Hej!
Trodde det var et enkelt spørgsmål!
Er i gang med at udvide eksisterende kælder under et hus.
Grundlaget
Tænker at fylde 0,1m med singel under gulvisolering og kantsokkel.
Kantsoklen
For at kunne afslutte projektet, skal en kantsokkel støbes. (ca. 15m)
Den vil sandsynligvis blive 0,6 - 0,7m bred og ca. 20 - 25 cm høj.
Hvor meget armering der er brug for, har jeg endnu ikke regnet på. - (Er der nogen der ved?)
Volumen af kantsoklen bliver 2 - 3m[SUP]3[/SUP]
Hvad er mere økonomisk?
Købe færdig kantsokkel, samt fylde med armering og beton.eller at bygge en støbeform og blande betonen selv? (hvor meget kan en blander rumme?)
Spiller mærke på færdig kantsokkel nogen rolle?
Efter kantsoklen er færdig, skal der mures en væg op. (med åbninger for døre og evt. noget lysindfald)
Kælderyttervæg
Da jeg kom til materialet som kældervæggen skal bestå af, blev spørgsmålene flere end svarene.
Har ringet til en række leverandører af forskellige sten, blokke mm. ex. Weber, Finja, Jakon m.fl. men ikke fået nogen svar. Alle synes at svare, noget i stil med: "
spørg vores forhandler, Vi svarer ikke på sådanne spørgsmål."
De forhandlere jeg har ringet til, har på deres side henvist mig til en konstruktør. ("
Vi kan intet om dette...")
De konstruktører jeg har kontaktet har ikke haft tid - ex. "
Kom tilbage om 6 uger."
(dog koster de mere end hvad jeg havde tænkt. De laver byggetilladelsestegninger mm.), men projektet er jo så "lille", og byggetilladelsen er allerede udstedt, på den skitse jeg allerede har indsendt....
Og de giver kun deres løsning, med deres "blokke". Måske skal man få tegninger og materialelister fra flere konstruktører for at få et godt beslutningsgrundlag?
Jeg ønsker bare at få svar på
Hvorfor bygger man ikke kældervæggen op af fx
H + H celleblok? (hvilken isolering giver disse? - samme som
Weber Lecablok,
Leca isoblok eller lignende? eller hvorfor ikke
Finjas Isolerblok Exact?
(I finjas instruktioner står der "
Til muring af vægge under jord eller i krævende miljøer, kontakt Finja for vejledning." men som sagt svarer de ikke på disse spørgsmål til privatpersoner.)
En løsning som jeg synes lød godt, var at støbe væggen med thermoblok og produkter fra
Jakon, men stødte på overvejelser som ingen ville spille med mig om.
Det der skal mures, er ikke så langt. Men den "sidste omgang" vil være en udfordring, den skal slutte under huset.
Jeg syntes længe at thermoblokken ville være perfekt. På den sidste omgang sprøjtes betonen ind gennem et hul på siden af blokken, indtil betonen fylder under huset. Men for mig ville det betyde 3 små læs med betonbilen, da højden på væggen ikke må stige for hurtigt og volumen er begrænset. Hvis jeg har forstået rigtigt, ville fragtomkostningerne blive meget høje for mig (har 5-7 mil til nærmeste betonstation).
Grundspørgsmålet er fortsat:
Hvilke sten / isoleringsmaterialer ville løse mit problem og er mest økonomisk at bruge, da væggen skal være isoleret?