Hej,
Jeg vil skjule kabeltrækning så godt som muligt, og det drejer sig primært om lampkabler, der er ret små, men i visse tilfælde også tykkere kabler såsom netværks- og tv-kabler.
Tidligere har jeg brugt lister fra Jula og Biltema, men de er i hvert fald besværlige at arbejde med. Elektrikeren brugte en anden kabelliste, som var i hård plast, den var klart nemmere at arbejde med, men den var ret stor (da den skulle holde 2 netværkskabler).
Jeg kender ikke så mange kendte mærker, men så at Schneider har kabellister, måske nogen her ved, hvordan de er?
Måske har I et andet forslag til mig? Det ville være fint, hvis man kunne finde en serie, der tilbyder alle mulige størrelser med et diskret udseende.
Edit: Efter at have prøvet med selvklæbende kabellister, har jeg lært, at de skal skrues fast, og i dette tilfælde bliver det til at bore og plugge i beton/pudsvægge.
Jeg vil skjule kabeltrækning så godt som muligt, og det drejer sig primært om lampkabler, der er ret små, men i visse tilfælde også tykkere kabler såsom netværks- og tv-kabler.
Tidligere har jeg brugt lister fra Jula og Biltema, men de er i hvert fald besværlige at arbejde med. Elektrikeren brugte en anden kabelliste, som var i hård plast, den var klart nemmere at arbejde med, men den var ret stor (da den skulle holde 2 netværkskabler).
Jeg kender ikke så mange kendte mærker, men så at Schneider har kabellister, måske nogen her ved, hvordan de er?
Måske har I et andet forslag til mig? Det ville være fint, hvis man kunne finde en serie, der tilbyder alle mulige størrelser med et diskret udseende.
Edit: Efter at have prøvet med selvklæbende kabellister, har jeg lært, at de skal skrues fast, og i dette tilfælde bliver det til at bore og plugge i beton/pudsvægge.
Renovatør
· Näverkajakens födelseort
· 797 indlæg
Schneider har en med hvælvet låg og dobbelt greb på begge sider, det er den eneste, som er ordentlig ifølge mig. Jeg kan ikke huske navnet på disse. Jeg kan sende navn og billede, når jeg kommer hjem.
Har taget et kig nu, og selv Schneider bruger de der standardlister, som ser ud sådan her:

Mistænker at de er mere eller mindre det samme som Jula og Biltema sælger.
Den der skiller sig ud er denne:

https://www.elfa.se/sv/installation...3=Kabelkanal&page=2&origPageSize=50&simi=98.0
Den har et andet design, og det er muligt, at denne model faktisk er bedre.
I mit tilfælde havde jeg tænkt mig at placere listen under elementrørene, der sidder 19 mm over fodlisterne. Antager at 20 mm kan trykkes ind, om ikke andet med lidt modificering, men man undrer sig over, hvor let det bliver at åbne listen bagefter. I vores tilfælde vil listen sandsynligvis blive åbnet 2 gange om året for at sætte og fjerne julebelysning.
Måske er det bedre at holde sig til Biltema/Jula alligevel, selvom de er svære at arbejde med?
Den liste, jeg har i dag, er som sagt fra Jula/Biltema, og lige her sidder der en liste, der er 15 bred og 12 høj, her går der kun højtalerkabel. Da de er lidt smallere, har jeg placeret dem i midten mellem fodlisten og elementrørholderen, hvilket gør det i det mindste lidt nemmere at åbne, selvom det stadig er ret besværligt.
Fordelen ved at bruge Biltema og Jula er, at der findes en model, der er endnu mindre, som man kan sætte op på væggen til lamperne.

Mistænker at de er mere eller mindre det samme som Jula og Biltema sælger.
Den der skiller sig ud er denne:

https://www.elfa.se/sv/installation...3=Kabelkanal&page=2&origPageSize=50&simi=98.0
Den har et andet design, og det er muligt, at denne model faktisk er bedre.
I mit tilfælde havde jeg tænkt mig at placere listen under elementrørene, der sidder 19 mm over fodlisterne. Antager at 20 mm kan trykkes ind, om ikke andet med lidt modificering, men man undrer sig over, hvor let det bliver at åbne listen bagefter. I vores tilfælde vil listen sandsynligvis blive åbnet 2 gange om året for at sætte og fjerne julebelysning.
Måske er det bedre at holde sig til Biltema/Jula alligevel, selvom de er svære at arbejde med?
Den liste, jeg har i dag, er som sagt fra Jula/Biltema, og lige her sidder der en liste, der er 15 bred og 12 høj, her går der kun højtalerkabel. Da de er lidt smallere, har jeg placeret dem i midten mellem fodlisten og elementrørholderen, hvilket gør det i det mindste lidt nemmere at åbne, selvom det stadig er ret besværligt.
Fordelen ved at bruge Biltema og Jula er, at der findes en model, der er endnu mindre, som man kan sætte op på væggen til lamperne.
Schneiders optiline findes i ret mange størrelser, der er en som er 12x20 (12 høj og 20 bred) og en som er typ 12x40 eller noget (12 høj 40 bred)
Så har obo også en serie, men den synes jeg ikke er lige så pæn som schneider.
Så har obo også en serie, men den synes jeg ikke er lige så pæn som schneider.
jo, jeg havde sandsynligvis kunnet presse 20 mm ind under elementholderne men 20x12 er unødvendigt stor for at trække 1 lampenkabel i. Sandsynligvis havde 12-15 mm været tilstrækkeligt hvilket de desværre ikke ser ud til at have. Ellers er jeg enig i, at deres Opto line lister ser godt ud.Hojte sagde:
OBO ser præcis ud som den man kan købe på Biltema, tvivlsom til om den virkelig er bedre?
De ser ud til at lave mere til industri med åbne sider? Selvklæbende har jeg givet op, prøvede at sætte godt selvklæbende på en større liste men det holder ikke rigtig, så det bliver til at bore i betonvæggene for at fastgøre listerne.hsd sagde:
Hvis det ikke frister at bore og plugge, kan jeg anbefale limpistol og smeltelim. Jeg har selv hængt ca. 10 meter kabelkanaler op i kælderen med den metode. Holder i hvert fald til tre netværkskabler. Har også fastgjort en selvklæbende kabelkanal, som elektrikeren havde fastgjort, men som var faldet af, den holder trefasmatningen til jordvarmepumpen. Alt sidder fast næsten et år senere.snowjim sagde:
De har låget integreret, så man klistrer listen på, lægger kablet i og folder låget ned. Limet absorberer ujævnheder, så det sidder solidt, selv på ujævn beton. Jeg har brugt at sikre med en skrue i hver ende, men det ser ud til at være unødvendigt med disse. Serien har yder- og inderhjørner samt vinkler. Findes fx. her: https://www.storel.se/sto/rootCategory/Installationsmaterial-%2811-15%2C-17%2C-18%29/11---Kabelstegar-ellister-kanaler-kabelvagnar/Mini--matarkanaler/Minikanaler/MINIKANAL-2M/p/1170803snowjim sagde:
Senest redigeret:
Aha, hvordan gør man så det? De gange jeg har brugt smeltelim, stivner den på sådan cirka 5-10 sekunder, hvilket gør det meget svært at lime større ting (inden limen hærder)?[SH];2638702 sagde:Om borre og plugge ikke tiltaler dig, kan jeg anbefale limpistol og smeltelim. Har selv hængt op ca. 10 meter kabelkanaler i kælderen med den metode. Holder i hvert fald for tre netværkskabler. Har også fastgjort en selvklæbende kabelkanal, som elektrikeren havde fastgjort, men som var løsnet; den holder trefasmatningen til jordvarmepumpen. Alt sidder stadig fast næsten et år senere.
Så er der spørgsmålet, om de holder til man åbner og lukker kanalen 2 gange om året. De kanaler, vi har sat op hidtil, har været ret svære at både åbne og lukke, hvilket har gjort, at de, der har været klistret, er løsnet fra væggen med det samme.
Ja, jeg har set at visse lister har selvklæbende som er tykkere og blødere hvilket gør at de kan sættes på ujævne underlag som puds også. Den tidligere ejer af huset havde sat sådanne faktisk og de lavede rigtig grimme mærker da de tog dem af. Jeg har en idé om at den selvklæbende tape med lidt skumgummi i blev siddende på væggen delvist, så det måtte jeg vaske af med et specielt middel som til gengæld gjorde silikatmalingen gulere, så det blev til at male.hsd sagde:De har locket integreret så man klistrer listen fast, lægger i kablet og folder låget ned.
Limmet opsuger ujævnheder så det sidder fast selv på ujævn beton, jeg har plejet at sikre med en skrue i hver ende, men det virker unødvendigt med disse.
Serien har ydre og indre hjørner samt vinkler.
Findes f.eks. her:
[link]
Visse lister er rigtig seje at åbne og lukke, især de mindre, hvilket gør at selvklæbende tape sandsynligvis ikke fungerer i længden, hvis man skal åbne og lukke 2 gange om året. Dette synes at gælde især for de mindre lister som jeg kommer til at bruge i dette tilfælde.
Jeg har ved en fejl købt de lister hvor låget er integreret som på den du linkede til. Af en eller anden grund kunne jeg ikke lide dem, men det var sikkert i forbindelse med dårlig selvklæbende tape.
Limmet hærder hurtigt, ja.., Satte lim på ca. 20 cm og trykkede det fast i loftet, holdt lidt og derefter hang listen fast trods at den var to meter lang. Bare fortsætte med at lime og trykke.snowjim sagde:Aha, hvordan går det så til? De gange jeg har brugt smällglim så stivner det på sådan ca. 5-10 sekunder hvilket gør det meget svært at lime større ting (før limet hærder)?
Så er spørgsmålet jo, om de holder til at man åbner og lukker listen 2 gange om året. De lister vi har sat op hidtil har været ganske træg at både åbne og lukke hvilket har gjort at de der har været limet er løsnet fra væggen med det samme.
Så du åbner dine lister nu og da og i så fald ville jeg bruge skrue og plug. Limmet holder nok det også, men risikoen er at man må lime om på nogle punkter engang imellem.
Renoveringsnovice
· Östergötland
· 5 355 indlæg
Tapen på Optoline er sindssygt stærk, behøves egentlig ikke skrues. Jeg sætter 3 skruer alligevel men......seler og livrem.
Bruger kun skruer, klart der findes selvklæbende der holder, men hvis man nogensinde skulle have brug for at fjerne listerne, så er det et h-helvede. Jeg hjalp en ven med at fjerne kabellister efter en hjemmebiografinstallation. Listerne sad primært i loft/væg vinkel og hjørner på malet gips, enten sad alt skum tilbage eller også fulgte papiret på gipsen med. Det tog urimeligt lang tid at få det perfekt igen, at spartle skruehuller havde taget et kvarter.
Klik her for at svare