Hej jeg har brug for nogle tips til valg af hængsler til en luge, jeg har tænkt mig at bygge i trædækket. Lugen vil være ret tung, da jeg vil bruge terrassebrædder, og lugen vil være ca. 1,6m x 0,8m. Som sagt, taknemmelig for tips.
 
Er det noget du hyppigt vil åbne?
 
Hej Anders, nej ikke frekvent, nogle gange om året. Man kan se det som en inspektionsluge
 
Jeg har en i lignende størrelse, ligger løst på bjælkelaget og med 28*120. Stabilt og intet der bevæger sig. Løfter med brækjern, kan gøres mere luksuriøst med en vinklet jern og håndtag der bare trækkes ned i sprækken.
Behøver du virkelig hængsler til de få gange?
 
Anders S du har helt ret, behøver formentlig ikke hængsler, det er sandsynligvis nok med et boret hul til en finger, så man kan få den op, når man har brug for det, tak for input 🙏.
 
  • Synes
Nyfniken og 2 andre
  • Laddar…
Velkommen til forummet!
 
  • Synes
Spik12
  • Laddar…
Bådtillbehørsforhandlere har alle typer af rustfri hængsler, plus dørkbeslag, der er forsænkede håndtag til åbning.
Erlandssons brygga
Nautec
Watski
Hjertmans
m.fl.
 
  • Synes
Spik12
  • Laddar…
Hej tak for jeres svar, værdsættes 🙏 et spørgsmål til den af jer, der sagde, at han havde affaset en kant for at lågen skal kunne åbnes (eller åbnes lettere iaf), hvilken kant? på lågen eller trædækket eller begge?
 
Har ingen hængsel eller faset kant, bare løst og de ligger fint.
Et ufuldendt trædæk med synlige bjælker og rør, ingen hængsler eller færdig kant, alt ser pænt og organiseret ud.
Terrassebrædder uden synlige hængsler, lige lagt uden fæstningskanter, vist fra oven i sollys.
 
Hvis noget skal fases, er det sandsynligvis på luken, på undersiden af den side af luken, som løftes.

Typ sådan her, tegnet med fingerfarve på bussen...

Skitse af en låge med markeret fas på undersiden, hvor lågen løftes. Rillat med fingerfarve.

Men det opdager du nok, og det afhænger lidt af, hvor tyk luken er, hvor lang den er, og hvilken sprække du allerede har...
 
Pæn, og lidt facade i begge ender af lugen.
 
J jahallåja sagde:
Flot, og lidt faset i begge ender af lemmen.
Ja præcis, fasede også de tværløbende lægter på lemmen, så den styres korrekt uden at røre noget. Jeg bruger den dagligt, så jeg ville have så lav vægt som muligt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.