Findes der en nem måde at hænge et loft op i rygbjælken? Jeg har en eksisterende tilbygning med rygbjælke og åbent rum. Jeg vil indsætte et "almindeligt" loft og lægge isoleringen på det. Spændvidden er 5,4 m. Det kunne vel dimensioneres til at være selvbærende, men det føles unødvendigt.
Rygbjælken sidder ikke helt i rygningen, den er forskudt, så det er cirka 3,4 m henholdsvis 2 m.
Rygbjælken sidder ikke helt i rygningen, den er forskudt, så det er cirka 3,4 m henholdsvis 2 m.
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Du kan jo hænge dem op med enten 45x45 eller hulbånd i bjælken. Så skal du reglarmere loftet og derefter fastgøre reglen/hulbåndet i bjælken og så i regelværket for det nedhængte loft. Det er en fordel at bruge en linjelaser, som du sætter op under regelværket på ca. 100mm, så checker du, at du har 100mm midt på reglen, inden du fastgør 45x45/hulbåndet i reglen. Så bliver det lige og pænt. Er der allerede gles i loftet, som det er nu? I så fald kan du også hænge det op i dem.
Eksisterende loft skal fjernes, så kan ikke hænge i det. Tror du, at det er nok med 45x45 at hænge i, og sømme 3(?) søm ind i regelværket for loftet. Vil kunne gå/kravle oven på loftet uden at falde igennem... 
Er 45x120 nok, hvis man holder sig til 5,4m total længde, og hænger med en 45x45 ca. 2m fra den ene side?
Er 45x120 nok, hvis man holder sig til 5,4m total længde, og hænger med en 45x45 ca. 2m fra den ene side?
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Okay, der er ingen spær at udnytte? Jo, hvis du sætter en i hver regel til undertaget, så skal de holde. Ellers kan du jo gå op til 45x70. Ja, det kan jo være en fordel ikke at komme ned på stueetagen, når du skal isolere
men skal du kun være deroppe, når du isolerer, eller vil du udnytte rummet til noget andet? Ja, kan desværre intet om beregninger eller sådan, men jeg synes, at det burde fungere, hvis det er for at isolere og derefter holde et lag gips oppe. Men måske nogen på forummet, der kan dimensionering og spændvidder bedre, kan svare på det?
Klik her for at svare