Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera denna fråga men jag får försöka;
Kan man riva ner allt i ett stor hus så huset är som ett skal och sedan renovera om?
Jag och min man håller på att kolla på hus och vi blev förälskade i ett gammalt hus, som är enormt. Men eftersom det är ett hus från 1900 -talet är varje rum små och endast har en toalett på 400 kvm och bara en liten trappa som mer liknar en stege till andra våningen.
Så jag skulle vilja göra egentligen allt inuti och göra det till vårt hem men främst ändra på planlösningen.
Och anledningen till varför vi vill renovera och inte bygga ett helt nytt hus som har allt vi önskar är att detta hus kommer med land och andra byggnader runt om som vi vill ha och efter 2 års letande detta är det enda huset som vi fastnat för.
Är det bara min fantasi eller är det möjligt att strippa ner ett stort hus/herrgård till ett skal och "börja om"?
Tacksam för alla svar!
Kan man riva ner allt i ett stor hus så huset är som ett skal och sedan renovera om?
Jag och min man håller på att kolla på hus och vi blev förälskade i ett gammalt hus, som är enormt. Men eftersom det är ett hus från 1900 -talet är varje rum små och endast har en toalett på 400 kvm och bara en liten trappa som mer liknar en stege till andra våningen.
Så jag skulle vilja göra egentligen allt inuti och göra det till vårt hem men främst ändra på planlösningen.
Och anledningen till varför vi vill renovera och inte bygga ett helt nytt hus som har allt vi önskar är att detta hus kommer med land och andra byggnader runt om som vi vill ha och efter 2 års letande detta är det enda huset som vi fastnat för.
Är det bara min fantasi eller är det möjligt att strippa ner ett stort hus/herrgård till ett skal och "börja om"?
Tacksam för alla svar!
Senest redigeret af en moderator:
Jeg kan mene, at et så gammelt hus bør respekteres og renoveres med hensyn til datidens løsninger men med moderne tilpasninger såsom manglerne du nævner. Men at blæse alt og gøre det om til et "skal" lyder overdrevent skødesløst og risikerer at give et sjælløst indre. Men husets indre er måske hinsides al redning til en rimelig omkostning sammenlignet med funktion..
Nu er jo 1900-tallet langt, og mange byggeteknikker blev anvendt. Hvad er det bygget som? Sandsynligvis har du bærende indervægge, som man ikke bør røre uden forstærkninger.
Det er oprindeligt bygget i 1700-tallet, men havde en omfattende renovering i 1920, hvor præcis alt blev udskiftet. Bygget som en herregård til en familie, og efter det blev det hotel. De seneste 5 år har det været B&B.D Daniel 109 sagde:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,247 indlæg
1700-tallet, så kan det være en tømmerkonstruktion, hvor også nogle indervægge er vigtige for at give huset stabilitet, ikke kun bærende, men for at holde ydervæggene på plads. 1700-talshuse bør renoveres med omhu, hvor man så vidt muligt forsøger at genskabe det, der er blevet ødelagt tidligere, fordi de er vigtige for vores kulturarv. Men rum i herregårde og lignende på 1700-tallet var normalt store, så indervægge, der er kommet til senere, kan man jo fjerne, og det går jo fint at lave flere badeværelser og en bedre trappe. Tag hjælp af en arkitekt eller bygningskonsulent, der kender til gamle huse, for at få hjælp med planløsningen.
Velkommen til forumet også!
Velkommen til forumet også!
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Ja, det ville være interessant at se, hvilken slags hus det er, og hvor det ligger.kulle sagde:
BellaLani tør måske lægge et link til hemnet eller ejendomsmæglerannoncen her?
Vi, i hvert fald jeg, lover ikke at stjæle det fra dig!
Men en fordel ved resonementet med at rense alt væk, så kun skallen er tilbage, er jo, at man så kan se på isolerings- og opvarmningsproblemer, som sikkert ikke er bagateller i et så gammelt hus.
Hvordan er i øvrigt ydersiden? "havde en omfattende renovering 1920" lyder jo som om, det måske ikke kun er indersiden, der kan have brug for en omsorgsfuld hånd.
Og velkommen til Byg Hus-forumet BellaLani!
Vi ser frem til en interessant og underholdende fortsættelse
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Nu lyder det jo som et endnu ældre hus, men min ven har en tråd om sin renovering her på forummet. Han rev det meste skulle jeg sige, i dag tror jeg det er mere eller mindre færdigt og han bygger en garage lige nu. Desværre har han været dårlig til at opdatere her den sidste tid!
Men lidt inspiration måske;
https://www.byggahus.se/forum/threads/foersta-huset-koept-totalrenovering.242018/
Men lidt inspiration måske;
https://www.byggahus.se/forum/threads/foersta-huset-koept-totalrenovering.242018/
Er det så pokkers vigtigt, som mange siger, at bevare og pleje? Så kan staten jo delvist eller helt finansiere det. Hvorfor skal Löfvens slaver holde branchen beskæftiget unødigt!BirgitS sagde:
1700-tallet, da kan det være tømmerkonstruktion, hvor også nogle af indvendige vægge er vigtige for at få huset stabilt, ikke bare bærende men også for at holde ydervæggene på plads. 1700-tals huse bør renoveres med omhu, hvor man hurtigst muligt forsøger at genskabe det, der er blevet ødelagt tidligere, da de er vigtige for vores kulturarv. Men rum i herregårde og lignende i 1700-tallet var normalt store, så indvendige vægge, der er kommet til senere, kan man jo fjerne, og det går jo fortrinligt at lave flere badeværelser og en bedre trappe. Tag hjælp af en arkitekt eller byggeskikkonsulent, der kender gamle huse for at få hjælp med planløsningen.
Velkommen til forummet også!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,247 indlæg
Det står naturligvis enhver frit for at gøre, hvad man vil, og jeg har ret til min mening, og du til din. Hvis man vil beskæftige sig med kapitalødelæggelse i stedet for at investere, så man kan få mere ud af et salg (som kommer før eller senere), så må man naturligvis gøre det.D deklerkk sagde:
Den sidste sætning forstår jeg slet ikke.
Jeg river alt ud i mit q-mærkede hus fra 1800-tallet, så det kun er skallen tilbage... Jeg vil genbruge en del materialer og genskabe noget af estetikken fra forrige århundredeskifte (fordi hvid masonit er grim), men jeg er bestemt ingen bygningsbevaringsentusiast og bruger de metoder og materialer, der er passende til formålet.
Det TS bør være opmærksom på, er hvor bærende vægge og murstokke sidder. Øvrige ting, der er tilkommet senere, kan i de fleste tilfælde fjernes.
Det TS bør være opmærksom på, er hvor bærende vægge og murstokke sidder. Øvrige ting, der er tilkommet senere, kan i de fleste tilfælde fjernes.
Denne kommentar er nok en af de mærkeligste, jeg har set på Bygghus. Löfven? Slaver? WTF?D deklerkk sagde:
Jeg synes i øvrigt også, at det er bedre at bygge nyt, eller finde et mere passende hus, hvis det er rum og åbent plan, du er ude efter. Måske er der nogen anden, der vil pleje husets sjæl og ikke rive alt ud i et 1700-talshus? Bygningspleje er vigtigt. Det er klart, at alle huse skal kunne gøres funktionelle og beboelige for moderne mennesker, men hvorfor købe gammelt, hvis det egentlig er et moderne hus, du er ude efter?
Jeg opfattede det som om det er blevet kraftigt renoveret tidligere. Jeg kan være enig i, at bygninger fra 1700-tallet bør bevares. Men hvis det kun er senere renoveringer, der er synlige, er det jo ikke særligt værdifuldt.