Hej

I efteråret hævede vi taget, så huset gik fra en hældning på 26,5 grader til en hældning på 38 grader med 1 m forhøjet vægang. Huset er af træ og bjælkelaget er standard cc 600 mm.

Jeg har tænkt mig at have gulvvarme på hele overetagen, og for ikke at bygge for meget i højden, overvejer jeg at sænke glespannel (120x28) mellem bjælkelaget (langs i bjælkernes retning) og under glesen kotle med 45x45 (cc 400). Ovenpå glesen tænkte jeg at lægge 12 mm spån og 7 mm laminat.

Kotlingerne tænkte jeg skulle hvile på 45x45, som fastgøres med skruer i bjælkelaget.

Mit spørgsmål er, virker denne konstruktion fornuftig?

Frem for alt, vil 45x45 kotlingerne holde, eller skal jeg vælge en grovere dimension?

Håber nogen her måske ved lidt mere om bæreevne end jeg selv.

det skal vel ikke være noget problem med det de kommer vel bare til at bære op gles og gulvslang for spånpladerne bæres jo af gulvbjælkerne.................en anden måde er at du lægger 21mm råspån med ca. 20mm mellemrum hver 20 cm, hvor du kan skubbe slangen ned......de lægger du tværs gulvbjælkerne......så på det gulvspån og laminat------mindre arbejde og det stjæler kun 21mm lofthøjde

Hej,
har ret nyligen lagt strø på etageadskillelsen på hele overetagen. Gjorde omtrent som det stod i forskrifterne, men byttede 120x28 ud med 45x22. Årsag? Har c/c 400 på etageadskillelsen (220x45), ret tæt altså. Jeg tog almindelige sømlister, men sorterede de, der var mest krumme, fra. Da hver tredje bjælke også var en del af spærkonstruktionen, var nogle ret overspændte. Det kunne i værste fald være en forskel på 15mm mellem kant og midte. Helt okay siger spærfabrikanten, men ikke så sjovt for mig, der skulle lægge gulv på det der. Løsningen var at høvle det værste væk og understøtte med masonit, hvor det gik den anden vej. Men - dette ekstraarbejde, jeg fik, kommer nok ikke i nærheden af det, du får med dit forslag - Trimsten. Udover niveauet på bjælkerne, skal du også holde øje med niveauet på hver enkelt tværbjælke, du forankrer mellem bjælkerne. Og der vil blive en del tværbjælker, hvis du skal have gulvvarme på hele overetagen, dvs. dit forslag er tidskrævende.

Nej, jeg tror slet ikke på dit forslag, og det siger jeg i største velmening. Du vil få problemer med forskellige gulvniveauer og (om end på sigt) knirken. Spånpladerne vi valgte er 16mm. Havde problemer med at alle samlinger, hvor det blev limet, svulmede af en eller anden grund. Gulvlæggeren påstod, at det sker med spånplader < 22mm, så det måtte slibes ned. Du foreslår desværre en endnu tyndere spånplade!?

Mit forslag er, at du følger anbefalingen og vender strøerne og dermed også gulvvarmerørene vinkelret på bjælkelaget. Du mister for så vidt nogle cm i højde, men af to onder, hvor dårligt gulv er det ene og lidt lavere lofthøjde er det andet, ville jeg i hvert fald vælge den sidste variant. Du kunne også overveje 22mm spånplader med færdigfræsede riller til gulvvarmerørene. Bygger mindst og jeg mener, de kan lægges direkte på bjælkelaget, selvom det er c/c 600. Tjek den variant, hvis du synes, det er økonomisk værd.

Håber ikke, du bliver nedstemt af dette, og held og lykke med dit valg

El_-micke sagde:
det skal vel ikke være noget problem med det de kommer vel bare til at bære op gles og gulvslang for spånpladerne bæres jo af gulvbjælkerne.................en anden måde er at du lægger 21mm råspont med ca. 20mm spring med 20 cm mellemrum, hvor du kan skubbe slangen ned......dem lægger du på tværs af gulvbjælkerne......så på det gulvspån og laminat------mindre arbejde og det stjæler kun 21mm lofthøjde
Nej, tanken var, at glesen skulle være bærende. Ellers må man have 22 mm spån for at få konstruktionen bærende. Ikke som jeg tænkte 12 mm spån.

Og desuden ville det være ret så unødvendigt at have så tyk gles.

kmilic sagde:
Hej, har ganske nyligt lagt gles på mellemetagen på hele overetagen. Gjorde omtrent som det stod i forskrifterne, men byttede 120x28 ud med 45x22. Årsag? Har c/c 400 på mellemetagen (220x45), ganske tæt altså. ......... Håber du ikke bliver nedtrykt af dette og held og lykke med dit valg
Nej da, indser bare at jeg måske skulle have tjekket med et sådant her forum tidligere. Det er netop en idé "spåning", som fører frem til de bedste løsninger.

Problemet jeg hidtil har haft, er at det har været svært at få en arkitektfirma/byggekonsulent til at give nogle svar og beregne på arbejdet. Alle jeg har spurgt har henvist mig til, at de ikke arbejder med privatpersoner. (selv om jeg har været villig til at betale for arbejdet).

Havde i øvrigt ikke overvejet, at det hele kan synke med tiden. Tak for tippet.

Begynder mere og mere at indse, at jeg nok må lægge glesen tværs over i stedet og bide i det sure æble over den lidt forhøjede gulvhøjde. Problemet der er egentlig ikke, fordi lofthøjden bliver for dårlig, men fordi etagedækket allerede er 420 mm, og det bliver lidt dårligere for trappen. De nye spær ligger på de gamle deraf den høje etageadskillelse.

Hvis man nu lægger tværs over etageadskillelsen, burde et oplæg som nedenfor fungere:

Gles (ca. 20 mm mellem glesen, så man får gulvvarmerørene ned) + 12 mm spån og derefter 7 mm laminat.

Som sagt når man sidder alene og funderer, plejer løsningen at blive tilpas god, får man nogen at kaste bold op med, plejer løsningen at kunne blive meget god.

Tak for svaret

kmilic sagde:
Hej,
har ganske nyligt lagt løs på mellemspærlaget på hele overetagen. Gjorde omtrent som
Ups, glemte en ting:

Havde først tænkt at lægge 22 mm sporadisk spånplade, men problemet der er prisen ca. 3 gange så meget. Desuden sagde en lokal rør-firma, at det bliver meget spild.

Som sagt meget taknemmelig for dine kommentarer. Det hjælper altid med en andens synsvinkel på et problem

Hvis du har en overfræser, køber du almindelig 22-spån og fræser med brædder som støtte, så det bliver nogenlunde lige, rundingerne kan også løses med diverse hjælpemidler.

Måske en økonomisk variant?

spocks_beard sagde:
Hvis du har en overfræser, så køber du almindelig 22-spån og fræser med brædder som støtte, så det bliver nogenlunde lige, afrundingerne kan også løses med diverse hjælpemidler.

Måske en økonomisk variant?
Problemet er, at jeg desværre allerede har købt glesen og 12 mm spånpladerne.

Eftersom jeg er kommet frem til, at min første løsning var mindre egnet, må jeg forsøge at finde et alternativ, der bygger på det, jeg har. Definitivt når det gælder glesen og i bedste fald også spånpladerne.

Så desværre.

Årsagen til, at jeg allerede har købt materialet, var, at jeg diskuterede med en hos Beijer Bygg, og han syntes, mit oplæg lød ok. Det føles dog, som om han tog fejl.

For mit vedkommende handler det om, at alt bliver godt i sidste ende, og forhåbentlig uden alt for mange ekstra udgifter.

om jeg har forstået det rigtigt har du allerede 120x28mm lægter hjemme? Læg dem tværs over dit cc40 bjælkelag og læg derefter grålumppapir og laminatgulvet ovenpå. Hvis du vil gøre det lidt bedre, lægger du et lag gulvgips oven på lægterne og derefter laminatgulvet.

Spånpladerne du har købt, kan du skrue op på væggen i stedet, bagved gipsen. På gulvet gør de ingen nytte. At lægge 22mm spånplader på gulvet OG lægter, når man skal have laminatgulv, er spild af tid og unødvendigt.

Alle andre konstruktioner, I har snakket om, virker både komplicerede og unødvendige.

Bed om at få byttet dine spånplader til rigtig gulvspån, det kan du sikkert få, hvis de er uskadede. Så lægger du de lægter, du har købt, langs med din bjælkelag, forudsat at det er lige og fint, selvfølgelig. Skru ikke lægterne fast i bjælkelaget, men lad dem hvile på isoleringen eller støt dem med regeldeler på undersiden. Ideen med dette er, at når du senere har lagt gulvbrædderne, skruer du lægterne op mod undersiden af gulvspånpladerne. Dette for at sikre kontakt mellem varmepladerne og spånen. En mm luftspalte her forringer varmeledningen markant. Vær også omhyggelig med konstant at tegne op på spånen, hvor dine gulvslanger går, så du ikke skruer i dem, brug en pen, der kan ses selv efter mange år; du vil måske ændre noget i fremtiden. En anden ting, der er meget vigtig ved gulvvarme i træbjælkelag, er, at alt træet er ordentligt tørt, inden du monterer det; det gælder naturligvis også gulvspånpladerne, lej en fugtmåler, hvis du er usikker.

MathiasS sagde:
om jeg har forstået sagen rigtigt, har du 120x28 mm gles derhjemme allerede? Læg det da tværs på dit cc40 bjælkelag og læg derefter grålumppapp og lamelgulv på det.
........
Alle andre konstruktioner I har snakket om, virker både komplicerede og unødvendige.
Oj ikke mange rigtige der. En sammenblanding af flere indlæg, som dels er mit spørgsmål og dels svar fra andre.

At lægge gips oven på gulvvarme er nok ingen god idé, da det så vidt jeg ved, leder varme endnu dårligere end spånplade.

Jeg har altså et cc 600 mm bjælkelag og har 120x28 glespannel plus 12 mm spånplade, som allerede er indkøbt.

Hvorfor jeg overhovedet fra starten tænkte at lave den lidt mere komplicerede konstruktion var for at den totale højde fra stueetagens gulv, ikke skulle blive for stor. Hvis man allerede som det er, har 420 mm tykt bjælkelag, vil man ikke øge det endnu mere. Dog må det blive sådan alligevel.

Et tip til MathiasS er at læse og holde de forskellige indlæg adskilt, inden man svarer.

Jan-L sagde:
Bed om at få bytte dine spånplader til rigtig gulvspån, det kan du sikkert få, hvis de er uskadte.
...................................

gulvspånpladerne, leje en fugtmåler, hvis du er usikker.
Selvfølgelig, hvis man ikke skal have et varme gulv, ville jeg naturligvis have brugt 22 mm spån (som jeg antager, du refererer til). Nu er der jo varmeslanger i gulvet, og at få ca. 30 mm tykt gulv ovenpå varmerørene er ingen god idé. Dels bliver systemet meget trægt, og dels kan man blive tvunget til at hæve temperaturen i rørene. (Ifølge et lokalt rør-firma er det ikke anbefalet)

Man skal have i tankerne, at vandbårne gulvvarmesystemer plejer at være af lavvarme typen, hvilket man kan være nødt til at ændre, hvis gulvet ovenpå er for tykt.

Derfor vil jeg stræbe efter at få et så tyndt gulv ovenpå uden at ødelægge bæreevnen i gulvet. Med den opsætning, jeg nu har tænkt mig, ville jeg lande på ca. 21 mm (1 mm varmeplade, 1 mm pap, 12 mm spån og 7 mm laminat)

(Alt træ ligger allerede på loftet i en stak og har inden da ligget tørt udenfor.)

trimsten sagde:
Oj inte många rätt där. En ihop blandning av flera inlägg, som är dels min fråga och dels svar från andra.

Att lägga gips ovan på golvvärme är nog ingen bra ide eftersom vad jag vet leder den värme ännu sämre än spånskiva.

Jag har alltså ett cc 600 mm bjälklag och har 120x28 glespannel plus 12 mm spånskiva som redan är inhandlat.

Varför jag ens från början tänkte göra den lite mer kompliserade konstruktionen var för att inte totala höjden från bottenvåningens golv skulle bli för stor. Om man redan som det är har 420 mm tjockt bjälklag, vill man inte öka det ännu mera. Dock får det bli så ändå

Ett tips tiill MathiasS är att läsa och hålla isär de olika inläggen innan man svarar.
Grymt bra tips från dig, att jag inte tänkte på det tidigare! Helt sjukt!

Om jag nu läst detta inlägg rätt är alltså ditt problem inte att takhöjden på övervåningen blir för liten utan att bjälklaget blir för tjockt? Mange spørgsmål om gulvvarme har jeg set her gennem årene, men denne var helt ny!

cc60 er ikke et godt mål for lespanel. Skal du bruge de ting, du har, skal du nok give dig i en limet konstruktion for at undgå et svigtende gulv - ville ikke gøre det sådan. Ville hellere gøre mig besværet at lægge i en bjælke og få cc30 at bygge fra. Da holder det med bare lesplankerne.

Gips ovenpå gulvvarme er i visse tilfælde en meget god ide (så du har i det mindste et korrekt på min konto).

Jan-L sagde:
De VVS-firmaer jeg har været i kontakt med siger, at det fungerer godt med 22 mm spån, jeg ville aldrig tage chancen med noget dårligere. Se i linket nedenfor, hvad uponor anbefaler, side 11.

[link]
...og det bliver endnu bedre, hvis man lægger spånpladen nederst og derefter lægger man strølaget...... Wirsbo har lidt for mange seler og livremme i deres typiske konstruktioner nogle gange.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.