmål omkring denne del af huset, men jeg tager dem senere. Enten i denne tråd eller så opretter jeg nye.

Med håb om tips og råd
/Fred

Måske mure op med et lag lecasten eller lignende, så pudse? Jeg ville have dækket murene med et lag af en eller anden sten som er tynd, det giver en helt anden følelse og flottere!

Forskellen er nok for lille til at få plads med et lag letklinker...jeg har ikke målt så nøje endnu, bare lagt en nogenlunde lige planke på højkant på den gamle murs overkant, men jeg anslår, at hævningen nærmest trappen vil være under to decimeter.

På den anden side af parkeringspladsen er der også en mur, så da skal også den beklædes, hvis de mure som billedet viser beklædes. Husets sokkel er jo også pudset, så tanken er at male alt i samme grå nuance, så det bliver ensartet.

Kramla
Hej!

Hvis den mur, du vil hæve, er støbt i beton, bør du hæve den på den måde, du beskriver, med form, bore i armeringsdubb osv. Det vigtigste er at rense bort pudset på murens top først, ellers vil de to lag dele sig, altså synlig revne!

Hvis muren nu er muret i leca, kan du lave forhøjningen på den måde med leca, men du skal dog dække toppen med en form for topsten eller pladeafdækning, uanset om den bliver pudset eller ej. Sørg for at bruge a-mørtel alt sokkelmørtel, da konstruktionen kræver det.

Mvh Kramla

Hej Kramla og tak for svaret!

Muren jeg vil hæve er støbt i beton. Godt med tippet om at fjerne pudset på oversiden... det er jeg ikke sikker på, jeg selv ville have tænkt på.

Når du skriver armeringsdubb, hvad mener du da? Er det en speciel type af armeringsprodukt?

Også, findes der en måde at tætne mellem formen og den eksisterende mur? Jeg vil jo ikke have, at betonen løber ned langs siderne, inden det er hærdet.

Kramla
Nej ikke mig bekendt, jeg mener korte armeringsjern som du borer ned lodret i overkant krone og slippe dem op til 5 cm fra ny krone, ser ud på billede at være ca 20 cm bred mur så zick-zacke disse 5 cm ind fra kant og naje fast noget jern også horisontalt. (8mm jern burde være nok)

Form er ikke min ting.. Men gør den så tæt mod eksisterende mur som muligt, jeg ville ikke anbefale nogen form for latex i samlingen, men det burde ikke være noget problem at skrotte/skrabbe siden efterfølgende, da du har puds på siderne og også skal supplere med ny puds på denne!

jeg tror faktisk du tænker forkert rent æstetisk............jeg synes det ser godt ud som det er nu for kigger du på gamle muren så hælder den en smule og følger man den linje så går den nye sammen med den gamle. I fotografens synsvinkel så ser man desuden trappen på overkant. Med en så høj mur du vil have så vil man ikke gøre det.

Skal man tænke æstetisk på alle måder så ville jeg save muren væk så meget som muligt og lave fine gelændere i smedejern i stedet men det er jo mig det..........

• Synes
MagHam og 1 anden
  • Laddar…
Stefan1972 sagde:
jeg tror faktisk, du tænker forkert rent æstetisk..........jeg synes, det ser godt ud, som det er nu, for kigger du på den gamle mur, så hælder den en smule og følger man den linje, så går den nye sammen med den gamle..
Det passer ikke. Som jeg skrev, lagde jeg en planke på højkant på den gamle mur, som stak ud over den nye, og så bliver der det mellemrum, som den røde linje viser på det andet billede.

Stefan1972 sagde:
Fra fotografens vinkel ser man desuden trappen i overkanten. Med en så høj mur, som du ønsker, vil man ikke gøre det.
Billedet lyver. Jeg står ikke oprejst, når jeg tager billedet, for så ville murenes indbyrdes linjer ikke fremgå. Dette burde jeg måske have forklaret i indlægget. Her er et billede, der er mere i normal øjenhøjde:

Trappeopgang med stenmure, krukke med planter på muren, og en gul bil til venstre.

Stefan1972 sagde:
Hvis man skal tænke æstetisk på alle måder, ville jeg save muren så meget ned, jeg kunne, og lave fine trapperækværker i smedejern i stedet for, men det er jo mig det..........
At kappe murene er ikke aktuelt af flere grunde. For eksempel holder de på store mængder jord, så halvdelen af grunden ville skulle projekteres om, og den gamle mur er ekstremt hård og enormt arbejdskrævende at bearbejde overhovedet. Dog kan jeg være enig i, at den gamle mur føles lidt "klodset", så hvis det havde været mig, der havde bygget den, ville jeg have gjort den lidt mere elegant...men nu var den der, og vi gjorde det bedste ud af situationen.

Senest redigeret:
jeg mener ikke den linje, du taler om, men følg hele murens hældning, altså linjen fra venstre murens yderste spids til den nye. Så får du så at sige samme hældning på hele muren i helhed. Antar, at det er sådan, de har gjort, da de lavede den nye.

Aha, du tænker sådan...nej, det var ikke sådan de tænkte, og det stemmer ikke i virkeligheden.

Det er meget svært at fotografere så, at I som aldrig har været her får et retvisende billede af, hvordan alt hænger sammen, men som jeg skrev tidligere, ville jeg skabe illusionen om, at den del af den gamle mur, som går fra facaden, egentlig gik hele vejen frem til der, hvor søstenspladen står. Altså at det var en sammenhængende mur, uden åbning for trappen og uden vinklen ud. Så kom nogen (vi) på, at en trappe ville jo være godt at have der, så en åbning blev skåret, trappen blev sat, og vinklen ud blev rejst for at skabe et lille afgrænset område mellem huset og trappen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.