Jeg er ved at renovere og har brug for at få fat i fodpaneler, der ligner originalen. De er 12 mm tykke og 56 mm høje. De, der findes i almindelige butikker, har en anden afrunding på listen, som er meget skarpere end de gamle. Nogle tips?

• Nærbillede af gammelt gulv- og væglistehjørne, viser detaljer af hjørne og malingstilstand.
  • Hvid væg med glat, flad overflade, muligvis del af en dørkarm eller panel, tages tæt på. Fokus på form og overfladens finish.
  • Gulvlister og trægulv i et hjørne med maling og byggestøv.
En stålrubank og sandpapir kommer man langt med.

• Synes
tergo
  • Laddar…
Er du sikker på, at listen har den formen, ser næste inspacklad ud.

• Synes
Christoffer85
  • Laddar…
12x56 mm er et gammelt standardmål på fodlister, som bør have været i gang siden 1930'ernes senere del. Det taler for, at det ikke er noget hjemmebygget. Jeg har på fornemmelsen, at rundingens radius var større før, men er ikke helt sikker.

T topmount sagde:
ABI trä i Göteborg har denna som er ret lik

[link]

Tak, den der ser veldig lik ut!

T topmount sagde:
Er du sikker på, at listen har den form, ser næsten indpakket ud.
Altså den der hældning har kun visse lister, men alle jeg har fundet har for skarp runding

Denne ligner for for lille radius på rundingen
https://www.bauhaus.se/sockel-furu-12x56x2400mm-14817

O ohls sagde:
Tak, den der ser meget lig ud!
Hej! Fik du tak i en lignende liste. Jeg forsøger at finde en liste fra 1943, som ligner den på billedet, bare højere. Når jeg søger på linket til ABI træ, som du fik tip om, kan jeg ikke længere finde produktet. Jeg tænkte, hvor du fandt din liste til sidst. Jeg uploader et billede af den, jeg søger.

• Gulvpanel mod en hvid væg med træplanker på gulvet.
  • Gammel malingdækket liste blev holdt i en hånd, søges for udskiftning; rød, hvid maling synlig.
  • Synes
ohls
  • Laddar…
F Funkis-Matte sagde:
Hej! Fik du tak i en lignende liste. Jeg forsøger at finde en liste fra 1943, som ser lignende ud som den på det billede, men højere. Når jeg søger på linket til ABI træ, som du fik tips om, så finder jeg ikke længere produktet. Tænkte hvor du fandt din liste til slut. Jeg smider et billede op af den, jeg søger.
Det endte med, at jeg lavede listen selv, da jeg kun havde brug for nogle få meter i alt, høvlede og sleb, men panelochlist.se kunne lave disse lister, dog var startomkostningen på nogle tusind.

• Synes
Funkis-Matte
  • Laddar…
O ohls sagde:
Det endte med, at jeg lavede listen selv, da jeg kun havde brug for nogle få meter i alt, høvlede og sleb, men panelochlist.se kunne lave disse lister, dog var der startomkostninger på nogle tusinde.
Mange tak! Jeg vil tjekke siden, du nævnte. Så kan jeg lave til hele lejligheden. Eller så gør jeg som dig og laver den til gangen selv.

O ohls sagde:
Det endte med, at jeg lavede listen selv, havde kun brug for nogle få meter i alt, høvlede og sleb, men panelochlist.se kunne lave disse lister, dog var opstartsomkostningen på nogle tusinde.
Brugte du en speciel høvl eller bare en gammel hæderlig?

F Funkis-Matte sagde:
Brugte du en speciel høvl, eller bare en gammeldags én?
Jeg håndhøvlede det og sleb rundingen med sandpapir, men det ville nok have været lettere med en fræser, hvis man skulle lave mange, men jeg lavede kun et kort stykke, og det fungerede ok.

Jeg fandt e-mailen fra 2020:
"
Specialfremstilling.

Pris ca. 3000-4000 kr + moms for stål/opsætningsomkostning pr. profil, derudover kommer løbende meterpris.

Leveringstid ca. 2-3 uger

Minimumsbestilling 20 meter.

Prøvestykke (ca. 10 cm) kræves til tilbud/fremstilling.

• Elsker
Funkis-Matte
  • Laddar…
O ohls sagde:
Jag handhyvlade det och slipade rundningen med sandpapper men hade nog gått lättare med en fräs om man skulle göra många men gjorde bara en kort bit och fungerade ok.

Hittade mailet från 2020

Special tillverkning.

Pris ca 3000-4000 kr + moms för stål/ställkostnad per profil sedan tillkommer även löpmeterpris.

Leveranstid ca 2-3 veckor

Minimum beställning 20 meter.

Provbit( ca 10 cm) behövs för offert/tillverkning.

OK! Tusen tack! Skall fundera hur jag skall göra.

abi-trä i Frölunda arrangerer 30 meter for omkring 3500:- så det blev den løsning. så tager jeg hele lejligheden på en gang. tak for al hjælpen alle!

• Synes
ohls og 2 andre
  • Laddar…
F Funkis-Matte sagde:
abi-trä i Frölunda ordnar 30 meter for rundt 3500:- så det gik blive den løsning. så kører jeg hele lejligheden på en gang. tak for alt hjælp alle!
Godt at du fandt noget der fungerede, håndgøre 30m er nok lidt for meget. Vis med en fræser så havde det sikkert ikke været et problem men lyder værd det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.