12,471 læst ·
17 svar
12k læst
17 svar
Løsværk 28 x 120 findes det?
Side 1 af 2
Ifølge gulvvarmeproducenten skal gulvvarmen lægges i spredt panel 28 x 120. Lød godt tænkte jeg, indtil jeg indså, at det ikke var det nemmeste at skaffe. Sporplader er for dyre, så det er spredt, der gælder. Hvor finder man dette, eller findes der en anden type træ, der fungerer?
jeg har lagt al min gulvvarme i 28x70. Forskyd hele rummet med xx mm (xx=bredden på plade+slange) mellem hver forspænding og læg et antal kortlingar i hver ende under forspændingen. Derefter planlægger du, hvordan du vil have slangerne og saver bøjninger op med stiksaven og fastgør derefter de løse forspændinger ved hjælp af kortlingar som ligger under. Derefter plader og slange og på dette gulvgips. Det bliver solidt som bare pokker. Ingen grund til at bestille special 120x28.
Dejligt med nogen som har testet i virkeligheden. Så bliver det nok 28 x 70. Det er jo betydeligt billigere også. Det viste sig at være dyrt at specialbestille, da trælasten ikke havde så hyppige leverancer nu om vinteren. Skal købe lidt hjem og teste først.
Pointen med 120mm gles til 20mm rør er, at man lægger disse med 30mm mellemrum over hele gulvet. Så bliver det den rette cc-afstand på rørene. Med smallere gles har man to mål at holde styr på.
I øvrigt er 22x120 en dimension, der findes overalt. Det kan også fungere, men afhænger lidt af gulvkonstruktionen. Ligger reglerne på cc30 fungerer det fremragende.
I øvrigt er 22x120 en dimension, der findes overalt. Det kan også fungere, men afhænger lidt af gulvkonstruktionen. Ligger reglerne på cc30 fungerer det fremragende.
Ifølge gulvvarmeproducenten fungerer det med 28 x 70 eller 28 x 120. Med 3 stk 28 x 70 mellem rørslyngerne bliver der nogle cm mindre træ imellem sammenlignet med 2 stk 28 x 120, men det har måske ingen betydning. Det ville være fantastisk, hvis det som I siger gik lige så godt med 28 x 70, da det er "noget" mere standard blandt tømmer.