Jeg har hurtigt snedkereret en låge, der er cirka 200CM lang, 90CM høj, rammen er lavet med 70x45, og så er der en skråstiver samt hønsetråd - det er med andre ord ikke særlig meget materiale, og vægten er forholdsvis lav for at være en så lang låge.

Denne låge skal dække en grusgang ved husets indgang, så børnene ikke kan løbe ud, når de ikke er under opsyn. Nu overvejer jeg lidt selve forankringen... Det, der ville være absolut mest praktisk for mig, ville være at købe hængsler og forankre i husfacaden (almindelig træbeklædning). Jeg er dog lidt i tvivl om, hvor meget vægt dette kan holde... Naturligvis vil jeg købe store, robuste hængsler og ordentlige skruer til dette, men det bliver jo uanset meget belastning på selve "pladerne", der er skruet ind i beklædningen.

Ville det være sikrere at fastgøre en 45x120-regel i træbeklædningen og derefter hængslerne i reglen?

Belastningen på hængslernes fastgørelse bliver jo ikke mindre fordi du monterer dem på en regel i stedet, men du kan få lidt længere gevindlængde, så det er nok fornuftigt. Måske kan du ramme det bagvedliggende regelværk, når du fastgør reglen også, hvilket kan være sværere at få til at passe, hvis man sætter hængslerne direkte på facaden.

Havde nok taget en 45x70 i stedet, så det harmonerer med porten.

Svarar efter hvordan jeg forestiller mig at alt ser ud, lidt billeder er aldrig dårligt for gode tips.

Uden for boksen:
Ville det ikke fungere at opdele porten i to 95 cm i stedet?
Og altså hænge den ene del i husfacaden og den anden del i en stolpe.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.