R Renovering2.0 sagde:
Hej, er glasfiberbånd ikke længere godkendt til brug i gipsfuger under spartling, og hvad bruges i stedet i så fald?

Hvordan har I gjort? Er det revnet hos jer, og hvilken løsning brugte I?
Man må selvfølgelig gøre præcis som man vil, når man bygger for sig selv, da det ikke er reguleret i loven (som elinstallationsarbejde), og heller ikke har et forsikringsselskab nogen indvendinger, eftersom det handler om overfladen på en væg eller et loft.

Hvis du derimod bygger for andre, skal du følge branchereglerne for at dit arbejde skal kaldes fagmæssigt, og så findes YBG at læse. Samtlige producenter af gipsplader peger på dette, dvs. det er 100% entydigt hvilken bånd der skal anvendes og hvorfor.

https://www.gyproc.se/sites/gypsum.nordic.master/files/gyproc-site/BroschyrerSE/YBG-Nr7.pdf

• Synes
Renovering2.0 og 1 anden
  • Laddar…
R Renovering2.0 sagde:
Kan det lade sig gøre at have malet eller er tapet bedre? Hvordan gør I andre med sommerhuset? Mange overvejelser
Vi har vintervarme i fritidshuset på 10-12 grader og har valgt tapet, selvom væggene er hvide. Alt er gips og spartlet med papirrems.
Ingen gipssamlinger, der flugter med vindues/dørkarmssider, da det er her risikoen for revner er størst. Bygget i 70'erne og tilbygget/renoveret i omgange, alt solidt bygget og på betonsokkel, så ingen simple sommerhusramme på pæle.
Ingen revner hos os.

• Synes
Renovering2.0
  • Laddar…
Nu har jeg ringet både Gyproc og Norgips. Ingen vidste hvorfor de anbefalede papirremse. Norgips fremstiller egen papirremse og vil naturligvis gerne sælge den. Gyproc henviste efter mange om og men til en undersøgelse, som de har fulgt. Den viste at glasfiberremsen er 25% stærkere i horisontal- og vertikalled. Derimod er papirremsen tilstrækkelig stærk. Samt at den er mere formstabil. Hvis vertikal- og horisontalled er x og y, er papirremsen altså betydeligt stærkere i z-retning. Glasfiberremsen bliver derfor et dårligere alternativ at lægge midt i spartelmassen, som man lægger en papirremse. Glasfiberremsen fungerer når den ligger med kontakt af gipsen på alle punkter. Altså sådan som den er tænkt at montere. Således henviser man til en undersøgelse hvor glasfiberremsen er blevet anvendt forkert.

• Synes
MagHam og 3 andre
  • Laddar…
Den største forskel er, at glasfiberstrimlen ikke modstår forskydning.

• Synes
MagHam og 3 andre
  • Laddar…
Det er klart, at Gyproc og Norgips ved, hvorfor de anbefaler papstrimmel, det står jo i dokumentationen, de leverer på deres hjemmeside.

Det er vel sådan, at de, der sidder i kundeservice, har nået at glemme, at glasfiber overhovedet fandtes som alternativ, fordi det er mange år siden, man holdt op med det.

• Synes
TCG og 2 andre
  • Laddar…
Glasfiber findes stadig at købe i alle butikker inkl. farvehandleren, så det er ikke noget, man er holdt op med at sælge sådanne steder.

De kan købes, men ingen bruger dem.

useless useless sagde:
De går att købe, men ingen bruger dem.
jo jeg har brugt for nån uge siden. funka perfekt på væg :D

• Synes
AG A og 1 anden
  • Laddar…
Jeg brugte udelukkende glasfiberstrimler, da jeg gipsede to soveværelser i mit sommerhus sidste år. Grunden til, at jeg ikke valgte papirstrimler, er, at jeg aldrig har arbejdet med det før, og eftersom jeg aldrig har haft problemer med revner en eneste gang på et eneste byggeprojekt, ser jeg ingen grund til at bruge noget andet. Samtlige gipsplader er monteret på 12 mm vægspånplader med forskudte samlinger. Temperaturen varierer mellem 10 og 25 grader, og indtil videre har det ikke revnet nogen steder.

Nu mener jeg ikke, at glasfiber gennem denne anekdotiske bevisførelse skulle være bedre eller lige så godt som papirstrimler, jeg mener bare, at det åbenbart er godt nok i alle de projekter, jeg har udført.

• Synes
Renovering2.0 og 3 andre
  • Laddar…
Har masser af glasfibersamlinger. Ikke en eneste hårfin revne nogen steder.

Min hypotese er, at anbefalingerne er baseret på, at pap har bedre forskydningsstyrke, og at det er fordelagtigt især når huse bygges hurtigt og uden større hensyn til fugt eller temperatur.

• Synes
useless
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.