Är detta en dum ide?

Förutsättningarna är 13mm gips.
Projektor 20kg
takfäste 3kg

Projektorfästet är rätt litet men har hål för 4st skruv i en rund diameter på 130mm. Se bifogad bild.

Om vi tänker oss att man använder molly på dessa 4 hål, är det för tight för att gipset ska hålla? Eller hur är bärkraften?

Kan förmodligen sätta projektorn lite i sidled och få två av hålen i en regel. Men är ändå nyfiken på vad man kan förvänta sig.

Plan C är väl att skruva upp en stor platta (typ MDF) som skruvas i reglarna, i denna platta sätter man sedan projektorfästet.

Diagram af projektorfæste med bolt mønster diameter på 129,4 mm. Viser fire skruehuller og sideprofil med mål.

Senest redigeret:
Det havde jeg ikke turdet. Generelt foretrækker jeg ankfødder (eller varianter af det) frem for mollyplugg.

D
Men loftgipset skal vel sidde fast i noget mere solidt inde bagved, som man kan skrue i?

• Synes
Festlund og 1 anden
  • Laddar…
Hej

Ja, jeg synes, at det er en dum idé.

Ting der vejer 25 kg, vil du næppe have, at der skal være en lille risiko for, at de pludselig falder ned.
Afhængigt af hvad der findes ovenover gipsen, ville jeg lave en åbning i gipsen for at kunne fastgøre flere reglar til siderne eller endnu bedre en afstandsoverligger opad, hvis der er mere holdbart materiale i loftet.

• Synes
Ossian K Olsson og 1 anden
  • Laddar…
A Alikzus sagde:
Det havde jeg ikke turdet. Generelt foretrækker jeg ankfødder (eller varianter af det) frem for mollyplugg.
Ved ikke hvad ankfødder er. Kan ikke finde det på Google heller 😅

Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Hej

Ja, jeg synes, det er en dum idé.

Ting som vejer 25 kg vil du næppe have, at der skal være en lille risiko for, at de pludselig falder ned. Afhængigt af hvad der er ovenfor gipsen, ville jeg lave en åbning i gipsen for at kunne fastgøre flere reglar til siderne eller endnu bedre en afstand opad, hvis der er mere holdbart materiale i loftet.
Nej, og her er jo spørgsmålet, hvor meget gips tåler. Har ingen anelse.

Skal kigge videre på loftet.

D
For at svare på spørgsmålet: hæng ikke så tunge ting i gipsplade.

• Synes
  • Elsker
pacman42 og 3 andre
  • Laddar…
Det jeg finder er, at 1 kvadratmeter gips kan tåle 15 kg. Men det ser ud til at gælde for vægge, så sandsynligvis er trækstyrken i et gipsloft lavere.

Du skal altså skrue fast en plade, der er cirka 1,5 kvadratmeter, hvis fæstet kun sættes i enkelgipsen.

At fastgøre 25 kg i loftet, og hvis man får nogen skrue ind i stolpe/tyndt træ, er det jo helt i orden.

• Synes
Tekniker
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Det jeg finder er, at 1 kvadratmeter gips tåler 15 kg. Men det ser ud til at gælde vægge, så sandsynligvis er trækstyrken i et gipstak lavere.

Du skal altså skrue en plade fast, der er omkring 1,5 kvadratmeter, hvis beslaget kun sættes i enkelgipsen.
Har fundet en regel, så to af skruerne burde kunne sættes i den, så kan to være Molly.

• Synes
pacman42
  • Laddar…
Har du en anelse om, hvilke regler gipset er fastgjort i, og hvordan disse på sin side er fastgjort oppe?

Jeg lyder nok pessimistisk, men jeg ville aldrig hænge 25 kg op uden at vide, hvad skruerne er sat i. Dels fordi det, du tænker på at hænge op, sandsynligvis er kostbart, men først og fremmest fordi mennesker eller kæledyr kan blive skadet, hvis projektoren falder ned.

D
Tekniker Tekniker sagde:
Har hittat en regel så två av skrivarna borde jo kunne drages i den så får två bli Molly.
Jeg havde aldrig gjort så. Hvilken cc ligger reglarna på i loftet?

Kan du ikke tage op en lille luge og se, hvordan det ser ud indeni? Måske kan du få op et par kortbrædder som hviler på glespanel (om loftet er opbygget så)?

Senest redigeret:
A Alikzus sagde:
Essve Duckfoot

Fischer har noget lignende også, som jeg har købt på Byggmax, men kan ikke finde det nu.

Edit: [link]
Aha dem der kender jeg til. Vidste ikke at de var bedre end molly?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.