Jeg byggede ud huset for tre år siden, og alt gik godt, og jeg er tilfreds med mit arbejde bortset fra gulvet. Gulvet er ikke stift, det ryster lidt, når nogen løber. Jeg byggede med 220x45 bjælker 60 cc, altså derefter spånplader ovenpå og parketgulv. Og det er et rum, der er 4 m bredt og 7,5 m langt, ingen støtte under, tilbygningen står på krybekælder. Så at bygge en midterstøtte bliver for besværligt, da det er 7,5 m langt, og hvis man lægger piller midt i krybekælderen, tænkte jeg på, om jorden ville bevæge sig, kan det blive synkende eller hævende på midterstøtten, så gulvet ikke bliver helt lige og glat, så det vil jeg helst undgå. Så hvordan synes I, jeg skal gøre? Rive ud gamle bjælker og erstatte dem. Lægge ind samme 220x45, men i 30 cc eller er det bedre med limtræsbjælker? Hvor lang cc rækker det med limtræsbjælker, hvis jeg tager 225x45 limtræsbjælker? Eller hvilke idéer har I?

Tilføjer, at jeg har tænkt mig at købe en kamin til rummet også, hvis det skal have nogen betydning for, hvad jeg skal gøre.

Taknemmelig for alle forslag/idéer/forklaringer.
 
Åsa Lund
Kommer spontant til at tænke på om der findes en slags stempel at sætte under dine bjælker? Kan justeres efter hånden
 
ingen der vil svare på mit spørgsmål? :/
 
Fremfor alt førhen så plejede man jo at krysskolva (tror jeg det kaldes) for at øge stabiliteten.

Det er altså ret spinkle regler, der monteres diagonalt mellem bjælkerne. Dvs. en monteres i overkanten på den ene bjælke diagonalt ned til underkanten på den næste bjælke, og så en til modsat.
 
jeg havde ikke tænkt mig at bygge til noget, men ændre gulvet helt. så derfor spørgsmålet om limträ eller ikke
 
men det bliver jo mere arbejde at gøre sådan. bedre at udskifte bjælker, limträ men hvor lang cc eller almindelige bjælker igen men cc30 eller hvad?
 
Støtteregel/bjælke under på midten.. Og nogle justerbare stempler, der holder op støtten.. stående på noget fast..? Bare spåner lidt.. (Dvs hvis du kan tage dig ind i krybekælderen og plads findes)

..føles jo trist, hvis du skal til at rive gulvet op igen, når det næsten er helt nyt!

Men jeg forstår dig, har samme problem her..skal rive køkkengulvet op her indenfor nær fremtid.. (Køleskabene angriber, når man går forbi)

Held og lykke!
Med venlig hilsen, Sandra
 
  • Synes
johel572 og 1 anden
  • Laddar…
Krydsafstivning kan nok give mindst lige så god effekt som at gå over til limträ. Og det går måske at løse nedefra uden at bryde gulvet op.

OM du går over til limträ eller cc30, så kan det nok være rigtigt at krydsafstive også.
 
  • Synes
thomas33
  • Laddar…
Synes som Snigla, støt op nedefra i krybekælderen, må være klart nemmest. EN lang regel på tværs af gulvreglerne.

Hvordan ser jorden ud i krybekælderen? Støb nogle fundamenter og sæt justerbare stempeler, hvis du er bekymret for, at det bevæger sig.
 
Har ingen mulighed for at gå ind i krybekælderen. Og gulvet er nået at synke lidt på midten, så derfor tænkte jeg at fjerne bjælkerne og sætte nye ind. Men hvis jeg skal sætte en støtte regel med justerbare stempler, kan jeg stadig ikke gå ind i krybekælderen og justere. Der er jo ingen vej ind.
 
"sunket på midten" lyder skævt Det burde det ikke gøre med den dimensionering.
 
Ja det er sunket måske omkring 1-2 cm. Et skab ca. 2 m højt, der står ved væggen, hælder lidt. Derfor tænkte jeg, om det var bedre at udskifte bjælker med limtræ cc60. Er det godt sådan uden støtte reglar eller krydskolve?
 
Tjek med en konstruktør hvad du har brug for ud fra dine forudsætninger.
 
En hurtig gennemgang af træguiden giver følgende.

Et fag med C24 45*220 MAX 3,5m
Et fag med Limträ 42*315 til 5m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.