Jag har ett 1,5-plans-hus, där väggarna på ovanvåningen är lite inskjutna jämfört med väggarna på nedervåningen. Så det blir en typ kattvind ovanför en del av nedervåningen som just nu är helt öppen. Det ligger alltså isolering på innergipstaket som enda "skydd". Jag tänkte lägga golvspån här uppe för att "täta in" det lite mer, göra det mer mus-säkert inför vintern. Jag tänkte även sätta någon form av board mellan bjälkarna också för det ska bli helt tätt. Mitt mål är att det ska bli mus-säkert, men det kommer även att bli vindtätt är min tanke.
Min fråga är: Är det dumt? Behöver ett mellanbjälklag kunna andas? Det är helt stängt på andra sidan huset av andra anledningar, så detta är enda öppningen kvar.
Sen undrar jag, som ni kan se på bilderna ligger isoleringen ca 45 mm under toppen på bjälklaget, så jag tänkte lägga dit 45 mm skivor innan jag lägger på golvspånet. Är det bra eller dåligt? SKA det finnas ett litet luftlager mellan isoleringen och golvspånet?
Slutligen undrar jag vad metallremsan på sista bilden är till för? Kan jag ta bort den? Den är i vägen för att lägga golvspån hela vägen ut.
Nej, det er helt rigtigt tænkt. Gnavere skal holdes ude.
AAndy1000 sagde:
Behøver et mellemdæk kunne ånde?
Nej. Dog kan det "ånde" med de løsninger du har tænkt at bruge.
AAndy1000 sagde:
SKAL der være et lille luftlag mellem isoleringen og gulvspånpladen?
Nej.
Vil du gøre det maksimalt gnaversikkert, så sæt lægtevirke, (= alle mulige småt rester, som man har til rådighed, såsom f.eks. 45/50x45/50 trekantliste, 21x45/70/95, 28x70 (kan kløves), strimler af asfaboard eller plywood etc.), i alle kanter og hjørner rundt om, og undgå at skade boardet da det er indbydende indgangsmuligheder nemme at gnave op for gnaverne. Omhyggelig listtætning + fugning minimerer også træk.
Tak for tipsene! Hvad godt, for det var præcis sådan jeg gjorde 😅
Skal sætte tec-7 i alle samlinger også for virkelig at tætne de små huller mellem board og reglar også tænkte jeg som afsluttende del, har bare ikke fået det gjort endnu.
🤔 Det er ikke at anbefale. Al form for gugg er et helvede, når man selv eller næste ejer skal bryde i det. Almindelig hæderlig drev er meget bedre. Lindrev eller drevremsor fra ngn fiberisolering.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.