Er det nødvendigt at sammensætte gulvspån, så samlingerne falder på en lægte? Spånen bliver jo limet, og en limfuge med hvidlim mellem to træstykker bliver jo stærkere end det omgivende træ. Eller er det sådan, at det bliver svært at opnå en så god limfuge i sammensatte gulvspånplader?

Skarverne behøver ikke være på en regel.

Men der skal ikke være skarver mellem samme reglar to gange i træk.

Jeg plejer at skarve på regel eller sætte en kloods under ved startvæggen.

larsbj sagde:
Samlingerne behøver ikke være på en lægte.

Men der skal ikke være samlinger mellem de samme lægter to gange i træk.

Jeg plejer at samle på en lægte eller sætte en klods under ved startvæggen
Nej, sådan er det ikke. Det afhænger af hvilken gulvspån man køber. Visse gulvspån har en not og fjer, der klarer mere og behøver ikke samles på en lægte, andre SKAL samles på en lægte. Bare læs brugsanvisningen.

larsbj sagde:
Kravene behøver ikke være på en regel.

Men det skal ikke være samlinger mellem de samme regler to gange i træk.

Jeg plejer at samle på en regel eller sætte en klots under ved startvæggen
Klots?

Mikael_L
Nimajneb sagde:
Klots?
En lille træklods, typ. :)

injonil sagde:
Nej, så är det ikke. Det afhænger af hvilket gulvspån man køber. Visse gulvspån har en fer som klarer mere og behøver ikke skarves på regel, andre SKAL skarves på regel. Bare at læse brugsanvisningen.
Du har ret. men det er almindeligt på byggerier at det skarves mellem regler og det holder.

Det gør det sikkert! Men som hempulare så gør man helst som man "skal" :)

Ja, det er skørt ikke at have nogen at skyde skylden på..... ;)

larsbj sagde:
Du har ret. men det er almindeligt på byggerier at det skarves mellem reglar og det holder.
Klart det holder!
Det som måske sker er at det begynder at knirke om 2, 8 eller 16 år...

Mikael_L
Ja det er helt klart mange bud.
Og det er måske mange ting man både kan gøre og man ting man ikke skal gøre.

Men en ting synes jeg i hvert fald. Har man ingen hemmelig viden, så gør man præcis som leverandøren af produktet angiver. Sværere end det synes jeg ikke, det er.

Men tænker man på at arbejde med det samme produkt i mange år i træk, så kan jeg jo forstå, at man bliver lidt fristet af genveje, det bliver jo meget tid i sidste ende. Men ikke i mit hus tak. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.