Skal købe hængsler til mit nye køkken, men kan ikke få hjernen i gang, når det gælder hvilken variant der er hvad :o Hængslerne findes i højre- og venstre-udførelse. Jeg troede, at det var sådan, at højreudførelse betød, at hængslerne sidder på højre side af dørlågen, og vice versa (lukket dørlåge). Men når jeg ser dette billede på http://www.kulturbeslag.se:

5076.gif

så står der i beskrivelsen til billedet, at det er højreudførelse, der vises. Jeg får så det til, at højreudførelse betyder, at lågen sidder til højre for hængslet...dvs. hvad jeg troede var venstreudførelse :confused: Jeg skal altså tænke, at højreudførelse = hængsel på venstre side, venstreudførelse = hængsel på højre side?

Er det ikke sådan med beslaget på billedet, at lågen monteres på den højre del, som derefter foldes til venstre, over den venstre del? Dvs. højrehængt.

Højrehængt betyder, at hængslerne sidder på højre side af døren set fra den side, hvor man ser hængslerne, dvs. samme side som fra hvilken retning man åbner døren.

Jeg begynder at tro, at når et hængsel benævnes "i højreudførelse", så er det ikke det samme som at en dør er "højrehængt".

Men hvordan kan en højrehængsling nogensinde hænge til venstre på den venstre dør?

Hvis ovenstående hængsel (som er højreudførende) skulle monteres på højre side af en dør, ville den jo falde ned på gulvet (døren altså) ? Eller har jeg total hjernesmelte?

Som jeg ser billedet, så skrues den venstre del af hængslet fast i skabet, og den højre i lågen. Når lågen er lukket, er hængslet på højre side, hvilket giver en højrehængt låge. Og den falder vel ikke på gulvet, hvis man åbner den?

Jeg synes, det virker rigtigt. Men jeg kan tage fejl.

Bare for overvågning, svære problemer skal med kompetence løses. (ej elakt menat)

Talte med Kulturbeslag, som fremstiller hængslerne ovenfor, og svaret var, som antaget, at hængsel i højreudførelse = højrehængt låge. Jeg kan selv ikke få dette til at stemme med billedet ovenfor, men jeg må simpelthen tilskrive dette til min inkompetence i at tolke billedet! :)

bonnier sagde:
Jeg kan selv ikke få dette til med billedet ovenfor, men jeg må simpelthen tilskrive dette min inkompetence i at tolke billedet! :)
Forestil dig, at du tager den højre del af hængslet og folder den over den venstre del.

Den venstre del af hængslet sidder altså i skabet og den højre del i døren. Luk døren, og hængslet stikker ud på højre side af døren, som du åbner mod dig, højrehængt altså... :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.