Hej

Jeg skal hænge et 20 kg tungt spejl på gipsvæg. Jeg har dette sæt:

Bør jeg bruge 4x32 mm eller 5x52 mm? Hvilken diameter bør jeg bore med?

Med venlig hilsen,

Peter
Pakket med en stangnøgle og metalankre, 60 dele, mærket "Hard Head", bruges til at hænge tunge genstande på gipsvægge.

Set med skruer, 50 stk. 4x32 mm og 10 stk. 5x52 mm, til gipsvægmontering.

Du skal bruge molly lavet til den pladetykkelse, du har i væggen, så du får materialet rigtig presset mod bagsiden.

AndersS sagde:
Du skal bruge molly lavet til den pladetykkelse, du har i væggen, så du får materialet rigtigt presset mod bagsiden.
Hvordan tjekker jeg pladetykkelsen? Hvilken tykkelse er 4x32 mm hhv. 5x52 mm lavet til?

Begge er for enkelgips, har du dobbeltgips er det en anden model med længere hals.

Hvordan tjekker jeg, om jeg har enkeltgips?

Det ser du jo, når du borer.

Ok bør jeg bruge 4x32 eller 5x52 mm til et 20 kg spejl?

4x32 skal efter en simpel googling klare 18 kg stycken, og bores med 8mm bor.
Så skal du have to molly rækker det med 4eren.

Men med tanke på mærket ville jeg måske have brugt to st 5x52 der bores med 10mm bor, skal klare 2x35 kilo.

Lexington sagde:
4x32 skal efter en enkel googling klare 18 kg stykket, og bores med 8mm bor.
Så skal du have to molly er det nok med 4eren.

Men med tanke på mærke ville jeg nok bruge to stk. 5x52 som bores med 10mm bor, skal klare 2x35 kilo.
Ifølge Fishers tabel spiller mollypluggens dimension ingen rolle ved fastgørelse i gipsplade.
20 kg med sikkerhedsfaktor 3 angiver de i 12,5mm gips.

Peter2400 sagde:
Ifølge Fishers tabel spiller mollypluggens dimension ingen rolle ved fastgørelse i gipsplade.
20 kg med sikkerhedsfaktor 3 angiver de i 12,5mm gips.
Tog bare infoen fra internettet af nogen, der har læst på deres pakke, skal jeg være ærlig, forstår jeg ikke betydningen af "20 kg med sikkerhedsfaktor 3 angiver de i 12,5mm gips" :D

Men i alle tilfælde, to mollyplugg af hvilken som helst type bør være nok.
Tjek dog først, om det er enkelt- eller dobbeltgips, inden du begynder at skrue.

Men hvis en femma kan klare 35kg, hvorfor skal der så to Molly til et spejl på 20kg?

Tja der kan jo være mange forskellige årsager.
Det nedenstående beslag er for eksempel svært at hænge lige uden to skruer.

Metalbeslag med to skruehuller til montering.

Ja selvfølgelig

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.