Jeg skal snart bygge nyt og overvejer en egen designet løsning på mellembjælkelaget.
Spændvidden på gulvreglerne bliver 4m.
Af lidt forskellige grunde kan jeg godt lide nedenstående løsning.
- Planbestemmelserne begrænser maximumhøjde til tagfod, så et lavt/tyndt bjælkelag er et krav.
- Jeg er bange for, at 220x45 regler bliver for svage til 4m spændvidde.
- Jeg vil undgå omkostningerne for præfabrikerede bjælker.
- Mulighed for at lave huller til Ø100 ventilationskanaler uden dramatisk at forringe bæreevnen.

Denne profil har over 60% højere inertimoment (60% mindre nedbøjning) sammenlignet med en 220x45 uden at koste specielt meget mere.

Kan I se nogen god grund til ikke at gøre det på denne måde?
Risici, ulemper som jeg ikke har tænkt på.

(to stk 95x45 som flanger og en 120x45 som liv, disse skrues og limes sammen)

• Skematisk tegning af en I-profil lavet af træ, bestående af to 95x45 mm flanger og en 120x45 mm liv, som er skruet og limet sammen.
Kertobalk?

Hvilke regler har du angående bygningshøjde og tagvinkel?

Interessant, hvor kommer tallet 60% fra, har du fået det beregnet eller har du regnet det selv?
Skrue og lim? CC mål på skrue?

Jeg mistænker, at en standard kerto med samme holdf. bliver højere end den 210mm høje profil, jeg postede ovenfor, for ikke at tale om omkostningen?
Jeg må have maks 4.6m tagfodshøjde.

JOW sagde:
Interessant, hvor kommer tallet 60% fra, har du fået det beregnet eller har du regnet det ud selv?
Skruer og lim? CC-mål på skruer?
60% fik jeg, da jeg beregnede profilen ved hjælp af Steiners sætning.

c-c mål har jeg ikke bestemt, 300mm er måske passende for at få godt pres under limningen.

Jeg plejer at bygge kassebjælker, samme princip som TS har skitseret, men med flanger af krydsfiner eller plade. De bliver lette og stærke.

Max 4,6 m tagudhøjde.?
Hvad er så problemet?
Jeg har 4,2...og ca. 250 mm i mellemspær.....
På 4 m spændvidde fungerer det vel med 195x45?

Senest redigeret:
Jeg vil påstå, at risikoen for knirker i gulvet øges med en sådan bjælke, der bliver yderligere to overflader mod hinanden udover gulvpladen.
220x45 fungerer udmærket, kryds mellem reglarne, så bliver der endnu bedre støtte.
Hvis det er svaj, du er bange for, er kertu, limtræ osv det eneste, der duer.

En idé, som I gerne må forkaste.

Det du forsøger at gøre er en variant af I-bjælke.

Hvad tror I om at montere gulvspån i underetagens loft. Gulvspånet skal skrues og limes på både over- og underside.
Derefter kan du desuden lime gipsplader op i loftet.

Så behøver du ikke lave den konstruktion, som tråden blev startet med.

Enk Projektet sagde:
Max 4.6m tagfodshøjde.?
Hvad er så problemet?
Jeg har 4.2...og ca 250mm i mellembjælkelag.....
På 4m spændvidde funker det vel med 195x45?
Mit mellembjælkelag med disse specialbjælker ville blive 288mm alt i alt.
4.6 i tagfodshøjde er ikke så meget (tagfodshøjde er ydertages højde i en tænkt linje med facadens liv målt til jordparcelens niveau) hvis man vil have mindst 2.5m nede, et solidt mellembjælkelag, mindst 1m taghøjde ved overetagens ydervægge og samtidig få plads til mindst 50cm isolering (+5cm luftspalte) i taget.

Jeg byggede med 195x45 i mit forrige hus med 3.5m spændvidde, selvom jeg kortlagde ordentligt og skrue-limede gulvspånet, så svajede det foruroligende meget, dette vil jeg undgå denne gang.

pbengtsson sagde:
Jeg vil påstå, at risikoen for knirk i gulvet øges med en sådan bjælke, der bliver yderligere to overflader mod hinanden udover gulvspånpladen.
220x45 fungerer udmærket, kryds mellem reglerne, så bliver der endnu bedre støtte.
Er det svaj, du er bange for, er kertu, limtræ osv. det eneste, der duer.
Tak for synspunktet,
Men blir det knirk, så glider overfladerne mod hinanden, det må absolut ikke forekomme, for så mister jeg bæreevnen i bjælken.
Idéen fungerer kun, hvis den er helt limet.

Men selvfølgelig ville 220x45 eller kertu være en meget enklere løsning, men for en ingeniør er det tilfredsstillende at konstruere og fremstille løsningen selv :) desuden har jeg godt med tid i vinter til at fremstille disse inden sommerens byggeri.

Rigtig indstilling d^_^b
Prisen på disse prefabbjælker er lidt højt, så det er interessant, om du lykkes med din konstruktion.

Tror du/ved du, at der bliver svigt, selvom du tager cc 30cm på 45x220mm på hele bjælkelaget, og slipper hele prefabgrejen med at skrueslime egne bjælker?

c-c 30 med 220x45 ville sikkert fungere fremragende med hensyn til svaj.
Men, pga andre mindre almindelige løsninger i mit byggeri, så vil jeg kun sætte gulvstrøerne c-c 60cm, det skyldes at gulvstrøerne vil sidde fast i de stående vægskinner og disse sidder på c-c 60, jeg har altså ikke noget hammerbånd som mellemunderlaget hviler på.

Vægskinnerne (170x45) skal gå uden samling fra svellen/betongpladen til hammerbåndet for tagspærene for at klare de sidekræfter, som sakstagspærene vil udsætte ydervæggene for.
Mellemunderlaget vil altså, udover at bære overetagen, også hjælpe til med at holde huset sammen ved maksimal snebelastning.

Jeg smider et skærmdump fra cad.

• Gennemsigtigt CAD-diagram af en bygning med væg- og loftsrammer, der viser støttebjælker og tagkonstruktion mod sidetryk fra snevægt.
Men bliver det knirk så glider overfladerne mod hinanden, det må absolut ikke forekomme for så mister jeg bæreevnen i bjælken.
Ideen fungerer kun, hvis den er hellimt.
Ja, spar ikke på limen! Uden lim får du kun en inertimoment på 20% af inertimomentet hos en 220x45, (summen af de tre bjælkers inertimoment).

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.