Jeg byggede ud huset for tre år siden, og alt gik godt, og jeg er tilfreds med mit arbejde bortset fra gulvet. Gulvet er ikke stift, det ryster lidt, når nogen løber. Jeg byggede med 220x45 bjælker 60 cc, altså derefter spånplader ovenpå og parketgulv. Og det er et rum, der er 4 m bredt og 7,5 m langt, ingen støtte under, tilbygningen står på krybekælder. Så at bygge en midterstøtte bliver for besværligt, da det er 7,5 m langt, og hvis man lægger piller midt i krybekælderen, tænkte jeg på, om jorden ville bevæge sig, kan det blive synkende eller hævende på midterstøtten, så gulvet ikke bliver helt lige og glat, så det vil jeg helst undgå. Så hvordan synes I, jeg skal gøre? Rive ud gamle bjælker og erstatte dem. Lægge ind samme 220x45, men i 30 cc eller er det bedre med limtræsbjælker? Hvor lang cc rækker det med limtræsbjælker, hvis jeg tager 225x45 limtræsbjælker? Eller hvilke idéer har I?
Tilføjer, at jeg har tænkt mig at købe en kamin til rummet også, hvis det skal have nogen betydning for, hvad jeg skal gøre.
Fremfor alt førhen så plejede man jo at krysskolva (tror jeg det kaldes) for at øge stabiliteten.
Det er altså ret spinkle regler, der monteres diagonalt mellem bjælkerne. Dvs. en monteres i overkanten på den ene bjælke diagonalt ned til underkanten på den næste bjælke, og så en til modsat.
Støtteregel/bjælke under på midten.. Og nogle justerbare stempler, der holder op støtten.. stående på noget fast..? Bare spåner lidt.. (Dvs hvis du kan tage dig ind i krybekælderen og plads findes)
..føles jo trist, hvis du skal til at rive gulvet op igen, når det næsten er helt nyt!
Men jeg forstår dig, har samme problem her..skal rive køkkengulvet op her indenfor nær fremtid.. (Køleskabene angriber, når man går forbi)
Har ingen mulighed for at gå ind i krybekælderen. Og gulvet er nået at synke lidt på midten, så derfor tænkte jeg at fjerne bjælkerne og sætte nye ind. Men hvis jeg skal sætte en støtte regel med justerbare stempler, kan jeg stadig ikke gå ind i krybekælderen og justere. Der er jo ingen vej ind.
Ja det er sunket måske omkring 1-2 cm. Et skab ca. 2 m højt, der står ved væggen, hælder lidt. Derfor tænkte jeg, om det var bedre at udskifte bjælker med limtræ cc60. Er det godt sådan uden støtte reglar eller krydskolve?