Jeg skal bygge et udestue hvor gulv-bjælkelaget 150x45mm hviler på sokler. Der er et lerlag som blotlægges på nogle steder. Bliver et ventileret rum under bjælkelaget på ca. 150mm.
Tænkte at isolere med polystyren i gulvet.
Kan jeg lade polystyrenen ligge i bjælkelaget uden såkaldt beskyttelse af trådebundplader?
Bør jeg fylde op med sand der hvor leret blotlægges?
Skal jeg lægge plastik ud på jorden for at forhindre fugtvandring?
En undrende Mats
Brug ikke flamingo eller som det egentlig kaldes EPS.
Musene kan lide at bygge rede i sådan noget.
Brug XPS.
Hvis du har ventileret under med 150 mm, og luften ventileres udefra, tror jeg ikke, at du behøver bekymre dig om fugten.
Sørg bare for, at søjlerne til udestuen får godt støtte af bjælkerne i gulvet.
Tip.
Jeg lagde afstandsskiver af plast under mine søjler til udestuen for at undgå fugtvandring fra gulvet op i søjlerne.
Såkaldte pallningsbrickor
Og fastgjorde søjlerne med konstruktionsskruer fra Essve
Samme skruer til alle bjælker mm til udestuen. Kanonbra.
Jeg havde gravet ud det organiske og fyldt med makadam og en markdug for at forhindre, at det vokser under. Der er heller ikke noget, der kan binde fugt da.
Havde valgt mineraluld i stedet for celleplast, dels fordi det er lettere at få tæt mod reglarne og brandrisikoen.
Anvend ikke flamingo eller som det egentlig kaldes EPS.
Musene kan lide at bygge rede i sådant.
Anvend XPS.
Hvis du har ventileret under med 150 mm, og at den luft ventileres udefra, så tror jeg ikke, du behøver at bekymre dig for fugten.
Sørg bare for, at søjlerne til udestuen får god støtte af bjælkerne i gulvet.
Tips.
Jeg lagde afstandsskiver af plastik under mine søjler til udestuen for at undgå fugtvandring fra gulvet op i søjlerne.
Såkaldte palleskriver
Og fæstnede søjlerne med konstruktionsskruer fra Essve
Også samme skruer til alle bjælker mm til udestuen. Kanonbra.
[billede]
[billede]
Tak for rådet om XPS plader. Men behøver jeg at lægge forskalingsbrædder nederst i bjælkelaget, eller kan XPS pladerne ligge blotlagt mod jorden?
Tak for rådet om XPS plader. Men behøver jeg lægge strøbundsplader nederst i bjælkelaget, eller kan XPS pladerne ligge blotlagte mod jorden?
Jeg har mine direkte mellem bjælkerne uden noget under.
Har ca. 20 cm ned til jorden under pladerne.
XPS kaldes også markplader og bruges normalt nede i jorden, typisk som isolering mod frost rundt om husgrund.
Sådan ser det ud, hvor jeg lagde mine plader i terrassen, hvor der er et udestue ovenpå.
Ca. 10 mm mellem plade og terrassebræt så der ikke bliver knirkeri.
Se ribberne som de ligger mod. Det er terrassebrædder 28x120 jeg kløvede på midten og skruede mod bjælkerne som pladerne ligger mod.
XPS 5 cm tykke købt på Byggmax. Blev rigtig godt og intet træk gennem terrassebrædderne.
28x145 terrassebrædder ovenpå.
Rammen til udestuen lavede jeg af 34x145. Man ser, at jeg har skrå hjørner på udestuen. (Willab Garden)
Perfekt til at skrue skinnerne til udestuen på.
Satte også en tætningsliste på undersiden af skinnerne til skydedelen, så vand ikke går under skinnen og løber ind.