Hej!
Jeg har en brugt stamme med spær i gang, som jeg vil bruge til en udvidelse, vi skal lave. Problemet er, at stammen er lidt for lav, ellers passer alle mål.
Hvordan hæver man en eksisterende stamme?
Overvejede, om man skal trække et par omgange leka på pladen, eller om man skal bygge en lav stamme at stille på.
Håber nogen har et godt svar
Jeg har en brugt stamme med spær i gang, som jeg vil bruge til en udvidelse, vi skal lave. Problemet er, at stammen er lidt for lav, ellers passer alle mål.
Hvordan hæver man en eksisterende stamme?
Overvejede, om man skal trække et par omgange leka på pladen, eller om man skal bygge en lav stamme at stille på.
Håber nogen har et godt svar
Medlem
· Västra Götaland
· 766 indlæg
Hvis alle andre mål passer, er leca vel det mest praktiske, hvis du får de rigtige mål med stenene, dvs...
Det er en udvidelse af bolighuset, så isoleringen er vigtig.
Leca-blokke virker godt (specielt hvis der findes en mere isolerende variant), fordi resten af huset er krybekælder og det ser bedre ud, hvis murene stemmer overens.
Stammen er 2,5m høj, men jeg skal have vinduer, der er 2,5m, og der skal være plads til en bjælke ovenover. Mindst 2 rækker leca altså.
Kan man ikke skære leca-blokke? Det stemmer formentlig slet ikke.
Leca-blokke virker godt (specielt hvis der findes en mere isolerende variant), fordi resten af huset er krybekælder og det ser bedre ud, hvis murene stemmer overens.
Stammen er 2,5m høj, men jeg skal have vinduer, der er 2,5m, og der skal være plads til en bjælke ovenover. Mindst 2 rækker leca altså.
Kan man ikke skære leca-blokke? Det stemmer formentlig slet ikke.
Det går fint at kappe, save bore osv i LECA, med det rette værktøj.passenger sagde:
http://www.weber.se/2156
Selv har jeg kappet blokke med øksen, det bliver ikke altid så lige.
Jeg har også savet 4 blokke af med bajonetsav og billige klinger fra Biltema (dvs. ikke hårdmetaltænder) klingen var helt slidt efter 2 snit.
Har man bajonet med omdrejningsstyring, bliver det måske bedre, jeg mistænker at klinger ville have holdt længere ved lave omdrejninger.
Man kan også save med en udtjent fukssvans, den har sandsynligvis næppe nogen tænder tilbage efter nogle snit.
Har kigget lidt mere rundt. "Normale" leca-blokke bliver ikke gode, da u-værdien er betydeligt dårligere end hvad resten af bygningen får. Isolecan bliver for bred. Det bliver nok til at lave en helt ny træramme og genbruge tagspærene. Det er kun 40 kvm, så det er ikke hele verden. Den gamle ramme bliver til skits, diverse midlertidige støtter og brænde. 
Forhåbentlig bliver det en ganske hyggelig tråd af det her, når byggeriet starter.
Takker!
Forhåbentlig bliver det en ganske hyggelig tråd af det her, når byggeriet starter.
Takker!
Klik her for at svare