Halløj!

Skal bygge et Ikea-køkken men blev pludselig usikker på hvad jeg skal bruge til at fastgøre skinnen man hænger skabene på.

Forudsætninger: 12 mm spånplade fra 70'erne + ny gips.

Nogle siger, at 5–6 mm træskrue gør jobbet, mens andre mener, at man bør bruge molly.

Hvad tror I?

kulle
Træskrue i spånpladen og forsøg at ramme reglarne så mange du kan.
Ingen molly

Det er kun fuldebøtter, der bruger molly i træplader.

6-8mm træskrue klarer sagerne, tag den groveste, der kan være der.

• Synes
Nicke-85
  • Laddar…
Forsøg at finde regla så meget som muligt, ellers brug træskrue, bor gerne med en mindre bore end skruen da grove skruer har en tendens til at sprække spånet når den går igennem.

Jeg er gammeldags og har ikke bygget køkken siden 2010.
Dengang fandtes dette system med skinner ikke, så jeg byggede sokler af 22 mm spånplade og stillede skabene på, og ville nok have gjort det samme i dag.
Det bliver stabilt og skabene kommer jævnt, og også "køkkenhalvøen" står godt.
Derefter skruer man skabene i væggen, med eller uden skinne, så de bliver stående på plads.

• Synes
ganooo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Jeg er gammeldags, og har ikke bygget køkken siden 2010.
Dengang fandtes ikke dette system med skinner, men jeg byggede sokler af 22 mm spånplade og stillede skabene på, og ville nok have gjort det samme i dag.
Det bliver stabilt og skabene bliver jævne, og selv "køkkenhalvøen" står godt.
Derefter skruer man skabene ind i væggen, med eller uden skinne, så de bliver på plads.
Har du sokkel under vægskabene også?

• Synes
JA”Snabbe” og 1 anden
  • Laddar…
F falkn sagde:
Har du sokkel under vægskabene også?
Har ingen vægskabe.
Derimod overskabe over køkkenhalvøen, men de hænger i tagbjælkerne.

intet galt i at bruge molly til dobbeltgips når du har spånplade bag gipsen, det bliver sandsynligvis stærkere end en træskrue i 12mm spånplade

Tak for alle svar! Har en kasse 6x80 træskruer liggende, som måske kommer til nytte der.

richardtenggren
Er de fuldgevindede? Det gælder jo om at få gevindet til at tage fat i spånpladen også, da det lyder som lidt lange skruer.

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
T tergo sagde:
inget fel att använda molly för dubbelgips när du har spånskiva bakom gipsen, det bliver sandsynligvis stærkere end en træskrue i 12mm spånplade
Momentant, men ikke over tid.

Mål reglarne op, bor nye huller i skinnen om nødvendigt. 10 minutters arbejde og du er 100% sikker.
Men ellers som sagt, med tykke skruer vil det til 99% holde i gips/spån.

Jo, en ting til. Brug skrue med glat gevind, ikke skærende i spån.
Og som altid i træ, forbor med en mindre bor, så bliver det endnu bedre.
Det er almindeligt, at når man skruer en grovere skrue i spån, så trykkes der en bid ud på bagsiden, så skruen måske kun sidder i 6 mm spån i stedet for 12, det problem opstår ikke, hvis du forborer.
Passende borstørrelse er 0,5-1 mm mindre end skruens kerne.

• Synes
Johan Gunverth
  • Laddar…
Isakare Isakare sagde:
Jo, en ting til. Brug en skrue med glat gevind, ikke skærende i spån.
Og som altid i træ, forbore med en mindre bor, så bliver det endnu bedre.
Det er almindeligt at når man skruer en tykkere skrue i spån, så trykkes der ud en bit på bagsiden, så skruen måske kun sidder i 6 mm spån i stedet for 12, det problem opstår ikke, hvis du forborer.
Passende borstørrelse er 0,5-1 mm mindre end skruens kerne.
Fantastisk! Mange tak for alle tips.

Der findes specifikke spånpladeskruer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.