Hej,
har haft store problemer fra og til med at grundvand trænger ind i vores maskinboks til poolen. Der, altså pumpe, filter mm findes. To gange er det sket, at vandstanden i boksen er gået ca. 50 cm op og fuldstændig druknet pumpen/el-motoren. Selvfølgelig er strømmen forsynet via jordfejlafbryder. Men en el-motor har det jo ikke så godt med vand, så to stk. har jeg nu måttet skifte lejer på samt børstet rust fra.
Vi har til tider højt grundvand. Og havde jeg vidst det før, så havde jeg nok ikke bygget på denne måde. Men nu er det jo som det er..
Har drænet under boksen efterfølgende, men det hjælper ikke.
Har forsøgt at tætne med silikone, men det har ikke hjulpet.
Nu har jeg brug for jeres tips til, hvordan jeg skal løse dette.
Har tænkt i disse baner:
- bygge nyt maskinhus over jorden. Stort arbejde, men muligt. Ulempen kan være at få pumpen over poolens vandniveau.
- gøre hele boksen vandtæt med glasfiber/plastik. Vand vil trænge ind mellem boks og plastik?
- tætne med gummimasse
- hæve pumpe/motor i boksen (den sidder nu i bunden, er fjernet på billedet). Men garanterer jo intet..
- som i dag anvende dræneringspumpe, men med automatik. Men ulempe ved strømafbrydelse.
- anden kreativ løsning?
Ja, er lettest. Men ville helst undgå det. Havde automatik tilsluttet pumpen før, men den drillede (sensor med spidser ned i vandet) og var ikke til at stole på.
det bedste hvis det nu nødvendigvis skal ligge i bakken havde jo været at lave kassen i rustfrit og gøre den tæt direkte. Nu ser det ud som formplyfa? Som antagelig før eller siden rådner væk alligevel.
Hele din soppebassin ligger i vand og bader på ydersiden, vand på den forkerte side
Dem der byggede eller har du bygget selv?? har ikke taget hensyn til vandforekomst i jorden
Normalt ved vandforekomst sættes der en grundvandspumpe på ydersiden af poolen og ca. 0,5 m dybere
end bunden af poolen
Har du trækonstruktion under jorden har den det ikke godt, træet vil blive blødt med tiden.
For at få orden på det uden at grave et nyt hul, rens din grube så du kan grave mindst
0,5 m dybere end poolen, sæt et 400mm afløbsrør, bor en masse huller i det.
En pumpe koster ikke meget med flyder (ikke vippe) fjern kontraventilen og træk en slange med nedadgående skråning til en grøft så klarer du også vinteren
Er der dårligt fald kan du begynde 1 dm under jorden og ud med fald
Har overvejet at skaffe plader og sætte på indersiden/gulvet og svejse sammen. Men er ingen erfaren svejser direkte..
Ville tro at det, der holder kassen fra at flyde op i dag, er alle rør/slanger, der går til og fra kassen. Grundvandet er bare for højt om foråret og efter langvarig regnvejr.
Der sidder allerede en grundvandspumpe på ydersiden af poolen ca. 0,5m dybere. Styret af to niveauflydere osv. Den fungerer godt. Men maskinboksen sidder 6m fra dette, og grundvandet rundt om boksen når ikke at blive drænet væk til dræningsbrønden, før det hellere trænger ind i boksen.
Alternativet er jo at grave endnu en dræningsbrønd placeret ved boksen. Men det betyder jo, at jeg er nødt til at stole på endnu en pumpe..
Så er det godt tæt under poolen, eller så har du en åre som vandet løber i frem til hullet, når det regner, ked af det, men den eneste chance er en pumpe til eller flytte tingene op.
Hvorfor to vippearme, hvor grov er det rør som pumpen sidder i, vippearme skal have god bredde for ikke at ramme væggen og ikke fungere godt, bedre med en som har niveaudelen fast på pumpen.
Ca. 1,5m ned i jorden er der grå siltjord (eller hvad de nu kaldes), og den er ikke særlig drænerende. Rundt om poolen og kassen er der fyldt op med makadam og grus. Men eftersom grundvandet fyldes op udenfor disse gravede huller, vil vandet blive liggende en tid i hullerne på grund af siltjorden nedenunder.
Jeg har to vippekontakter for at få bedre hysterese. Dvs. jeg vil have, at pumpen skal starte, når den øverste aktiveres, og fortsætte med at køre indtil den nederste deaktiveres.
De vippekontakter jeg bruger, er til industrien og er relativt små og kompakte.
Ok det er et rackartyg med silt, er i princippet vandtæt, det med dine vippor gør at pumpen går lidt længere tid og ikke hakker af og til, sidder så et relæ et sted, det er godt
Men din grop med tingene i er problemet, de drukner nogle gange, hvordan er det, kan du grave ud så du kommer ned til makadamen som findes under pollen, så går vandet til din nuværende pumpegrop
Præcis sådan gjorde jeg sidste år. Væk med trall og andet mellem kasse og pool. Gravede en 2m dyb rende ca. 6m lang mellem kasse og pool. Ned med dræningsslange og fyldte op igen. Men det er ikke nok.
Kassen skal blive tæt. Eller flytte alt op. Eller have en pumpe, der står klar i kassen hele tiden.
Kassen står så ikke i tilslutning til poolen, hvordan blev drænslangen lagt, fra hul til poolkanten,
Bliver niveauet i hullet højere end i pumpehullet?
Drænslangen blev lagt fra kassens hul til poolens hul, med en vis hældning. For poolens hul er drænet rundt om, og slangerne er ført til dræningsbrønden. Som så har en dræningspumpe.
Svært tilfælde doktoren græd
Hvis drænet går til poolen, og det stiger i graven, så er der noget, der forhindrer vandet i at krybe rundt eller under bunden på poolen, måske din silt, den er som mel i konsistens og har forflyttet sig.
Bare det jeg tænker, hvis din grav får et højere niveau end bunden på poolen, så måske en PEM-slange på 25 mm
som går fra graven direkte til pumpegraven, bliver et niveau på overfladen nede som flytter sig, men er nok svært at få til nu,
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.