Hej!

Jeg er i gang med at bore et hul i badeværelsesvæggen til ventilation. Når jeg er et par millimeter ind i fliserne med hullesaven, begynder det at slå gnister. Jeg tør ikke rigtig fortsætte. Er det meningen? Jeg har prøvet at køre med lidt lavere omdrejninger på boremaskinen, men så begynder hullesaven at voble, sandsynligvis på grund af for lave omdrejninger.

Er det meningen? Hvad gør jeg forkert?

Jeg bruger en PRO-FIT Hullesav 105 mm i almindelige fliser.

https://www.hornbach.se/shop/PRO-FIT-Halsag-HM-105mm/8783839/artikel-detaljer.html

Er hulsave virkelig beregnet til fliser?

De, jeg har brugt, har været belagt med karbid og skal køres ved lav hastighed.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
GoForIt GoForIt sagde:
Er den hulsav virkelig beregnet til fliser?

De jeg har brugt, har været karbidbelagte og skal køres ved lav hastighed.
Der er en flise på produktets etiket.

Her er fra en anden side:
https://www.toolab.se/produkt/Pro-Fit-halsag-HM-105-mm

Store fordele ved anvendelse af "Drill & Drop"-systemet sammen med hulsavene "Pro-Fit Multi Purpose"

• Hulsave med hårdmetalskær kan anvendes i alle typer af træ, gips, letbeton, mura samt alle typer keramiske materialer op til en hårdhed på 6.
Er det muligt, at den her flise er for hård?

Wolfcraft keramisk diamantdophulsav Ø 45 mm for vinkelsliber, vist på Hornbachs hjemmeside. Synd at du har købt?
Denne type hulsav fungerede kanon på hård klinker monteret i min billige vinkelsliber

• Synes
frihopper
  • Laddar…
De mest almindelige/bedste hulsave til keramik kræver vand og lave omdrejninger, har aldrig mødt en hulsav til keramik, der skal køre på høje omdrejninger uden vand. Det største problem plejer at være at komme igennem emaljen, det kan være, at din hulsav allerede er slidt op, derfor begynder den at gnistre.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
J Jörgen Ö sagde:
De mest almindelige/bedste hulsave til keramik kræver vand og lave omdrejninger, jeg har aldrig stødt på en hulsav til keramik, der skal køre ved høje omdrejninger uden vand.
Det største problem plejer at være at komme igennem emaljen, det kan være, at din hulsav allerede er slidt op, derfor begynder den at gnistre.
Se mit indlæg. Virkelig høje omdrejninger på en vinkelsliber og ingen blasken med vand..

• Synes
twoody og 1 anden
  • Laddar…
Tak for tipsene, alle! Jeg kom igennem til sidst. Pumpede i omgange med så lave omdrejninger jeg kunne og sprayede vand på væggen for at gnisterne ikke skulle komme til isoleringen og andet når jeg var igennem. Det blev et fint hul dog!

Anbefaler ikke rigtig denne hulsav som jeg købte, for fremtidige læsere. Desuden kostede den 600 kr med centrerbor.. =).

F FDT sagde:
Se mit indlæg. Virkelig højt omdrejningstal på en vinkelsliber og ingen plasken med vand..
Tak! Fandtes dog desværre ikke størrelsen jeg havde brug for, 105 mm.

Denne hulsave er ikke beregnet til fliser, kan save i træ, men er også ret ubrugelig der.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
T twoody sagde:
Denne hulsave er ikke beregnet til fliser, kan save i træ, men er også ret ubrugelig der.
Jo, bemærkede det. Da jeg kom igennem flisen, var der en plade og så træ. Den brændte næsten træet, så jeg skiftede til en anden træ-hulsav i stedet.

Men hvad er den så god til? Lidt mærkelig markedsføring at skrive, at den er til træ OG fliser samt andre materialer, når den ikke er god til hverken træ eller fliser.

• Synes
twoody
  • Laddar…
J Jörgen Ö sagde:
De mest almindelige/bedste hulsave til keramik kræver vand og lave omdrejninger, jeg har aldrig stødt på en hulsave til keramik, der skal køre på høje omdrejninger uden vand.
Det største problem plejer at være at komme igennem emaljen, det kan være, at din hulsave allerede er slidt, derfor begynder den at gnistre.
Dette produkt er rigtig godt til hårde klinker fliser og ingen pjat med vand
Tebo granito dry desværre er de meget dyre
Blå diamantbor fra Tebo til tørboring af hårde klinker, forskellige størrelser vises.

• Synes
frihopper
  • Laddar…
F frihopper sagde:
Jo, märkte det. Når jeg kom igennem kakelplattan var det en skiva og så træ. Den brændte næsten træet så jeg skiftede til en anden træ-hulsav da i stedet.

Men hvad er den god til da? Lidt underlig markedsføring at skrive at den er til træ OG kakel samt andre materialer når den ikke er god til i hvert fald træ eller kakel.
Nja, i din link står det; "Træ, Plast-ALT., Laminat, Gips, Lättbetong, Akryl" ...

Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Nja, i din link står der; "Træ, Plast-ALT., Laminat, Gips, Letbeton, Akryl" ...
står på andre sider:

BESKRIVELSE
En perfekt hulsav til opboring af huller i de fleste materialer. Skærer mere end 10 gange hurtigere end traditionelle hulsave og har uovertruffen levetid. Skærer i: træ, spånplader, MDF-plader, laminat, plastik, gips, letbeton, leca, glasfiber samt fliser og stenmateriale op til en hårdhed på 6.

https://bolist.se/produkt/halsag-integ-adap-pro-fit-hm-2/?article=8714757011678

F frihopper sagde:
Jo, jag opdagede det. Da jeg kom igennem flisen, var der en plade og så træ. Den brændte næsten træet, så jeg skiftede til en anden træ-hulsav i stedet.

Men hvad er den så god til? Lidt mærkelig markedsføring at skrive, at den er til både træ OG fliser samt andre materialer, når den ikke er god til hverken træ eller fliser.
Nej, meget falsk markedsføring på det produkt.
Den fungerer ret godt til Leca og letbetonblokke.

Senest redigeret:
  • Synes
frihopper
  • Laddar…
Martin Berggren Martin Berggren sagde:
står på andra sider:

BESKRIVNING
En perfekt hulsave til optagning af huller i de fleste materialer. Skærer mere end 10 gange hurtigere end traditionelle hulsave og har uovertruffen levetid. Skærer i: træ, spånplader, MDF-plader, laminat, plast, gips, letbeton, leca, glasfiber samt klinker og stenmaterialer op til en hårdhed på 6.

[link]
Bolist? I min nærhed var det "COOP Bygg" .. Der var der ingen, der vidste noget om noget. Det eneste gode ved dem var, at de skiftede sortiment hele tiden og solgte det gamle til halv pris...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.