Skal til foråret begynde med at beklæde huset om, som vanligt så har man lidt tidsmangel og også pladsmangel så er begyndt at kigge på grundmalet og mellemstrøget panel.
Spørgsmålet er, hvor godt grundbeskyttelse og mellemstrygning er der på fabriksmalet træ. Findes der nogle tests på dette? Jeg tvivler ikke på, at det er godt, er mest nysgerrig.
Spørgsmålet er, hvor godt grundbeskyttelse og mellemstrygning er der på fabriksmalet træ. Findes der nogle tests på dette? Jeg tvivler ikke på, at det er godt, er mest nysgerrig.
Det er panel fra Moelven jeg har kigget på.
http://www.moelven.com/se/Produkter...el/Moelven-Proffs---mellanstruken-ytterpanel/
http://www.moelven.com/se/Produkter...el/Moelven-Proffs---mellanstruken-ytterpanel/
Den info jeg fik var, at brædderne er 'transportbeskyttede', og at man bør olie enderne og grunde før dækfarven... Fordelen er, at man kan slå op brædderne og vente, indtil alt er klart, før malingen, selvom det skulle regne mm i ventetiden... Desuden plejer farveleverandørernes garantier at kræve, at det samme system bruges hele vejen.
Vi købte færdiggrundet fra moelven. Og efter vi talte med colorama sagde de, at det kun var "transportgrundet", så vi ringede og tjekkede. Det var grundet med den samme grundmaling, som colorama ville sælge til os
Så det var bare at begynde at male.
Garanti, var lidt for kraftigt udtryk... Løfte er mere korrekt: Fra Alcro:
"BESTÅ MALESYSTEM Alcro Bestå er et vandbaseret facadesystem med grundolie, grundmaling og dækmaling. Sammen giver de dit hus effektiv beskyttelse i op til 15 år."
Når det gælder grunderet yderpanel, får man nok forskellige svar afhængigt af, om man taler med en panelleverandør eller en farveleverandør... Det, der står om grunderet panel på Beijers side og på Moelvens side, lyder godt...
Det vigtige er nok, at grunderet panel dækmales inden for 6 måneder uanset færdig fra fabrikken eller malet i hånden: "Moelven Bekvem er et grunderet kvalitets panel klar til montering. 2 påstrygninger topmaling kræves på det færdigmonterede panel. Topstrygning skal ske inden for 6 måneder."
Selv ville jeg ikke vælge mellemstrøget panel, da endetræolie på dækmaling ikke er en god kombi, og jeg stiller alt endetræ i en oliebøtte, så det er grundigt olieret, det er endetræet som er mest følsomt. Derudover bliver der altid sprækker i monteret panel, og de dækkes godt med 2 lag dækmaling...
Men det er sådan, jeg gør, andre gør på deres måde...
"BESTÅ MALESYSTEM Alcro Bestå er et vandbaseret facadesystem med grundolie, grundmaling og dækmaling. Sammen giver de dit hus effektiv beskyttelse i op til 15 år."
Når det gælder grunderet yderpanel, får man nok forskellige svar afhængigt af, om man taler med en panelleverandør eller en farveleverandør... Det, der står om grunderet panel på Beijers side og på Moelvens side, lyder godt...
Det vigtige er nok, at grunderet panel dækmales inden for 6 måneder uanset færdig fra fabrikken eller malet i hånden: "Moelven Bekvem er et grunderet kvalitets panel klar til montering. 2 påstrygninger topmaling kræves på det færdigmonterede panel. Topstrygning skal ske inden for 6 måneder."
Selv ville jeg ikke vælge mellemstrøget panel, da endetræolie på dækmaling ikke er en god kombi, og jeg stiller alt endetræ i en oliebøtte, så det er grundigt olieret, det er endetræet som er mest følsomt. Derudover bliver der altid sprækker i monteret panel, og de dækkes godt med 2 lag dækmaling...
Men det er sådan, jeg gør, andre gør på deres måde...
http://bac.nu/media/4011/malad-fasadpanel.pdf
Denne brugte vi. Fedt dejligt kun at skulle male én gang. Desværre er de gået konkurs som følge af den hårde situation for savværksbranchen, men de vil med sikkerhed blive opkøbt inden længe.
Denne brugte vi. Fedt dejligt kun at skulle male én gang. Desværre er de gået konkurs som følge af den hårde situation for savværksbranchen, men de vil med sikkerhed blive opkøbt inden længe.
Ja det hælder til at købe grundmalet og mellemstrøget. Det føles som om det er nok at male en gang, det er jo ikke det sjoveste man kan gøre.
@jeppeknaster hvilken slags panel du købte og hvad kostede den?
@jeppeknaster hvilken slags panel du købte og hvad kostede den?
Senest redigeret:
Købte dobbeltfasspont 145mm halvfas. Har kontakter der, så jeg fik en utrolig god pris. Koster nok omkring 25-30 kr lpm til normal pris. Med facit i hånd skulle jeg have taget almindelig fas i stedet for halvfas. Tror den er lettere at håndtere, især hvis man er alene.
Købte grundet 22x100 på hornbach for 11 kr lpm da jeg skiftede facade. Malede et ekstra lag på enderne. Ingen god longlife-test endnu - men to hårde vintre og regnfulde somre senere så står huset stadig! 
Klik her for at svare