Hej!
Jeg er i gang med at bore et hul i badeværelsesvæggen til ventilation. Når jeg er et par millimeter ind i fliserne med hullesaven, begynder det at slå gnister. Jeg tør ikke rigtig fortsætte. Er det meningen? Jeg har prøvet at køre med lidt lavere omdrejninger på boremaskinen, men så begynder hullesaven at voble, sandsynligvis på grund af for lave omdrejninger.
Er det meningen? Hvad gør jeg forkert?
Jeg bruger en PRO-FIT Hullesav 105 mm i almindelige fliser.
https://www.hornbach.se/shop/PRO-FIT-Halsag-HM-105mm/8783839/artikel-detaljer.html
Jeg er i gang med at bore et hul i badeværelsesvæggen til ventilation. Når jeg er et par millimeter ind i fliserne med hullesaven, begynder det at slå gnister. Jeg tør ikke rigtig fortsætte. Er det meningen? Jeg har prøvet at køre med lidt lavere omdrejninger på boremaskinen, men så begynder hullesaven at voble, sandsynligvis på grund af for lave omdrejninger.
Er det meningen? Hvad gør jeg forkert?
Jeg bruger en PRO-FIT Hullesav 105 mm i almindelige fliser.
https://www.hornbach.se/shop/PRO-FIT-Halsag-HM-105mm/8783839/artikel-detaljer.html
Der er en flise på produktets etiket.GoForIt sagde:
Her er fra en anden side:
https://www.toolab.se/produkt/Pro-Fit-halsag-HM-105-mm
Store fordele ved anvendelse af "Drill & Drop"-systemet sammen med hulsavene "Pro-Fit Multi Purpose"
- Hulsave med hårdmetalskær kan anvendes i alle typer af træ, gips, letbeton, mura samt alle typer keramiske materialer op til en hårdhed på 6.
De mest almindelige/bedste hulsave til keramik kræver vand og lave omdrejninger, har aldrig mødt en hulsav til keramik, der skal køre på høje omdrejninger uden vand. Det største problem plejer at være at komme igennem emaljen, det kan være, at din hulsav allerede er slidt op, derfor begynder den at gnistre.
Se mit indlæg. Virkelig høje omdrejninger på en vinkelsliber og ingen blasken med vand..J Jörgen Ö sagde:De mest almindelige/bedste hulsave til keramik kræver vand og lave omdrejninger, jeg har aldrig stødt på en hulsav til keramik, der skal køre ved høje omdrejninger uden vand.
Det største problem plejer at være at komme igennem emaljen, det kan være, at din hulsav allerede er slidt op, derfor begynder den at gnistre.
Tak for tipsene, alle! Jeg kom igennem til sidst. Pumpede i omgange med så lave omdrejninger jeg kunne og sprayede vand på væggen for at gnisterne ikke skulle komme til isoleringen og andet når jeg var igennem. Det blev et fint hul dog!
Anbefaler ikke rigtig denne hulsav som jeg købte, for fremtidige læsere. Desuden kostede den 600 kr med centrerbor.. =).
Anbefaler ikke rigtig denne hulsav som jeg købte, for fremtidige læsere. Desuden kostede den 600 kr med centrerbor.. =).
Jo, bemærkede det. Da jeg kom igennem flisen, var der en plade og så træ. Den brændte næsten træet, så jeg skiftede til en anden træ-hulsav i stedet.T twoody sagde:
Men hvad er den så god til? Lidt mærkelig markedsføring at skrive, at den er til træ OG fliser samt andre materialer, når den ikke er god til hverken træ eller fliser.
Dette produkt er rigtig godt til hårde klinker fliser og ingen pjat med vandJ Jörgen Ö sagde:De mest almindelige/bedste hulsave til keramik kræver vand og lave omdrejninger, jeg har aldrig stødt på en hulsave til keramik, der skal køre på høje omdrejninger uden vand.
Det største problem plejer at være at komme igennem emaljen, det kan være, at din hulsave allerede er slidt, derfor begynder den at gnistre.
Tebo granito dry desværre er de meget dyre

Altvidende
· Västra götaland
· 10 939 indlæg
Nja, i din link står det; "Træ, Plast-ALT., Laminat, Gips, Lättbetong, Akryl" ...F frihopper sagde:Jo, märkte det. Når jeg kom igennem kakelplattan var det en skiva og så træ. Den brændte næsten træet så jeg skiftede til en anden træ-hulsav da i stedet.
Men hvad er den god til da? Lidt underlig markedsføring at skrive at den er til træ OG kakel samt andre materialer når den ikke er god til i hvert fald træ eller kakel.
Værktøjsgal
· Sörmland
· 306 indlæg
står på andre sider:Dan_Johansson sagde:
BESKRIVELSE
En perfekt hulsav til opboring af huller i de fleste materialer. Skærer mere end 10 gange hurtigere end traditionelle hulsave og har uovertruffen levetid. Skærer i: træ, spånplader, MDF-plader, laminat, plastik, gips, letbeton, leca, glasfiber samt fliser og stenmateriale op til en hårdhed på 6.
https://bolist.se/produkt/halsag-integ-adap-pro-fit-hm-2/?article=8714757011678
Nej, meget falsk markedsføring på det produkt.F frihopper sagde:Jo, jag opdagede det. Da jeg kom igennem flisen, var der en plade og så træ. Den brændte næsten træet, så jeg skiftede til en anden træ-hulsav i stedet.
Men hvad er den så god til? Lidt mærkelig markedsføring at skrive, at den er til både træ OG fliser samt andre materialer, når den ikke er god til hverken træ eller fliser.
Den fungerer ret godt til Leca og letbetonblokke.
Senest redigeret:
Altvidende
· Västra götaland
· 10 939 indlæg
Bolist? I min nærhed var det "COOP Bygg" .. Der var der ingen, der vidste noget om noget. Det eneste gode ved dem var, at de skiftede sortiment hele tiden og solgte det gamle til halv pris...Martin Berggren sagde:
står på andra sider:
BESKRIVNING
En perfekt hulsave til optagning af huller i de fleste materialer. Skærer mere end 10 gange hurtigere end traditionelle hulsave og har uovertruffen levetid. Skærer i: træ, spånplader, MDF-plader, laminat, plast, gips, letbeton, leca, glasfiber samt klinker og stenmaterialer op til en hårdhed på 6.
[link]