Hej!

Jeg kender en fyr, der skulle lægge gulvspån på bjælkelaget i sit nye hus og... ja, jeg ved ikke hvordan han lykkedes, men når han havde lagt to lag, så han, at teksten "denne side op" på pladerne slet ikke var opad.. Spiller det egentlig nogen rolle? De er jo limet og skruet efter alle kunstens regler ellers?
Rigtigt klodset fyr det der i øvrigt...

Taknemmelig for svar, jeg...hrmm...han...havde tænkt sig at fortsætte med at lægge plader i aften, men vil ikke fortsætte, før det er sikkert, at det er grønt.

Hm...

Formentlig har det vel nogen betydning, ellers havde de vel ikke skrevet "denna sida upp" på den ene side. Jeg ville gøre som i min signatur. Alternativt forsøge at fikse det med en samling, så resten i det mindste bliver korrekt.

/pinebar

Tror det er nemmest at
lægge skiverne, hvis man starter rigtigt
og får teksten opad.

Stort rum eller badeværelse?

Mvh Putte

Undrer også hvorfor. Spånet er jo ikke svagere, uanset hvordan man lægger det. Det der muligvis kunne være svækket er samlingen

• Synes
handyandy
  • Laddar…
P
Byggelit's gulvspån har den tekst, men "not og fer" er ligesidige, så det har i det tilfælde ingen betydning.
Spontant har jeg også svært ved at se, at det skulle have nogen betydning, uanset hvordan fræsningerne i samlingen ser ud. Når pladerne limes sammen, bliver samlingen sikkert stærk nok.

Er det ikke bare sådan, at den sidste plade er svær at få på plads, hvis den ikke kan foldes ned på den rigtige måde? Man kunne antage, at den kun kan foldes ned fra én retning.

Jeg var jo nødt til at ringe den første og bedste spånpladefabrik og tjekke, og det var som jeg mistænkte: noten er lidt asymmetrisk, når den trykkes sammen, så gaber den stadig lidt på undersiden for at gøre det lettere at få en tæt samling på oversiden. Jeg får altså gabningen (ca. 0,5 mm) opad, hvilket kun ville have betydet noget, hvis man skulle lægge plastikmåtte, men vi lægger noget kraftigere overgulv, så det er lige meget. Styrken blev tilsyneladende slet ikke påvirket af at lægge op og ned, og det føles som det vigtigste...

Man var jo lidt bekymret for, at overetagen ville være fuld af ihjælgrinede tømrere i dag, når vi kom for at fortsætte. Lidt pinlig historie det her...

Tak for svarene alligevel, dette forum er guld værd.

• Synes
JellyBelly og 2 andre
  • Laddar…
Tak selv for opfølgningen. Nu ved vi andre også, at det er muligt at lægge dem med bunden i vejret, men at det bør undgås.

• Synes
RSRC
  • Laddar…
mats_o sagde:
Tak selv for opfølgningen. Nu ved vi andre også, at det går an at lægge dem op og ned, men at det bør undgås
Men ikke er vel nogen af os så klodsede. ::) ;D

teksten skal være der for at man skal lægge alle plader med samme side opad/nedad.

ossie k sagde:
texten leren være der for at man skal lægge alle skiver med samme side opåt/nedåt.
Ja lykkes du med at lægge en op og en ned så må du bruge en stor hammer for at få samlingen til at passe.

Jeg var lige ude for præcis det, der skrives om ovenfor (ingen idé i at skyde skylden på en ven ;) ).
Efter at halvdelen af gulvet var lagt, så jeg teksten "denne side op" ... hvad f*n, tænkte jeg.
Ind og søge på nettet, og så gjorde denne tråd mig lidt roligere.
Vi får se, hvordan det går med den sidste række ... men jeg tror ikke, det er så kritisk, da jeg skal have parket ovenpå senere.

Tak for disse kommentarer.

Hej.

Jeg har også praktiseret det her med at få dem omvendt. Fordi da jeg lagde gulvplader for nogle år siden, stod der "denne side op". Nu i ugen, da jeg skulle gøre det igen, var det en anden producent på pladerne, og der stod åbenbart "denne side ned".
Jeg tænkte at lægge gulvet inden elektrikeren kommer for at skjule mine synder og undgå pinlighederne :P

• Synes
Danne_83
  • Laddar…
... som lige har lagt et badeværelse med gulvspånene omvendt. Jeg håber og tror, at det ikke har nogen betydning. Bæreevnen kan i hvert fald ikke påvirkes. :)

At lægge "Denna sida upp" nedad er jo i hvert fald mindre afslørende end hvis man (vennen) gør fejl med "Denna sida ned" :)

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.