Hej, er glasfiberstrimler ikke længere godkendt til brug i gipspladesamlinger under spartling, og hvad bruges i stedet i så fald?

Hvordan har I gjort? Er det revnet hos jer, og hvilken løsning brugte I?
 
Ossian K Olsson
R Renovering2.0 sagde:
Hej, er glasfiberstrimler ikke længere godkendt til at bruge i gipsfuger under spartling, og hvad bruges i stedet i så fald?

Hvordan har I gjort det? Har det revnet hos jer, og hvilken løsning brugte I?
Papirstrimmel!

https://www.bauhaus.se/skarvremsa-marco-76m
 
R Renovering2.0 sagde:
Hej, er glasfiberremser ikke længere godkendt til at bruges i gipsfuger under spartling, og hvad bruges i stedet i så fald?

Hvordan har I gjort? Har det revnet hos jer, og hvilken løsning brugte I?
Findes vel ikke nogen regelkrav, der dikterer, hvordan man må spartle, min personlige erfaring med glasfiberremse var, at det revnede alligevel. (forsøgte at spartle over en gammel revne). Men tror, at man i større udstrækning bruger papirremser i dag? Det går vel at gøre det fladere med dem, da de bygger mindre end glasfiberremser formoder jeg.
 
  • Synes
Renovering2.0
  • Laddar…
Hus ama er vel at anse som direktiv, det er jo det, der gælder ved nybyggeri.
 
  • Synes
Renovering2.0
  • Laddar…
Ja, det sprækkede for mig også og nu er spørgsmålet om man på nogen måde kan gøre noget for at forhindre, at det sprækker i fremtiden
 
K
Glasfiberstrimler der sprækker?🤔
Kan det være sådan, at de nu til dags fremstilles af samme virksomhed, der laver dagens såkaldte maskeringstape.
 
  • Haha
  • Synes
Dr Benz og 1 anden
  • Laddar…
At de sprækker vil jeg sige handler meget om, at alt går så hurtigt nu om dage. Eller at huset står koldstillet under byggeriet og så fuld varme før indflytning. Så vil tingene bevæge sig. Det bedste man kan gøre er, at lave alle store og tunge opgaver med huset først. Og så det sidste man gør, er at gipse med gips, som har ligget i rummet en uges tid. Med korrekt temperatur hele tiden. Det giver de bedste forudsætninger.
 
  • Synes
Workingclasshero og 3 andre
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sagde:
Hus ama er vel at betragte som direktiv, det er jo det der gælder ved nybyggeri.
Ama er ikke et direktiv.
 
  • Synes
Renovering2.0
  • Laddar…
R Renovering2.0 sagde:
Ja, det sprækkede for mig også, og nu er spørgsmålet, om man på en eller anden måde kan gøre noget for at forhindre, at det sprækker i fremtiden
Søg lidt her i forummet, så finder du mange tråde om at lime, spartle, etc., papirsstrimler. Der er mange gode råd, og det er blevet diskuteret flittigt gennem årene.😉 Prøv at søge på "spartle papirsstrimmel"
 
  • Synes
Renovering2.0
  • Laddar…
I Installation sagde:
Ama er intet direktiv.
Nej.. kun hvis man vil have betalt. Ellers kan man gøre som man vil.
 
  • Synes
Renovering2.0
  • Laddar…
Glasfibernetbånd der sprækker...tillad mig at tvivle. Selve spartelmassen vil slippe fra gipsen længe før båndet sprækker. Det er lettere at rive et papirbånd over. Et glasfibernetbånd kan ikke rives over.
Hverken glasfiber eller papir sprækker. Gør de det, skyldes det brugerfejl. Undersøger man det så nøje, vil man finde, at båndet, uanset materiale, er helt.
 
  • Synes
MagHam og 1 anden
  • Laddar…
A AG A sagde:
Glasfiberstrimmel der sprækker...tillad mig at tvivle. Selve spartelmassen vil slippe fra gipspladen længe inden strimlen sprækker. Det er lettere at rive en papstrimmel over. En glasfiberstrimmel kan ikke rives over.
Hverken glasfiber eller pap sprækker. Gør de det, skyldes det håndteringsfejl. Hvis man gransker det nøje, vil man finde, at strimlen, uanset materiale, er hel.
Formulerede mig forkert, men samlingen er sprækket der hvor gipspladerne mødes. Vi havde spartlet tre omgange og slebet hver gang, derefter grundmalet.

Overvejelser er hvordan man gør ved et fritidshus som har grundvarme om vinteren, bortset fra når vi er der, fyrer og sætter varmeelementer op ved højtider osv. Der bliver tydelige temperatursvingninger over tid. Er det muligt at have malet, eller er tapet bedre? Hvordan gør I andre med sommerhuset? Mange overvejelser.
 
Hvad har du bag gipspladen? Jeg har både glasfiber og papirstrimmel uden revner. Er det en samling eller flere?
 
E Erik Salhammar sagde:
Nej.. kun hvis man vil have betaling. Ellers kan man gøre, som man vil.
Stadig intet direktiv.
AMA er almen materiale- og arbejdsbeskrivelse.
AMA gælder, hvis det henvises til af kunden eller er medtaget i dokumenter.

Et direktiv er en retsakt, dvs. en lov. Typisk maskindirektivet, som er indarbejdet i svensk lov med AFS 2008:3

At det er godt at følge AMA er en anden sag. Man skal også være omhyggelig med at angive, hvilken AMA man følger, af, hus, anlæg, el, vvs og hvilken årgang af disse, der er tale om.
 
  • Synes
EliasHolmberg og 1 anden
  • Laddar…
Brugt både og mestendels fibertape i vægge og papirtape ingen, aldrig revnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.