P polaris78 sagde:
Åklagaren som åtalade Hedin hade väl gjort dom flesta felen i boken och hedin blev aldrig dömd pga det saknas bevis..

Det är väl oavsett vad man tycker i sakfrågan varg helt horibelt att så många saker kan gå så fel som det gjorde i fallet med Hedin.. Sen kunde han med en smidigare aproach i ämnet dragit på sig mindre hatare absolut.. men vi ska faktiskt hanteras som oskyldiga tills vi är dömda och att åtala nån under dom där premisserna ska ingen behöva stå ut med oavsett om man vad man har för åsikter..

Och att skicka tungt beväpnad polis eller om det till och med var insatsstyrkan för att gripa en gubbe som jagar och har några jaktvapen , det är fanimig pinsamt

Den åklagaren borde bli straffad för dom fel som begicks..

Sen är det ju Bra ordning på dom flesta Hedin butiker även om prisbilden bitvis är rätt hög men dom har allt och servicen är bra

inspelade telefonsamtal och insatsstyrka enda bevis man hade var hörsägen och en inställning emot varg som han inte hymlar med..

Ska vi gripa andra personer för allvarliga brott med samma svaga bevisning och misstagen står på rad från rättsväsendet och åklagaren... Nej jag tycker inte nån förtjänar den behandlingen och hade han varit en vanlig svenson hade han nog fått skadestånd för misstagen. nu behöver inte hedin pengarna han bråkar mest av principen och där har han en rätt bra tydlig poäng särskillt om man undviker att lyssna vänstervriden medias inställning där han likställs med jag vet inte vad...
Han skulle ha haft ett rejält skadestånd och åklagaren skulle sparkas.

• Elsker
Huddingebo
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno sagde:
Virket på byggmax är inte av sämre kvalitet när det anländer dit. Det är hanteringen på brädgården som orsakar krokiga reglar. Det är från samma sågverk som andra köper från, t.ex Moelven.
Exakt. Det är enkelt att kolla på märkning och etiketter om man nu vill veta istället för att gissa,

Mats-S Mats-S sagde:
Håller till på Hammarö (Värmland), så jag har inga problem med den biten ;-)
Landskapsdjuret i Värmland är varg... 🤣

• Synes
Mats-S
  • Laddar…
M mats.3 sagde:
Bäkta virket brukar vara i butiker med hög omsättning då blir det virke.
Högst omsättning är det väl Byggmax som har. Så det stämmer nog. De har ofta bäst kvalitet.

Men det varierar över tid i alla butiker även andra än Byggmax. Dock är det påfallande ofta. exakt samma produkter i butikerna i samma område. Däremot skiljer det mellan olika regioner i landet. Handlarna köper lokalproducerat. Gäller alla, Beijer, Byggmax, osv.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
O O sagde:
Det är enkelt att kolla på märkning och etiketter om man nu vill veta istället för att gissa
Jag har aldrig sett märkningen krokigt, vriden eller lämplig för propellrar, på något virke. En märkning säger inte allt.

• Synes
Mats-S og 1 anden
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
Ingen som är ute efter bra virke handlar väl på byggmax?
Köpte reglar i veckan på Byggmax, raka och fina.

Intet Intet sagde:
Kr/m?
Man köper dom styckvis.

1 styck 2*4" 5 meter + kostar 13000 TZS = 45.50 kr

2 styck 2*2" 5 meter+ kostar 6500 TZS =22,75 kr

Dom görs genom att såga 2*6" eftersom det oftast inte finns så långa i klenare dimension.

Men cypress är inte på långa vägar så styvt och starkt som vanligt svenskt brädgårdsvirke, särskilt inte när det inte är torkat.

• Synes
Intet og 1 anden
  • Laddar…
Det ska vara 1 styck på båda, skittangentbord!

• Synes
Oldboy
  • Laddar…
Lillkerstin Lillkerstin sagde:
Köpte reglar i veckan på Byggmax, raka och fina.
Var någonstans är det?
Kan ju vara lokala skillnader.

L lindsmik sagde:
Hej,

Jag har inget bra svar men tycker att kvalitén går ner och priserna upp.
Känner igen fenomenet.
Det kallas Enshittification. Googla det, de är över allt.

• Synes
Jaggatagga
  • Laddar…
Om man kommer sent till en hög med reglar så får man ju det andra ratat. På mitt lokala Byggmax är kvaliteten så dålig på tryckimpregnerat att när en tredjedel av pallen är kvar så får man arbeta sig igenom typ två lager av ratade skeva reglar med kvisthål så stora att de kanske har en tredjedel av hållfastheten.

Om det inte vore för att Byggmax är de enda som har öppet på söndagar hos mig så hade jag aldrig handlat där. De andra byggvaruhusen har typ en fjärdedel så mycket skräpplankor i högarna så det blir inte samma trave med skräp överst när högen blir mindre.

Av att dömma från folks kommentarer verkar dock den lokala avvikelsen vara enorm. Tänker att man inte kan gå på vilken kedja man kan handla hos utan vilken butik.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson sagde:
[billede]
Hur göra raka reglar av dessa träd?

I den här tråden kan man snacka om regeln som bekräftar undantaget ;)

• Haha
Spik_och_Skruv og 2 andre
  • Laddar…
R Relik sagde:
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?

Mvh
Klassiskt problem. Povel Ramel beskrev det väl i ”Karl Nilsson”-visan om hur han sorterade plankor ” - - - en del var prima virke, så dom lade jag till mig” 😉

Magnus E K
DennisCA DennisCA sagde:
I den här tråden kan man snacka om regeln som bekräftar undantaget ;)
Den lilla dyra bygghandeln sätter upp en skylt med texten "Här säljer vi rakt virke!"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.