Skal lægge rem og spær på en muret garage i iso-leca med støbt ring af bjælkeblokke øverst.

I arbejdsbeskrivelsen står dog, at man skal grunde blandt andet murkronen med kc-mørtel, inden remmen fastgøres.

Problemet er, at det nu er 10 minus, og så går det vel ikke at grunde med mørtel.

Findes der et trick? Specialmørtel? Lade være med at grunde med mørtel under remmen? (Hvor vigtigt kan det være?)

Illustration af montering af hammarband på Leca-balkblok med betonforankring og to søm. Tekst forklarer nødvendig forankring for at modstå vindbelastning.

A
Du kan gå videre med hammarbandet, det går at pudse til foråret..

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Du kan gå videre med hammerbåndet, det går at pudse til foråret..
Tak for svar. Ja det må nok blive sådan.

Producentens pointe var vel at det er vigtigt at få under brug under selve hammerbåndet.

Kan vel ikke blive nogle problemer med at springe det over, gætter jeg.

A
P plan-g sagde:
Tak for svar. Ja det bliver nok sådan.

Producentens pointe var nok, at det er vigtigt at få under brug under selve forbindelsesbjælken.

Kan vel ikke blive nogle problemer med at springe det over, gætter jeg.
Det har jeg aldrig set eller udført, der skal ingen fugt der komme..
Derefter tænker jeg, at der er jo beton under forbindelsesbjælken eller?

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Det har jeg aldrig set eller udført, der skal ikke komme nogen fugt der..
Så tænker jeg at det er jo beton under hammarbandet eller?
Ja, til største del i hvert fald afhængig af hvordan man lægger hammarbandet. Overfladen opad er jo betonkernen, isolering udad samt u-blokkernes leca-sider. Se billede.

Lecablok set ovenfra med en betonkerne synlig i midten, omgivet af isolering og lecasider. Baggrunden viser sne og vegetation.

Årsagen til at man vil grunde er fordi leca er åbent. Så man bryder luftudvekslingen i blokkene.
Hvis man lægger det klassiske pap under hammerbåndet, hjælper det med at undgå luft også.
Skal det være et hus med moderne ventilation, vil man have det tæt, men i tilfælde med en garage ville jeg ikke være bekymret. Desuden kommer der bygningsplast, som tilslutter til pudsen på indersiden, eller?

• Synes
plan-g
  • Laddar…
A
P plan-g sagde:
Ja, til størstedelene i hvert fald afhængig af hvordan man lægger remmen. Overfladen opad er jo betonkerne, isolering udad samt u-blokkenes leca-sider. Se billede.

[billede]
Ja men du lægger vel remmen mest på støbningen og isoleringen så ser jeg ingen problemer med at du kan komme til og lægge grunderingen på Leca delen bagefter..

• Synes
plan-g
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.