Hjælp en novice
Min kone vil have, at jeg sætter ind 4 stykker glasblok i et eksisterende hul i væggen mellem garage og kælder, som den tidligere ejer har taget op. Der bliver meget mellemrum mellem glasblokkene og væggen. Hvordan fylder jeg bedst op det? Skårne lecablokke eller kun med cement?
Taknemmelig for svar!
ps. det er vist travlt pludselig, efter 18 år i huset...
Taknemmelig for svar!
ps. det er vist travlt pludselig, efter 18 år i huset...
Senest redigeret:
Lecablok isolerer jo lidt bedre end beton. Men dette var altså mellem to opvarmede rum? Så spiller det ingen rolle med isolering? Hvor mange cm skal der fyldes? Det er svært at få lecablokke til at holde, hvis man f.eks. skal save 2 cm tykke lecablokke. Så bliver der mange småstykker.
Er det mindre end måske 7 cm, så ville jeg sætte en planke på ind- og ydersiden (som en støbeform). Sørg for at overkanten af planken er i niveau og på den rigtige højde og derefter blande cement, sand og leca-kugler. Er det mere end det, der skal fyldes, ville jeg skære lecablokke til og mure dem. Mørtel b.
Spiller isoleringen ingen rolle, kan du jo erstatte leca-kugler med grus/sand i støbningen.
Er det mindre end måske 7 cm, så ville jeg sætte en planke på ind- og ydersiden (som en støbeform). Sørg for at overkanten af planken er i niveau og på den rigtige højde og derefter blande cement, sand og leca-kugler. Er det mere end det, der skal fyldes, ville jeg skære lecablokke til og mure dem. Mørtel b.
Spiller isoleringen ingen rolle, kan du jo erstatte leca-kugler med grus/sand i støbningen.
Jeg lavede en træramme som en karm og som passede i hullet, monterede glasblokkene. Derefter blev det hele løftet på plads i hullet, lidt ligesom at montere et fast vindue. Var da jeg byggede sauna i kælderen.
Tak! Det er mere end 7 cm både i bredden og i højden. Skal man sætte glasblokkene på plads først, inden man støber?B BSOD sagde:Lecablok isolerer jo lidt bedre end beton. Men dette var altså mellem to opvarmede rum? Så spiller det ingen rolle med isolering? Hvor mange cm er det, der skal fyldes? Det er svært at få lecablokke til at holde, hvis man f.eks. skal save 2 cm tykke lecablokke. Så bliver det mange småstykker.
Er det mindre end måske 7 cm, så ville jeg sætte en planke på ind- og ydersiden (som en støbeform). Sørg for, at overkanten af planken er i vater og på den rigtige højde, og derefter blande cement, sand og leca-kugler. Er det mere end det, der skal fyldes, ville jeg skære lecablokke og mure dem. Murermørtel b.
Spiller isoleringen ingen rolle, kan du jo erstatte lecakugler med grus/sand i støbningen.
Under blokkene er det jo lettere at støbe, før blokkene kommer der, ellers får man jo ikke betonen derind på en rimelig måde.
Hvis du skal lave noget ovenpå eller på siderne af blokkene, ville jeg have brugt kappede blokke, af rent praktiske årsager.
Hvis du skal lave noget ovenpå eller på siderne af blokkene, ville jeg have brugt kappede blokke, af rent praktiske årsager.
Klik her for at svare