Hvordan får man bedst overgang mellem dørkarmen og fodlisten, når man har brystpanel (ja, jeg ved, at karmen sidder på hovedet, det er kun et eksempel...)?
Det er original-panelet, jeg har sat tilbage, og det er ret tykt - næsten en tomme. Hvis jeg lægger karmen udenpå brystpanelet, skal jeg udvide det næsten en tomme på den øvre halvdel af døren, og det ser måske mærkeligt ud? Men hvis jeg sætter karmen direkte på væggen, vil fodlisten komme en tomme længere ud i stedet...
Hvad gør man?
Måske en mellemvej og udvide karmen en cm, så den kommer lidt uden for panelet og faser af fodlisten i enden?
Stikker panelet udenfor gerigten? Hvis det ikke gør det, ville jeg nok sætte det glat mod karmen og panelet og så sætte soklen udenpå panelet og derefter fremstille en egen skurklods, der passer til formålet med den differens du har. Men ved ikke om det er en pæn løsning heller, man ville ønske at kunne kigge og "prøve" for at se om det ser okay ud.
Du kan jo gøre som du nævner med, men samme der usikker på om det er en pæn løsning.
Ja, både panelen og beklædningen sidder på 'væg-niveau'. Så er panelen som sagt temmelig tyk, så med dagens standardbeklædning vil forkanten af panelet (og dermed bagsiden af gulvsoklen) komme til at ligge ca. 5 mm uden for beklædningen.
Niveauforskellen mellem forkanten af beklædningen og forkanten af soklen bliver ca. en tomme, hvilket føles svært at trylle væk med en fejeliste.
Ja, både panelen och fodret sidder på 'vægniveau'. Så er panelet som sagt ret tykt, så med dagens standardfoder kommer forkanten på panelet (og dermed bagsiden af gulvlisterne) til at havne ca. 5 mm udenfor foderet.
Niveauforskellen mellem forkanten på foderet og forkanten på socklen bliver ca. en tomme, hvilket føles svært at trylle væk med en skureklods.
Okay, havde du haft et tykkere foder, der havnede udenfor panelet, så tror jeg, det ville have været muligt at få det til at fungere fint med en skureklods.
Så skal du uanset hvad lave en udbygning af dørfoderet, så det havner udenfor panelet?
Sætter jeg foderet udenpå panelet, så bliver det næsten 5 cm tykt over brystpanelet. Vil det komme til at se godt ud?
Nja, jeg mener, hvis panelen er 13mm og foderet er 18mm, så sætter du foderet mod væggen og dørkarmen, så der er en forskel på 5mm mellem foder og panelen. Derefter gulvsokkel, som f.eks. er 20 mm udenpå panel. Så bliver der en total forskel på 25mm, og det tror jeg stadig, man kan få til at se pænt ud med en special skurklods. Men alt forudsætter først, at foderet er tykkere end panelet, ellers skal du alligevel have sala ud foderet, for at det skal komme udenfor panelet, og så kan du lige så godt lave din løsning, eftersom du alligevel skal sala på.
Ja, problemet er, at panelet er 24 mm. Så løsningen bliver måske at lægge en centimeter tyk strimmel bagved foderet, så det bliver ca. 30 mm tykt rundt omkring. Så burde man kunne trylle de resterende ca. 15 mm mellem forkanten på foder og sokkel væk med en klods eller affasning. Hvis jeg orker, måske høvler jeg også soklen ned et par mm. Det er ikke så mange løbende meter, det drejer sig om, da det er køkkenindretning på en stor del af væggene.
Kan du ikke lave en afslutning på soklen ved at geresave den 45', og så saver du en bit til, der også er geresavet 45' og lige så tyk som soklen. Så det bliver som et yderhjørne, hvis du forstår hvad jeg mener? Hvis du gør det sådan, at den går ud præcis jævnt med foderet eller et par mm ud på foderet, så ser det nok godt ud.