Hej!
Vi har nu besluttet os for at vælge klinker under brændeovnen i stedet for den ret kedelige plade, der medfølger.
Spørgsmålet er, hvor langt ud fra brændeovnen man skal lægge klinker for at opfylde kravene fra brandmyndighederne? Vi skal have en Contura 560T.
Taknemmelig for hurtige svar

mvh Henke

Nemligst må jo være at ringe til skorstensfejeren eller evt. tage målene fra pladen og bruge dem. Dur pladen i størrelse, må jo fliser i samme form og størrelse duge lige så godt.

vi valgte at lægge en glasbeskyttelse i dråbeform.. virkelig flot.

jon_h: Det der gælder jo åbne kakkelovne eller åbne pejse!
Det som virkelig gælder står her: Umeå Andra Sotningsdistrikt AB Skorsten Sotning Ventilation Värme Eld Sotare
"Ved mindre lukkede ildsteder bør ildstedspladen anordnes indtil en afstand af mindst 30 cm foran ildstedet og til mindst 10 cm på ildstedets hver side."
(Jeg sælger brændeovne og ved, at det er 30 cm fra ildstedets åbning som gælder.)

Oscar, øverst på siden i mit link står der udtrykkeligt "kamin e.dyl", og det vises i en fin tegning målene 10 cm på siderne og 30 cm foran. Det gælder vel..?

jon_h: Jo undskyld, missede det billede helt. Så kun det nederste billede med åben pejs. Sry.

Jeg valgte 20mm grov granitklinker. Fungerer virkelig godt som underlag. Murede direkte mod pladen og fik dermed samme højde som 15mm parketgulvet. Jeg murede alt, inden jeg satte brændeovnen på plads. Kanten rundede jeg med diamantsavklinge.
/CC

• Brændeovn i et hjørne på granitklinker, omgivet af en stol, brændetårn og vægkunst.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.