130,487 læst ·
270 svar
130k læst
270 svar
Naboen river eternittag!
- Status
- Not open for further replies.
Det, der er relevant, er, at der ER større risiko for, at dit barn følges af, hvis du bærer det, end at det tager skade af din nabos eternittagsnedrivning. At dit barn skulle følges af Corona er derimod mange mange gange større, selvom også den risiko er meget meget lille.G greenhouse sagde:Jeg har læst tråden, og der er mange gode synspunkter. Jeg forstår meget vel, at risikoen er direkte forbundet med eksponeringsgrad.
Det, jeg vil vide, er snarere erfaringer og lignende omkring, hvor meget støv der frigøres, når man tager et eternittag ned. AT der frigøres noget, ved vi. Spørgsmålet er, hvor meget og hvor farligt det er 80 meter væk.
Bare fordi det er super farligt at springe i faldskærm uden skærm, betyder det jo ikke, at alle andre risici og farer er værd at udsætte sig for. Bekymring over ting grundlægger sig sjældent på eksakt statistik. F.eks. bekymrer folk sig næsten til døde over Coronavirus, trods det er meget usandsynligt, at man vil dø af det. At sammenligne asbesteksponering med at bære sit eget barn er bare irrelevant.
Med det sagt, lad os holde en god tone. Jeg vil ikke give mig i kast med "min morfar spiste asbest til morgenmad, og han blev 92" diskussionen, da den er frugtesløs.
En kollega bor inde i byen i et villaområde, hvor grundene er 3-500 kvm store og husene sikkert 100-180 kvm store, så det er meget tæt mellem husene. Han havde eternitfacade, som han fik fjernet sidste sommer, og firmaet, der gjorde det, satte kun beskyttelse op for vinduer og døre og havde derefter selv beskyttelse. Ingen beskyttelse blev brugt til at forhindre, at asbestfibre kom ud i luften, og de sagde også, at børnene kunne være ude og lege, hvis de ville, men kollegaen syntes, at det var lidt unødvendigt, at de skulle lege på samme side af huset som der blev revet på.
Så tænker jeg også, at der næppe er nogen forskel på, hvor mange asbestfibre man udsættes for, om eternitpladerne sidder på huset eller ligger på en palle. Så længe de ikke er ødelagte, vil sige.
Så risikoen vil sandsynligvis være betydeligt større for, at I indånder en skadelig mængde partikler/fibre, hvis naboen beslutter sig for at brænde plastik, imprægneret træ eller lignende, og det er også forbudt at gøre, men mange gør det alligevel.
Så tænker jeg også, at der næppe er nogen forskel på, hvor mange asbestfibre man udsættes for, om eternitpladerne sidder på huset eller ligger på en palle. Så længe de ikke er ødelagte, vil sige.
Så risikoen vil sandsynligvis være betydeligt større for, at I indånder en skadelig mængde partikler/fibre, hvis naboen beslutter sig for at brænde plastik, imprægneret træ eller lignende, og det er også forbudt at gøre, men mange gør det alligevel.
OK vi tænker på en helt anden måde:
Hvis eternittaget bliver liggende 20 år mere, under dit barns opvækst, vil det regelmæssigt frigive lidt lidt fibre. Når der falder kogler, hagler og regner, for eksempel. De fleste af dem falder ned i jordoverfladen lige ved bygningen. Derefter kan de hvirvles op, når man river, for eksempel.
Nu slipper du af med taget på én gang, og vinden blæser væk fra dig. Det lyder næsten godt, hvis man ser det sådan.
Hvis eternittaget bliver liggende 20 år mere, under dit barns opvækst, vil det regelmæssigt frigive lidt lidt fibre. Når der falder kogler, hagler og regner, for eksempel. De fleste af dem falder ned i jordoverfladen lige ved bygningen. Derefter kan de hvirvles op, når man river, for eksempel.
Nu slipper du af med taget på én gang, og vinden blæser væk fra dig. Det lyder næsten godt, hvis man ser det sådan.
Det var et godt synspunkt, som jeg ikke havde tænkt på! Spørgsmålet er, om asbestsanerere afspærrer rundt om objektet, der skal saneres indenfor en vis radius, eller om de f.eks. vander?H hempularen sagde:
Ud fra det du beskriver i #1, virker det tværtimod som at din nabo gør et godt og fornuftigt arbejde på alle måder. At løsne dem og skubbe ned til tagfoden for at laste på paller er jo fantastisk skånsomt sammenlignet med mange almindelige måder at afklæde et eternittag. Det sammen med den i sig minimale risiko uanset metode på den afstand burde gøre dig rolig, hvis du tænker over sagen gerne med en lille beregning/overslag.G greenhouse sagde:
Staffan. Jeg er helt enig i, at Internettet er en "tyckokrati".Staffan2000 sagde:
Jeg mener, at Internettet giver kreti og pleti muligheden for at sprede hvilken som helst desinformation. Det værste eksempel på
det må vel være "Familjeliv".
Før internettet måtte man søge information i faglitteratur på biblioteket. En betydeligt sikrere kilde end løsrevne påstande fra fantasifulde amatører, der er mere interesserede i at samle på likes og læse deres egen tekst end at formidle relevante fakta.
At din bekymring for naboens tag er "selvindlysende", er ikke det mindste selvindlysende, men selvforskyldt. Trods vores beroligende kommentarer fortsætter du med at være ængstelig, hvilket jeg tror skyldes, at du hellere stoler på uvidende ulykkeskrager, der lever for at samle likes, end på os.
Staffan
Sikkert får vi os asbest, når vi indånder. Men rimeligvis gælder den forskning store byer og næppe en by med 10 huse midt ude i skoven i det nordlige Sverige. Det er vel en stor international undersøgelse tilsvarende.M MagHam sagde:
Du forstod nok min pointe. Derimod har du også en pointe i det at det meget vel kan være sådan at vi har fået i os lidt eller ingenting overhovedet. Og da stemmer jo faldskærmsspring fra 1 cm.Staffan2000 sagde:
Godt svar!S hjulia sagde:En kollega bor inde i byen i et villaområde, hvor grundene er 3-500 kvm store og husene sikkert 100-180 kvm store, så der er meget tæt mellem husene. Han havde en eternitfacade, som han lod fjerne sidste sommer, og firmaet, der gjorde det, satte kun beskyttelse op for vinduer og døre og havde derefter selv beskyttelse. Ingen beskyttelse blev brugt til at forhindre asbestfibre i at komme ud i luften, og de sagde endda, at børnene kunne være ude og lege, hvis de ville, men kollegaen syntes, at det var lidt unødvendigt, at de skulle lege på samme side af huset, som de i øjeblikket rev på.
Så tænker jeg også, at der ikke er nogen forskel i, hvor meget asbestfibre man bliver udsat for, om eternitpladerne sidder på huset eller ligger på en palle. Så længe de ikke er i stykker, vel at mærke.
Så risikoen er nok betydeligt større for, at I får en skadelig mængde partikler/fibre i jer, hvis naboen får den idé at brænde plastik, imprægneret træ eller lignende, og det er også forbudt at gøre, men mange gør det alligevel
Det er godt at slippe af med skidtet nu, men de kunne godt have sagt noget på forhånd, så jeg kunne have holdt mig væk fra gården, mens de arbejder.M MagHam sagde:OK vi tænker på en helt anden måde:
Hvis eternittaget ligger i 20 år mere, under dit barns opvækst, vil det regelmæssigt frigive lidt lidt fibre. Når det falder kogler, hagler og regner f.eks. Det meste ryger ned i jordoverfladelaget lige ved bygningen. Derefter kan det hvirvles op, når man river f.eks.
Nu bliver du af med taget på én gang, og vinden blæser væk fra dig. Lyder jo næsten godt, hvis man ser det sådan.
Ja, det håndterer han ret pænt. Alligevel bør taget vandes, og det ville ikke have skadet, hvis han havde fortalt, at han tænkte på at rive taget ned på forhånd. Desuden skal affaldet indpakkes i plast og mærkes, hvilket ikke sker. Risikoen er selvfølgelig lav, men det ville være ønskeligt, hvis den var nul.GK100 sagde:
Af det du beskriver i #1 virker det tværtimod som om din nabo gør et godt og afslappet job på alle måder. At løsne dem og glide ned til tagfoden for at laste på paller er jo fantastisk skånsomt sammenlignet med mange almindelige måder at afklæde et eternittag. Det sammen med den i sig minimale risiko uanset metode på den afstand burde gøre dig tryg, hvis du tænker over sagen gerne med en lille beregning/overslag.
Jeg kan garantere, at mere end halvdelen af dem, der har svaret i denne tråd, er mere kompetente til at udtale sig end hvilken som helst asbestsanerer.
Det ser ud til, at du vil have opbakning, så du kan tage endnu en tur til naboen og klage uberettiget.
Som alle tidligere har sagt, er det præcis helt ufarligt.
Yderst usandsynligt, at I ville have fået problemer, selv hvis naboen havde båret alle pladerne over og kastet dem ind gennem jeres køkkenvindue...
Det ser ud til, at du vil have opbakning, så du kan tage endnu en tur til naboen og klage uberettiget.
Som alle tidligere har sagt, er det præcis helt ufarligt.
Yderst usandsynligt, at I ville have fået problemer, selv hvis naboen havde båret alle pladerne over og kastet dem ind gennem jeres køkkenvindue...