Nu har vi fuget mellem fliserne i køkkenet....og det blev ikke rigtig godt. Fugen er helt gruset og ujævn! Skal det virkelig være sådan? Da vi lagde klinker for et par år siden, husker jeg, at fugemassen var mere glat og silikoneagtig. HJÆLP! :'(

At lave en pæn silikonefuge mellem fliserne og bordpladen virker jo næsten umuligt. Jeg har tapet, fuget og glattet ud med sæbet finger, men når jeg trækker tapen af, bliver der en lille kant på fugen! Forsøger jeg at glatte den lidt med fingeren, bliver den helt ujævn....gah! Hvad gør jeg forkert?

C
Snigel sagde:
At lave en pæn silikonefuge mellem fliserne og køkkenbordet ser ud til at være næsten umuligt. Jeg har taped, fuget og glattet ud med sæbet finger, men når jeg fjerner tapen, er der en lille kant på fugen! Forsøger jeg at rette den lidt med fingeren, bliver den helt ujævn...gah! Hvad gør jeg forkert?
Jeg har gjort sådan her:
- Tape
- Fuget
- Træk ret hårdt med fingeren (uden sæbe) langs fugen for at jævne den. Her gælder det om at være omhyggelig, så det bliver ensartet tykt, og ikke er for meget silikone tilbage.
- Fjern tapen forsigtigt, så man ikke smører noget.
- Nu på med sæbet finger for forsigtigt at jævne kanten efter tapen og få finishen på fugen. Intet smøring, kun et jævnt træk over hele længden.

Sandsynligvis har du for meget silikone tilbage, når du har fjernet tapen. Pointen med sæbefingeren er netop at fjerne tapekanten og glatte overfladen. Alt overskud skal væk, før tapen rives af.

cpalm sagde:
Antagelig har du for meget silikone tilbage, når du har fjernet tapen. Pointen med sæbeboblen er netop at fjerne kanterne fra tapen og glatte overfladen ud. Alt overskud skal fjernes, inden tapen rives af.
Ja, det lyder jo fornuftigt... for kanten, der opstår, når jeg fjerner tapen, er mindst 2 mm høj. Jeg vil prøve i aften og være lidt mere sparsommelig med silikonen! Tak for tippet!

Jeg har et "fogmesteret" hjemme også, men ingen beskrivelse, så jeg ved ikke, hvordan de skal bruges. Nogen der ved, hvordan man gør, og om de fungerer godt?

Snigel sagde:
Nu har vi fuget mellem fliserne i køkkenet....og det blev vel ikke så godt. Fugemassen er helt grynet og ujævn! Skal det virkelig være sådan? Da vi lagde klinker for et par år siden, mener jeg, at fugemassen var mere glat og siliconeagtig.
Er det samme fuge? Der findes jo masser af forskellige fabrikater og typer. Det er ikke altid bare at tage en, der står på hylden..........

Hvis det er samme fuge fra den gamle pakke, som I fuget klinkerne med, kan den have taget fugt til sig og klumpet sig sammen.

volvo sagde:
[quote author=Snigel link=1136831132/0#0 date=1136831131]Nu har vi fuget mellem fliserne i køkkenet....og det blev vel ikke så godt. Fugen er helt grynet og ujævn! Skal det virkelig være sådan? Da vi lagde klinker for nogle år siden, husker jeg, at fugen var mere glat og silikoneagtig.
Er det den samme fugemasse?
Der er jo masser af forskellige fabrikater og sorter. Det er ikke altid bare at tage en, der står på hylden..........

Hvis det er den samme fugemasse fra den gamle pakke, som I fugede klinkerne med, så kan den have taget imod fugt og klumpet sig sammen.[/quote]

Niks.....vi købte den for en uge siden. Der var kun den type i fliseforretningen, så vi tog for givet, at det var den, vi skulle have. Står ikke noget om nogen "grynethedsgrad" på spanden heller, så vidt jeg kan se. Men det er vel som altid...ved man ikke noget, når man kommer til butikken, så ved man ikke mere, når man kommer ud. :P

Sidst købte jeg sanitetssilikone på Byggmax og blandt alle jeg har brugt føltes den næsten som den bedste!

Silikonen som de har på overskudslageret er blandt de bedre, som jeg har testet. Vi har den på firmaet, og alle er tilfredse.

sigpl sagde:
Senest købte jeg sanitets-silikone på Byggmax, og blandt alle jeg har brugt, føltes den næsten som den bedste!

Et tip, når du påfører silikon, er at spraye med sæbevand og fjerne overskuddet med en magnum is pind, som du vinkler, eller at du køber en silifix hos en fliseforretning for en hundredkroneseddel, så undgår du en Martin Thimell fuge, når du taper. ;)

Snigel sagde:
Nu har vi fuget mellem fliserne i køkkenet....og det blev ikke rigtig godt. Fugen er helt grynet og ujævn! Skal det virkelig være sådan? Da vi lagde klinker for et par år siden, mener jeg, at fugen var mere glat og silikonelignende. HJÆLP!  :'(

At få en pæn silikonfuge mellem fliserne og bordpladen virker jo næsten umuligt. Jeg har tapet, fuget og glattet ud med sæbet finger, men når jeg fjerner tapen, bliver der jo en lille kant på fugen! Forsøger jeg at glatte det lidt med fingeren, bliver det jo helt ujævnt....gah! Hvad gør jeg forkert?

Tape ikke overhovedet! Kunsten i en flot fuge ligger først og fremmest i at påføre den rette mængde fra starten. Hav derefter en kop vand blandet med opvaskemiddel ved hånden. Tryk på fugen, dyp fingeren og stryg ud, overskydende på fingeren "skraber" du af indimellem. Overskydende på siderne af fingeren (skal ikke være meget) kan du skrabe med neglen, når du er tilfreds med selve fugen. Men igen, den rette mængde er Alpha og Omega.

Din "grusede" fuge lyder som en sneglehusfuge.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.