18,062 læst ·
24 svar
18k læst
24 svar
Glasfiberstrimmel ikke længere godkendt
Side 1 af 2
Hej, er glasfiberstrimler ikke længere godkendt til brug i gipspladesamlinger under spartling, og hvad bruges i stedet i så fald?
Hvordan har I gjort? Er det revnet hos jer, og hvilken løsning brugte I?
Hvordan har I gjort? Er det revnet hos jer, og hvilken løsning brugte I?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2,315 indlæg
Findes vel ikke nogen regelkrav, der dikterer, hvordan man må spartle, min personlige erfaring med glasfiberremse var, at det revnede alligevel. (forsøgte at spartle over en gammel revne). Men tror, at man i større udstrækning bruger papirremser i dag? Det går vel at gøre det fladere med dem, da de bygger mindre end glasfiberremser formoder jeg.R Renovering2.0 sagde:
Ja, det sprækkede for mig også og nu er spørgsmålet om man på nogen måde kan gøre noget for at forhindre, at det sprækker i fremtiden
At de sprækker vil jeg sige handler meget om, at alt går så hurtigt nu om dage. Eller at huset står koldstillet under byggeriet og så fuld varme før indflytning. Så vil tingene bevæge sig. Det bedste man kan gøre er, at lave alle store og tunge opgaver med huset først. Og så det sidste man gør, er at gipse med gips, som har ligget i rummet en uges tid. Med korrekt temperatur hele tiden. Det giver de bedste forudsætninger.
Søg lidt her i forummet, så finder du mange tråde om at lime, spartle, etc., papirsstrimler. Der er mange gode råd, og det er blevet diskuteret flittigt gennem årene.😉 Prøv at søge på "spartle papirsstrimmel"R Renovering2.0 sagde:
Glasfibernetbånd der sprækker...tillad mig at tvivle. Selve spartelmassen vil slippe fra gipsen længe før båndet sprækker. Det er lettere at rive et papirbånd over. Et glasfibernetbånd kan ikke rives over.
Hverken glasfiber eller papir sprækker. Gør de det, skyldes det brugerfejl. Undersøger man det så nøje, vil man finde, at båndet, uanset materiale, er helt.
Hverken glasfiber eller papir sprækker. Gør de det, skyldes det brugerfejl. Undersøger man det så nøje, vil man finde, at båndet, uanset materiale, er helt.
Formulerede mig forkert, men samlingen er sprækket der hvor gipspladerne mødes. Vi havde spartlet tre omgange og slebet hver gang, derefter grundmalet.A AG A sagde:Glasfiberstrimmel der sprækker...tillad mig at tvivle. Selve spartelmassen vil slippe fra gipspladen længe inden strimlen sprækker. Det er lettere at rive en papstrimmel over. En glasfiberstrimmel kan ikke rives over.
Hverken glasfiber eller pap sprækker. Gør de det, skyldes det håndteringsfejl. Hvis man gransker det nøje, vil man finde, at strimlen, uanset materiale, er hel.
Overvejelser er hvordan man gør ved et fritidshus som har grundvarme om vinteren, bortset fra når vi er der, fyrer og sætter varmeelementer op ved højtider osv. Der bliver tydelige temperatursvingninger over tid. Er det muligt at have malet, eller er tapet bedre? Hvordan gør I andre med sommerhuset? Mange overvejelser.
Hvad har du bag gipspladen? Jeg har både glasfiber og papirstrimmel uden revner. Er det en samling eller flere?
Stadig intet direktiv.E Erik Salhammar sagde:
AMA er almen materiale- og arbejdsbeskrivelse.
AMA gælder, hvis det henvises til af kunden eller er medtaget i dokumenter.
Et direktiv er en retsakt, dvs. en lov. Typisk maskindirektivet, som er indarbejdet i svensk lov med AFS 2008:3
At det er godt at følge AMA er en anden sag. Man skal også være omhyggelig med at angive, hvilken AMA man følger, af, hus, anlæg, el, vvs og hvilken årgang af disse, der er tale om.
