2,984 læst ·
22 svar
3k læst
22 svar
Spærpanel garagetag byggetips
Hej
Jeg skal plastre og sætte spredt forskalling i mit garagetag, et sadeltag åbent til kippen.
Derefter løsuld og gips.
Arealet er ca. 8m bredt og 4,5 m højt pr. side mod kippen. (Se billede, luftspalte findes men ikke på billede)
Spredt forskalling med endenot virker praktisk
Spørgsmål og tips:
Skal forskallingen limes i noten, eller skal den kun trykkes sammen?
Hvordan lykkes man bedst med at holde cc30, når man monterer forskallingen, skabelonstykker imellem som man flytter med sig? Strygelinie?
Og skal man montere al plast før forskallingen, eller skal man tage det med efterhånden?
Har adgang til rullestillads.
Jeg skal plastre og sætte spredt forskalling i mit garagetag, et sadeltag åbent til kippen.
Derefter løsuld og gips.
Arealet er ca. 8m bredt og 4,5 m højt pr. side mod kippen. (Se billede, luftspalte findes men ikke på billede)
Spredt forskalling med endenot virker praktisk
Spørgsmål og tips:
Skal forskallingen limes i noten, eller skal den kun trykkes sammen?
Hvordan lykkes man bedst med at holde cc30, når man monterer forskallingen, skabelonstykker imellem som man flytter med sig? Strygelinie?
Og skal man montere al plast før forskallingen, eller skal man tage det med efterhånden?
Har adgang til rullestillads.
Du behøver ikke lime endesamlingerne, men du må kun samles hver anden gles i samme fag. En skabelonbit plejer at fungere godt, men du skal nogle gange tjekke, at det ikke kommer ud af kurs.
Der findes speciel c/c tape, hvis du ønsker det.
Plasten kan du hæfte op på forhånd eller tage med dig undervejs. Du vil hurtigt mærke, hvad der fungerer for dig.
Der findes speciel c/c tape, hvis du ønsker det.
Plasten kan du hæfte op på forhånd eller tage med dig undervejs. Du vil hurtigt mærke, hvad der fungerer for dig.
Tak for svaret
Angående cc tape, sætter man den på hver spær og aflæser der ved montering af glesen?
Er det overkurs med spontglesen?
Tænker at man har brug for mindst én samling på 8m længde afhængigt af glasens længde.
Angående cc tape, sætter man den på hver spær og aflæser der ved montering af glesen?
Er det overkurs med spontglesen?
Tænker at man har brug for mindst én samling på 8m længde afhængigt af glasens længde.
Senest redigeret:
Det er nok med tape på hver anden tagspær.
Angående endspontet gles er det praktisk på lange flader eller hvis du vil anvende korte længder. Ellers kan du jo bare skære færdigt og sømme alle op i samme fag, inden du behøver at flytte stilladset.
Angående endspontet gles er det praktisk på lange flader eller hvis du vil anvende korte længder. Ellers kan du jo bare skære færdigt og sømme alle op i samme fag, inden du behøver at flytte stilladset.
Skal du køre fag vis så behøver du ikke endespont da du kapper glasset i rigtig længde inden montage.
Tapen sættes med fordel på spærret da du ellers skal strække plasten meget godt for ikke at få målafvigelser.
Tapen sættes med fordel på spærret da du ellers skal strække plasten meget godt for ikke at få målafvigelser.
Tak
Jeg har en haki på hjul, 3m bred så jeg når mindst 2 fag ad gangen.
Jeg behøver i så fald forskyde hver anden samling så ikke alle ender på samme spær?
Jeg tænker i så fald 4.8 henholdsvis 3.6m længder da den totale bredde er 8m, rigtig tænkt eller hvordan skal man tænke der?
Jeg har en haki på hjul, 3m bred så jeg når mindst 2 fag ad gangen.
Jeg behøver i så fald forskyde hver anden samling så ikke alle ender på samme spær?
Jeg tænker i så fald 4.8 henholdsvis 3.6m længder da den totale bredde er 8m, rigtig tænkt eller hvordan skal man tænke der?
Jeg plejer at plastre langs med huset. Altså tværs tagspærene.
Tænk på når glesar at afstanden mellem første som og andre glasen bliver mindre end c/c 300mm. Du skal have 300mm fra væg til midten på gles nr 2.
Tænk på når glesar at afstanden mellem første som og andre glasen bliver mindre end c/c 300mm. Du skal have 300mm fra væg til midten på gles nr 2.
Ja, det er måske lige så nemt at plastre på tværs af spær, der bliver jo en del rulning med stilladset, men det burde fungere.Matti_75 sagde:
Plejer du at starte i kippen og arbejde dig nedad eller omvendt?
Godt tip med afstanden mellem den første og den anden gles. 👍
Bliver cc30 da det skal ind med lösull og firmaet anbefalede dette. Tror i mit tilfælde 120 gips bliver for stort at håndtere da lofthøjden er næsten 5m på højeste punkt.G Gabbe1 sagde: