Hej
Jeg har købt 22x600x2400 gulvspånplader, og nu slog det mig, at disse kan lægges i to retninger, langs lægterne eller på tværs. Hvad plejer man at gøre?
Så jeg også hos byggemarkedet, at der fandtes "spångulvsguk" som skulle bruges i stedet for trælim for at mindske knirk. Er det noget at satse på, eller er det et produkt, der bare er lavet for at finde en yderligere måde at tjene penge på.
/Pär
Jeg har købt 22x600x2400 gulvspånplader, og nu slog det mig, at disse kan lægges i to retninger, langs lægterne eller på tværs. Hvad plejer man at gøre?
Så jeg også hos byggemarkedet, at der fandtes "spångulvsguk" som skulle bruges i stedet for trælim for at mindske knirk. Er det noget at satse på, eller er det et produkt, der bare er lavet for at finde en yderligere måde at tjene penge på.
/Pär
Lægges på tværs af reglarne for bedste holdbarhed....tjek leverandørers hjemmesider for lægningsinstruktioner. (Jeg lagde ved en fejl spånplader langs med reglarne i vores friggebod..og det fungerer indtil videre..men det er ikke korrekt
)
Limet er primært for at øge stivheden og styrken i bjælkelaget..undgår knirken får man med i købet.
Limet er primært for at øge stivheden og styrken i bjælkelaget..undgår knirken får man med i købet.
Findes der producenter, der har gulvspånplader, som er godkendt til løbende samling, altså at man kan sammensætte mellem reglarne. På den måde får man mindre spild. Det er vel måske mest interessant, hvis man har andre afstande end c/c 60. I øvrigt passer det, som Forbo skriver, læg dem på tværs af bjælkelaget, almindelig trælim er godt nok, der er ingen grund til at købe noget andet. Har gjort det sådan og har ikke hørt nogen knirken endnu.
Senest redigeret:
Takker!
Jeg som tænkte, at spånpladerne er bare at lægge ud med lidt lim imellem... men det er vist mere kompliceret end så.
Manualen om hvordan man lægger spånplader (fra den lev. jeg har, svensk længere nede i dokumentet)
/Pär
Jeg som tænkte, at spånpladerne er bare at lægge ud med lidt lim imellem... men det er vist mere kompliceret end så.
Manualen om hvordan man lægger spånplader (fra den lev. jeg har, svensk længere nede i dokumentet)
/Pär
Klik her for at svare