Vi behøver at hæve loftet i vores stald (høloftets gulv, hvilket inkluderer den nederste tværgående del af spær. Der er to tværgående dele på spæret, da taget er et mansardtag, altså med to forskellige vinkler på taghældningen). Bygningen er ca. 11 meter bred og 32 meter lang. Nu er loftet på 2,20 (og tagryggen sikkert yderligere 3 meter oppe) med betongulv i hele bygningen og murede vægge. Bjælkerne (nederste del af spæret) hviler i dag på/i disse murede vægge samt stolper, der står midt i stalden, altså 5,5 meter fra ydervæggen, hele de 32 meter med ca. 3 meter mellemrum.
Det skal blive hestebokse på begge sider, som er 3,5 brede og 4 dybe. Gangen mellem disse bliver 3 meter. Her vil jeg ikke have nogen stolper.
Loftet skal helst blive 2,6 meter, eller højere altså hæves 40 cm+, men hvis det er betydeligt lettere at hæve det 20-30 cm, hører jeg også gerne om disse forslag.
Hvordan gør vi det lettest? Og hvor lang tid plejer det at tage for en professionel at gøre det, I foreslår? Hvis I også har en idé om, hvad tømmer koster, modtager jeg gerne en indikation.
Tak på forhånd.