Blivet et par tråde fra mig nu i og med at jeg har revet op v-stue og køkken pga lægning af gulvvarme.

Da vi skulle tilslutte vandslangerne, der kommer ud fra væggen i køkkenet, fik VS-fyren hævede øjenbryn.
Det var ikke almindelige vandslanger, der var blevet brugt, da man renoverede køkkenet, men derimod gulvvarmeslanger.
Dette betød, at han ikke havde de rigtige samlinger, der passede, så han måtte tage afsted for at fikse nye.

Han mente, at det ligefrem kunne være farligt at bruge disse slanger, da de ikke er lavet til drikkevand men til gulvvarmevand.

Er det korrekt, at de er farlige på nogen måde?
 
Kan det være sådan, at de ikke er dimensioneret til samme tryk som brugsvand?

Du burde kunne læse hvilken mærkning dine slanger har og vende tilbage med informationen her, så kan vi se, hvad du har.

Edit:

Uponors gulvvarmerør er klassificerede som PN6 (maks. 6 bar) og maks. 60 grader, men deres almindelige Pexrør kan klare kortvarigt 95 grader og 70 grader kontinuerligt samt 10 bar (PN10)

Fra Rinkabys webside:

Uponor Gulvvarmerør PePEX rør 17 mm:
PePEX-rør 17x2 mm. Maks. 60°. Materialeforbrug ca. 6m/kvm med c-c 200 mm. Trykklasse PN6, iltdiffusionsspærret.

Almindelige Pexrør
Uponor Combipex Rør-i-rør til kold-, varm- og varmeledningsinstallationer. Med beskyttelsesrør fremstillet af polyethylen (PE). Maks temp +70 grader C, maks temp momentant +95 grader C. Maks tryk 1Mpa, Klarer Q&E samt FPL-PX koblinger.

Jeg tror ikke, at brug af gulvvarmerør til brugsvand er skadeligt for dig, men snarere at risikoen for lækage er meget større.
 
Senest redigeret:
Eller så var det et system han ikke havde grejer til i bilen...
 
Kan være plastmaterialet også, at det ikke er fødevaregodkendt.
 
6 bar er nok lidt på grænsen, medmindre man har en reduktion efter vandmåleren, der garanterer et lavere tryk.

Men hvorfor ikke spørge røris hvad han mente?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.