3,105 læst ·
15 svar
3k læst
15 svar
Gummislanger fra 1968 i vandbåret varmesystem. Skal de udskiftes?
Bor i etplansvilla med kælder. Jordvarmen men et-rørssystem hvor vandet løber i udenpåliggende gummislanger fra byggeåret 1968•
Har aldrig lækket, Skal det skiftes snarest eller kan det holde i flere år endnu?
Magen kræver udskiftning pga risiko for lækage og vandskade. Jeg mener, at der er større risiko med elen fra byggeåret og dræneringen fra byggeåret.
Hvilke prioriteringer bør man lave?
Har aldrig lækket, Skal det skiftes snarest eller kan det holde i flere år endnu?
Magen kræver udskiftning pga risiko for lækage og vandskade. Jeg mener, at der er større risiko med elen fra byggeåret og dræneringen fra byggeåret.
Hvilke prioriteringer bør man lave?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 indlæg
El er intet problem, kun baseret på alder. Ledninger fra den tid er ofte stadig i ny stand. Man gik over til pvc-isolering i 50'erne (undtagen visse kaneltyper til udenpåliggende installation).
Der kan selvfølgelig være stikkontakter og andet, der er blevet beskadiget eller slidt gennem årene. Men alderen i sig selv er intet problem.
Er det virkelig gummi i ledningerne til radiatorvandet? Har ikke hørt om det. Derimod kom der PEX-ledninger cirka da. Hvis det er sådanne, kan de være helt ok i dag. PEX er det materiale, man bruger mest til rør i dag.
Der kan selvfølgelig være stikkontakter og andet, der er blevet beskadiget eller slidt gennem årene. Men alderen i sig selv er intet problem.
Er det virkelig gummi i ledningerne til radiatorvandet? Har ikke hørt om det. Derimod kom der PEX-ledninger cirka da. Hvis det er sådanne, kan de være helt ok i dag. PEX er det materiale, man bruger mest til rør i dag.
El fra 1968 er sjældent et problem, andet end gamle løse stikkontakter, evt. med lave brønde. Disse kan man nemt udskifte selv. Der kan være problemer i installationen pga. tidligere dårlige jobs, men dette kan normalt fikses uden at alt behøver at blive udskiftet.
Gummirør lyder meget mærkeligt i en varmeinstallation. Er det ikke sådan, at det er prisolrør? Disse har et plastlag udenpå et kobberrør.
Billede?
Dræneringen ordner man, hvis der er problemer, eller måske inden man laver større haveprojekter, som er triste at skulle lave om.
Velkommen til forummet!
Gummirør lyder meget mærkeligt i en varmeinstallation. Er det ikke sådan, at det er prisolrør? Disse har et plastlag udenpå et kobberrør.
Billede?
Dræneringen ordner man, hvis der er problemer, eller måske inden man laver større haveprojekter, som er triste at skulle lave om.
Velkommen til forummet!
Moderator
· Stockholm
· 57 848 indlæg
Ja det der har aldrig været fagmæssigt. Bør nok udskiftes snarest.
Slangeklemme i en fast rørkobling..
Næsten så vi burde have en "værste VVS-kobling" tråd præcis som "værste elkobling"
Så gammel gummislange, den kan jo gå lige af for mindste slag.
Slangeklemme i en fast rørkobling..
Næsten så vi burde have en "værste VVS-kobling" tråd præcis som "værste elkobling"
Så gammel gummislange, den kan jo gå lige af for mindste slag.
Aldrig set!
Men viser de ingen tegn på at sprænge og de er bløde og fine, ville jeg ikke skynde mig med et skifte. Hold dem bare under opsyn. Fremfor alt ved tilslutningerne.
Tilsyneladende havde husbyggeren adgang til slange af god kvalitet og lav pris
.
Staffan
Men viser de ingen tegn på at sprænge og de er bløde og fine, ville jeg ikke skynde mig med et skifte. Hold dem bare under opsyn. Fremfor alt ved tilslutningerne.
Tilsyneladende havde husbyggeren adgang til slange af god kvalitet og lav pris
Staffan
Jeg ville bestemt planlægge en snarlig udskiftning. Det er betydeligt vigtigere at ordne det end strømmen (medmindre der er direkte livsfare med eksponerede spændingssatte ledere).
Den hurtige nødreparation er at erstatte gummislangerne med PEX-rør direkte, men når du alligevel skal lave det om, ville jeg nok planlægge noget mere pænt. Dette med direkte udskiftning kan måske være en plan ved akut lækage. Begynd at inventere systemet allerede nu og se, hvordan du skal sektionere det, hvis det bryder sammen.
Den hurtige nødreparation er at erstatte gummislangerne med PEX-rør direkte, men når du alligevel skal lave det om, ville jeg nok planlægge noget mere pænt. Dette med direkte udskiftning kan måske være en plan ved akut lækage. Begynd at inventere systemet allerede nu og se, hvordan du skal sektionere det, hvis det bryder sammen.