Hej

Jeg er ved at bygge et nyt hus og er blevet helt forvirret omkring gulvvarmen på min overetage. Jeg har gennem min rørmager købt plader til installation i spredt panel. Jeg har tænkt mig at lægge et parketgulv på 14mm.

Nu til mit problem, nogle påstår, at man kan lægge gulv direkte på det spredte panel, nogle siger, at man absolut skal have en gips eller spånplade ovenpå, nogle siger, at man skal have en plade under det spredte panel.

Min tømrer har aldrig lagt spredt panel i et gulv til gulvvarme og spørger derfor mig om jeg kan finde ud af, hvordan vi skal gøre.

Termeco, som har solgt gulvvarmen, siger, at hvis man lægger gulvvarmen direkte på det spredte panel, så skal gulvforhandleren og min tømrer lave en gulvberegning?? Tømreren vidste ikke, hvad en gulvberegning var.

Gulvforhandleren sagde, at det er op til gulvvarmeleverandøren at bestemme, hvad der kræves over gulvvarmen for at gulvet skal blive godt.

Personligt synes jeg, det burde kræves en eller anden tyndere plade over det spredte panel for at få bæreevne og jævnhed til at lægge gulvet.

Er der nogen, der har nogle tips til, hvordan jeg går videre? Eller skal man helt enkelt skifte til sporet spånplade?
 
Tror ikke 14 mm parket er nok, tjek virkelig om det kan lægges på gitter. Et godt alternativ er at lægge gulvspån 22mm ovenpå gitter og gulvvarme, så kan du lægge hvilket gulv du vil bagefter.
 
Hvis du har plads (byggehøjde) så er det jo nemt med sporet plade, jeg har lagt både spånplade og frigolit med spor til slangen.
I begge tilfælde lagde jeg så laminatgulv direkte på pladerne.

Når jeg (uden gulvvarme) har lagt gulv uden gulvspån etc., har det været mindst 22 mm tykt, 14 mm på lægter lyder som en ret svag konstruktion i mine ører.
Rent varmemæssigt fungerer det nok derimod, hvis bare gulvet tåler gulvvarme.
 
  • Synes
Nypan19
  • Laddar…
Hej. Jeg lagde spredt panel med plader og tænkte på at lægge 14 mm parket direkte mod det, men det viste sig, at pladen knirkede ret meget, når den bevægede sig op og ned. Så jeg lagde gulvgips ovenpå for at holde alt på plads. Det blev en del skruen og tegning af linjer, hvor rørene lå. Heldigvis havde man anskaffet en skruemaskine. Gulvet blev i hvert fald helt stumt og uden knirken, men gulvgipsen kostede dog lidt, men det var det værd. Så mit råd bliver at lægge noget materiale ovenpå for både bæreevnen og eventuel lyd.
 
glis, plade, slange, 22mm spån, skum, parket
 
Som allerede skrevet ovenfor, tjek med producenten af gulvet, hvad de anbefaler. I mit tilfælde var det spær 28x120mm.

At lægge spånplade ovenpå slangerne synes jeg er direkte uegnet fra et varmeledningssynspunkt.

Ellers kan man gøre lidt som helst.

Jeg havde fx problemer med svaj i gulvet og lagde derfor krydsfiner UNDER spærrene, som jeg derefter limede og skruede fast. Det blev utroligt stift og har desuden fordelen, at musene ikke kommer til slangerne.

Knirk fra en eller to plader havde jeg i begyndelsen, men det forsvandt efter et stykke tid, når gulvet havde lagt sig.
 
Enig i, at det føles mærkeligt at lægge 22 mm spånplade ovenpå. Derefter skal der vel være aldersbestandig plast, før man lægger foam eller lummpapp.
 
jeg har et eksisterende spångulv i min mellemetage og på dette har jeg skruet gles 21 mm og derefter lagt; plader, slange, foam og til sidst 27 mm fyrretræsplanker...
 
Har nok bestemt mig nu..

Parket 14mm
Lummpapp
Plast
Plade 13mm gips eller spån (skrues)
Glespanel 22x95 med 2mm mellemrum (tre gles mellem hver slange dvs slangen cc300)
Mellembjælkelag 220x45 cc600

Til badeværelset bytter jeg pladen til 22mm spån samt at mellembjælkelaget er cc300

Bør jeg have 13mm spån eller 13mm gips under parketten? Skal jeg bruge lim eller fix? Eller bare skrue?
 
Senest redigeret:
  • Synes
Abbe W
  • Laddar…
bjojo78,

Skal præcis som dig lægge gulvvarme i et mellemdæk. Undrer mig over, hvorfor man har plast mellem lummpap og pladen? Jeg har overvejet plast, men samtidig er jeg bange for, at den eventuelle fugt, der ender i mellemdækkene (dvs fra etagen nedenunder i princippet) bliver indelukket og ikke kan ventileres ud. Men har ingen anelse om jeg tænker rigtigt.
 
  • Synes
catherineb
  • Laddar…
Gulvproducenten ønsker plast for at garantere, at over- og underside på gulvet har samme fugtighed.
 
Forstår ikke at så mange lægger foam eller skum som en del skriver mellem gulvvarmeslangerne og parketten. Foam isolerer jo og forringer dermed varmeledningen op gennem gulvet og ud i rummet.

Det jeg har hørt og læst er, at mellem slangernes plade og parketten er det kun karton og evt. plast (hvis det ikke findes længere ned i konstruktionen), der gælder, ellers bliver gulvvarmefunktionen dårligere.
 
TS, hvis du lægger en gitterstruktur for derefter at lægge pladerne med slangen i, så er det tilstrækkeligt med stofpappir og derefter parket 14-15 mm tværs over gitteret. Du har en folie over gipsloftet på underetagen, som er tilstrækkelig tæt, så der er ikke behov for plast under parketten på overetagen.
 
22mm spån over og derefter 14mm parket er jo næsten som at fjerne gulvvarmen. Vil man have det varmt og godt om fødderne så drop spånet. Det bedste er jo sporplader og parket ovenpå det.
 
Jeg lagde 22x95 på 600cc bjælkelag, varmeplade og 20mm rør, derefter 22mm spånplade limet og skruet, derefter 15mm parket (180x1800 ask plank). Ingen plast, kun skum.
Det blev ikke godt. Gulvvarmen var meget træg. Måtte have en ret høj temperatur på vandet for at det kunne mærkes. Derefter begyndte gulvet at sprække og bukle på grund af fugtforskelle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.