Jeg planlægger at slibe gulvet i en lejlighed fra århundredeskiftet og tænkte i den forbindelse at rette gulvlisterne til. Hvordan gør jeg bedst for at udbedre den sprække på 5-7 mm, som med årene er opstået mellem sokkel og gulv? I dag har man valgt at skjule denne sprække med en skyggeliste, hvilket ikke er det kønneste.
Er det muligt at sænke den nedre del af indfatningen? Hvordan ville I have gjort det? Bedste budget valg? Bedst resultat? Tid er jo også en faktor...
Jeg synes din skyggeliste er en af de bedre, jeg har set. Hos mig har man helt enkelt bare sat en umalet kvartstav for at dække sprækken.
Man kan sikkert sænke soklerne til ny gulvhøjde, men det medfører sandsynligvis en del ekstra arbejde, afhængigt af hvor let det er at få soklerne af og hvordan væggen påvirkes af dette samt hvordan det ser ud bag soklerne for den vægstump, der kommer i dagens lys, når soklerne sænkes.
Din sokkel ser ud til at bestå af flere dele, måske kan man tage af/forlænge den nederste del uden at påvirke resten af væggen? Måske kan man uden at demontere soklen tilpasse en liste del længere nede, som derefter spartles og males og dermed bliver usynlig, som en forlængelse af den nuværende sokkel?
Tredje alternativ er vel som det er nu.
Jeg ville nok undersøge alternativet med den usynlige listedel uden demontering først.
Bevar originalet, begynder du at tage det fra hinanden er der risiko for at det bliver skadet. Har du en god sav, sav nogle 5mm måske 1m lange stykker, tryk dem ind i sprækken, så latexfuge på det, ikke byggemæssigt korrekt men reversibelt. Fylde 7mm med fuge føles lidt for meget. Budgetalternativet er at trykke en tætningsliste el.lign. ind i sprækken og fuge på det...
Så siger mange, at man IKKE skal slibe gulvene, at det høvlede og nedtrampede gulv har en styrke, der går tabt, hvis man sliber det. Dette har jeg kun læst, ingen erfaring (endnu). Et alternativ til den store gulvslibemaskine er vel at "for hånd" (eller med en lille håndmaskine) kun slibe lakken, ikke ned i træet, og så påføre ny lak... Ville i hvert fald anbefale, at du læser lidt om emnet. Ved gamle huse føles det ofte som om, at det der er bøvlet mindst med er bedst... Men selvfølgelig skal man stadig kunne få flotte gulve og fodpaneler. Vil også gerne slå et slag for linoliemaling på snedkerarbejde. Det er ikke så besværligt som mange tror, desuden positivt for sundhed og miljø...
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.